באיחוד האירופי ובארה"ב עוקבים בדאגה אחר פעילות צבא רוסיה בסמוך לגבול אוקראינה. האיחוד הביע את דאגתו בסוף השבוע לאחר שוושינגטון דרשה הסבר ממוסקבה על תנועות החיילים ליד הגבול, ועל רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב ואירופה לבין רוסיה ובעלת בריתה בלארוס.
לאחרונה תגברה רוסיה את כוחותיה עם חיילים וטנקים באזור הגבול עם שכנתה. משרד ההגנה האוקראיני מסר בשבוע שעבר כי כ-90 אלף חיילים רוסים מוצבים לא הרחק מהגבול ובאזורים שבשליטת המורדים במזרח אוקראינה. שלשום הזהירה ארה"ב את בעלות בריתה באיחוד האירופי כי רוסיה עשויה לשקול פלישה לאוקראינה.
5 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
לא יסבול התבססות כוחות מערביים באוקראינה. פוטין ותמונת לוויין של ריכוז כוחות רוסיים קרוב לגבול
(צילום: AFP, EPA)
אמש (שבת) הודיע נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי קרוב ל-100,000 חיילים רוסים כבר נמצאים ליד גבולות המדינה, וכי מדינות המערב שיתפו עם קייב מידע על תנועות החיילים הרוסים. "אני מקווה שכל העולם יכול לראות עכשיו בבירור מי באמת רוצה שלום ומי מרכז כמעט 100,000 חיילים בגבול שלנו", אמר זלנסקי.
בקרמלין אמרו שהזזת כוחות הצבא הוא עניין פנימי של רוסיה וכי אין לה כל כוונה לפתוח במלחמה. עם זאת, רוסיה האשימה את ארה"ב ואת נאט"ו ביצירת פרובוקציות בעקבות פעילות מוגברת של ספינות מלחמה מערביות בים השחור ומטוסי סיור לאורך גבולותיה.
5 צפייה בגלריה
חיילי נאט"ו בגבול קוסובו ו סרביה
חיילי נאט"ו בגבול קוסובו ו סרביה
"מאיימים על רוסיה". חיילי נאט"ו
(צילום: AFP)
בכירים מערביים, בהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שוחחו בימים האחרונים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והזהירו אותו מפני פעולה צבאית. גורמים בכירים במוסקבה אמרו לרשת "בלומברג" כי פוטין הבהיר בשיחות שרוסיה לא תסבול את התרחבות הכוחות המערביים לתוך אוקראינה. הם הוסיפו שכל צעד מערבי נוסף לאספקת נשק או הרחבת מתקנים צבאיים באוקראינה יהווה חציית קו אדום מבחינתה של רוסיה.
פוטין האשים את ברית נאט"ו באיומים על רוסיה על ידי התרחבות צבאית לאוקראינה. לטענתו, ארה"ב ונאט"ו מנהלות נגדו מסע לחץ באמצעות תרגילים ימיים בים השחור ותמיכה בתקיפות מל"טים באזור הסכסוך בחצי האי קרים. "אסור לנו להרפות", אמר אתמול פוטין בריאיון לטלוויזיה הרוסית הממלכתית.
בכיר בקרמלין אמר כי התבססות של כוחות נאט"ו על אדמת אוקראינה – שאינה חברה בברית - היא "תרחיש בלהות" עבור פוטין, שיעשה הכול כדי למנוע זאת. בכירים אחרים אמרו שלרוסיה אין שום כוונה לפתוח כעת במלחמה באוקראינה, אבל היא רוצה להראות שהיא מוכנה להשתמש בכוח אם יהיה צורך בכך. "יש דאגה אמיתית לגבי הפעילות של נאט"ו באוקראינה", אמר אחד הבכירים.
5 צפייה בגלריה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה צוותי אוויר בשטח אימונים ב חצי האי קרים מתיחות עם אוקראינה
צילום לוויין כוחות צבא של רוסיה צוותי אוויר בשטח אימונים ב חצי האי קרים מתיחות עם אוקראינה
צילום לוויין: כוחות רוסיים בשטח אימונים בחצי האי קרים באפריל
(צילום: Maxar Technologies via AP)
מתיחות דומה פרצה באפריל האחרון לאחר שרוסיה ריכזה כ-100,000 חיילים בחצי האי קרים ובגבול עם אוקראינה – הריכוז הצבאי הגדול ביותר שלה מאז 2014. גם אז חששו במערב שרוסיה מתכננת פלישה. אחרי ימים של מתיחות מסרה רוסיה שהיא השלימה את "ביקורת הבזק" שקיימה באזור והודיעה על הסגת הכוחות.
המתיחות הנוכחית באוקראינה מגיעה על רקע העימות של הקרמלין עם אירופה סביב אספקת הגז הרוסי ליבשת ומשבר המהגרים המנסים להיכנס לאיחוד האירופי דרך בלארוס, בעלת בריתה של רוסיה. במוסקבה משוכנעים כי היחלשותה של ארה"ב בשל מחלוקות פנימיות וסיום כהונתה של מרקל, ששימשה "הקול הדומיננטי" של אירופה, מגבילים את הפוטנציאל של תגובה מערבית מתואמת למהלכים הרוסיים.
מהגרים בגבול בלארוס פולין
(צילום: רויטרס)

גורם מודיעיני בכיר במערב אמר כי כוונותיה של רוסיה עדיין אינן ברורות, אך ארה"ב ובעלות בריתה חייבות לשקול את כל האפשרויות. שרי החוץ וההגנה של צרפת נפגשו ביום שישי עם עמיתיהם הרוסים בפריז והזהירו כי לכל מתקפה חדשה על אוקראינה יהיו "השלכות חמורות".
דובר האיחוד האירופי לענייני חוץ, פיטר סטאנו, אמר כי "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר המצב והמידע שאספנו עד כה מדאיג למדי. אנחנו פתוחים לבחון צעדים נוספים לפי הצורך". לצד הדאגה, חלק מממשלות אירופה אמרו שהן סבורות שהמטרה העיקרית של מוסקבה היא הפחדה.
5 צפייה בגלריה
"הקול הדומיננטי" של אירופה. קנצלרית גרמניה היוצאת מרקל
"הקול הדומיננטי" של אירופה. קנצלרית גרמניה היוצאת מרקל
"הקול הדומיננטי" של אירופה. קנצלרית גרמניה היוצאת מרקל
(צילום: AP)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בסוף השבוע כי ארה"ב עדיין מודאגת מתגבור הכוחות. "אני לא יכול לדבר על כוונותיה של רוסיה. אנחנו לא יודעים מה הן", אמר בלינקן. "זו תהיה טעות חמורה עבור רוסיה לשחזר את מה שהיא עשתה ב-2014".
גורמים רשמיים במוסקבה הודו כי הסיכונים עבור רוסיה ממתקפה צבאית רחבה יהיו עצומים, וסביר להניח שיובילו גם לסנקציות כלכליות חדשות. ולדימיר פרולוב, דיפלומט רוסי לשעבר, אמר כי ייתכן שרוסיה תסתפק לעת עתה בתשומת הלב שקיבלה מהממשל האמריקני.
פורסם לראשונה: 23:07, 13.11.21