משפחות של קורבנות טבח 7 באוקטובר הודיעו הערב (שני) כי החליטו לקיים טקס עצמאי לציון שנה לטבח - ולא להשתתף בזה שמתכננת לקיים הממשלה. על הטקס הממשלתי הופקדה השרה מירי רגב. לדברי המארגנים, תוכנו של הטקס המרכזי יגובש על ידי נציגי המשפחות והוא יתקיים בהשתתפות קהל - בניגוד לזה שמתכננת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של משפחות החטופים, מאי
(צילום: נחום סגל)
בקיבוץ בארי יקיימו טקס זיכרון ב-7 באוקטובר. ההחלטה על קיומו התקבלה עוד לפני שהממשלה החליטה לערוך את הטקס. במועצות האזוריות בעוטף עורכים טקסים וכך גם ביישובים. "זה לא טקס זיכרון אלטרנטיבי, זה ה-טקס של הקהילה", אמרו בבארי.
בנחל עוז ידונו מחר בבוקר אם ישתפו פעולה עם בקשה מצד צוותיה של השרה רגב לצלם בקיבוץ חלק מהטקס. בין כה וכה ב-7 באוקטובר, בדומה לבארי, גם בנחל עוז יקיימו טקס קיבוצי.
בקיבוץ נירים התרעמו: "במקום לעסוק בצילומים לטקס זיכרון ממלכתי, אנו קוראים לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית. שנה שלמה לא הגיע לנירים ולו נציג אחד של הממשלה לקבל אחריות, להודות במחדל ולשאול מה צריך. החיים של חברי הקיבוץ ושל כל תושבי הנגב המערבי הם לא סרט, וממשלת ישראל היא לא חברת הפקה. שום טקס זיכרון שמובילה הממשלה לא יעלים את מחדל 7 באוקטובר שהביא לרציחתם וחטיפתם של חברי נירים והעוטף כולו - שעדיין מוחזקים בשבי חמאס".
יונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז, שנהרג בשוגג על ידי צה"ל כשניסה לברוח משבי חמאס, וממובילי תנועת "קומו", שתקיים את הטקס, אמר: "לא נסכים שהיקירים שלנו יונצחו במופע זיכרון מהונדס ומלאכותי, תחת פיקוחם של פוליטיקאים ציניים שבורחים מאחריות. יחד עם כל עם ישראל נבטיח שבני המשפחות שלנו יקבלו את הכבוד שהם ראויים לו, נדאג שהשבת של שבעה באוקטובר תונצח בצורה כנה ואנושית, בלי מסכות והטיות. נזכור ביחד את האובדן, את הגבורה ואת המחדל".
2 צפייה בגלריה
מדליקי משואות
מדליקי משואות
רגב
(צילום: יואב דודקביץ')
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר ואחת ממובילי הטקס האלטרנטיבי האחרון, אמרה כי הבחירה בטקס ממשלתי גורמת לה לתחושות קשות. "לציון 7 באוקטובר צריך להוריד את הדגל לחצי התורן כאות אבל לכל מי שאיבדנו. חיילים משלמים בחיים שלהם, לא צריך לעשות שום טקסים. המשפחות ירצו להתייחד עם היקרים שלהן, זה צריך להיות יום אבל לאומי, לא טקס ממשלתי", ציינה.
היא הוסיפה: "צריך להוקיר ולהנציח את הגבורה, להתאבל. לא להרים טקס ססגוני וצבעוני שהשרה תשזור בו סרטים צהובים. אני לא חושבת שאחרי שנה שמתן מופקר, מישהו מהחברים שלו בשבי או הוא ירצו שהדגל יתנוסס בראש התורן. אני לא אשפוט אף משפחה שתשתתף בטקס, אבל בעיניי זה לא לעניין שהבן שלי מופקר בשבי, ומוחזק שם בידי הממשלה שהשרה רגב היא חלק ממנה".
בעז זלמנוביץ', בנו של אריה זלמנוביץ' בן ה-86 מניר עוז שנרצח בשבי חמאס, תהה "איך אפשר לעשות טקס כשיש עדיין בני ערובה בעזה? מה מציינים בדיוק?". לדבריו, "החוצפה של הממשלה שלא לקחה אחריות על ההפקרה הכפולה והמתמשכת של יקירינו לעשות טקס 'ממלכתי' במקום לעמוד בשורה חפוי ראש לבקש סליחה ומחילה מהחטופים ששבו, מהמשפחות ומהקהילות שחרבו. למנות את מירי רגב שאחראית לטקסי ההלל והחנופה לביבי ולרעייתו זו התרסה מכוונת ופוגענית כלפינו, אבל מינויה משמש הסחת דעת מעצם הרצון לקיים טקס שנועד להגיד ש'הדבר' קרה ולממשלה אין אחריות לכך שקרה".
אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנהרגה במוצב נחל עוז, כתב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "ממשלה שלא מקימה ועדת חקירה ממלכתית, אין לה זכות למנות שרים להפיק טקסים. אני קורא מכאן לשרה מירי רגב, אל תשתמשי בחמ"ל נחל עוז, מקום מותן של רוני וחברותיה, כתפאורה לטקס המנותק. קודם ועדת חקירה, אחר כך טקסים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "לא אשתתף בטקס לציון השבעה באוקטובר של מירי רגב. אהיה עם משפחות נרצחי בארי ושדרות וניר עוז. הממשלה הזו אינה לגיטימית ואינה ראויה לזכרם. הטקס היחיד שממשלת נתניהו והקיצונים יכולה וצריכה לעשות זו התפטרות והודעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".
השתתפו בהכנת הכתבה: