צפון קרוליינה היא מדינת מפתח שבה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ חייב לנצח בבחירות, כדי לא לסכן את ניסיון בחירתו לנשיאות. אולם סערה פוליטית ענקית, סביב המועמד השחור הראשון לתפקיד המושל, עלולה לטרוף כעת את כל הקלפים.
מארק רובינסון, המועמד הרפובליקני לתפקיד מושל קרוליינה הצפונית, מעורר כעת סקנדל גדול במדינה ובארה"ב כולה. תחקיר של רשת CNN חשף כי לפני יותר מעשור, בעת גלישות רבות באתר פורנו, רובינסון הגדיר את עצמו כ"נאצי שחור", הביע רצון להחזיר את העבדות, כתב תגובות נלהבות לסרטוני סקס של טרנסג'נדרים, וכינה את עצמו "סוטה".
2 צפייה בגלריה
מארק רובינסון
מארק רובינסון
מארק רובינסון
(צילום: REUTERS/Jonathan Drake/File Photo)
התחקיר חשף שורה של התבטאויות מזעזעות שפרסם רובינסון באתר פורנוגרפי בין השנים 2008 ל-2012. בקמפיין טראמפ התנערו זה תקופה מרובינסון, ואף ביקשו ממנו להימנע מלהשתתף באירועי הבחירות של הנשיא לשעבר בקרוליינה הצפונית, מדינה מתנדנדת שיכולה להיות כאמור מכריעה בניסיון של הנשיא לשעבר לנצח בבחירות ולחזור לבית הלבן. יתרה מכך, הם ניסו לגרום לו לפרוש מהמירוץ - אך ללא הצלחה. טראמפ עצמו אגב כינה בעבר את רובינסון בחיבה "מרטין לותר קינג על סטרואידים".
לפי התחקיר, רובינסון השתמש בין השנים 2008 עד 2012 בשם "minisoldr" באתר הפורנוגרפי "Nude Africa". צוות החוקרים ב-CNN הצליח לקשור את רובינסון לשם המשתמש באמצעות פרטים ביוגרפיים תואמים, כתובת דוא"ל משותפת ושימוש בביטויים ייחודיים שרובינסון משתמש בהם גם בחשבונות הרשתות החברתיות הרשמיים שלו.
באותה תקופה נהג רובינסון, לפי הדיווחים, להשתמש בשפה בוטה ביותר בעלת תוכן מיני קיצוני, אמירות גזעניות ועוד אמירות פוליטיות שנויות במחלוקת. "העבדות אינה דבר רע. חלק מהאנשים צריכים להיות עבדים, והלוואי שהיו מחזירים אותה. אני בעצמי הייתי בכיף קונה כמה עבדים", כתב רובינסון, המועמד השחור הראשון לתפקיד המושל במדינה.
באחת ההתבטאויות המטרידות ביותר, רובניסון הצהיר שהוא "נאצי שחור". במרץ 2012, בעת כהונתו של ברק אובמה כנשיא ארה"ב, הוא כתב: "אני מעדיף את היטלר על פני כל החרא שנמצא בוושינגטון כרגע". למרות ה"מחמאות" להם זכה מטראמפ, רובינסון תקף בחריפות את מרטין לותר קינג, לוחם זכויות האדם של השחורים בארה"ב. הוא הצמיד לו כינויי גנאי, וכשמשתמש אחר האשים אותו בהשתייכות ל-KKK - רובינסון כתב: "אם הייתי בקו-קלוקס-קלאן, הייתי קורא לו מרטין לוציפר קון".
2 צפייה בגלריה
דולנד טראמפ
דולנד טראמפ
כינה את רובינסון "מרתין לותר קינג על סטרואידים", וכעת מקווה לפרישתו. טראמפ
(צילום: AP Photo/Stefan Jeremiah)
אך לא די בזה, לפי התחקיר. הוא כינה מוסלמים כ"חתיכות חרא עם סמרטוטים על הראש", ואמר כי אם "המוסלמים ישתלטו, הליברלים יהיו הראשונים שייערפו". הוא גם התבטא באנטישמיות בהתייחסו ליוצרי תוכניות טלוויזיה. גם בשנים האחרונות, רובינסון התבלט בשלל אמירות קיצוניות. בסרטון שפרסם בשנת 2019 בפייסבוק, בנושא הפלות, אמר כי "נשים צריכות להיות אחראיות מספיק כדי שלא להרים את החצאיות שלהן".
בשנת 2021 אמר כי אסור שילדים בבתי ספר ילמדו על נושאים כמו טרנסג'דרים, הומוסקסואליות "וכל הזוהמה הזאת", ובהמשך גם סירב להתנצל על האמירות האלה. בקרב לא מעט רפובליקנים יש חשש כי רובינסון עלול לטרפד את הניצחון הרפובליקני בבחירות, ולגרום לכך שיותר מצביעים דמוקרטים ייצאו לקלפיות ויטו את הכף לטובתם.
צפון קרוליינה, נדגיש, נותרה רפובליקנית לאורך עשרות השנים האחרונות, ורק ברק אובמה היה הדמוקרט היחיד ב-44 השנים האחרונות שהצליח לנצח במדינה הזאת כדמוקרט, אז בבחירות של 2008. בינתיים, רבים מהתומכים של רובינסון ממשיכים לתמוך בו. ברשת BBC הבריטית ראיינו מספר תומכים שאמרו כי ימשיכו לתמוך בו ואף הגדילו את התרומות לקמפיין שלו. "זה עניין אישי שלי, סוגייה של הנישואים שלו, לא ענייני", סיפרה התומכת אדל ווקר לרשת הבריטית.
קרוליינה הצפונית היא אחת משבע המדינות המתנדנדות בבחירות לנשיאות ארה"ב, לצד נוודה, אריזונה, ג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה. ירידה בשיעור ההצבעה של מצביעים רפובליקנים עלולה לפגוע בסיכוייו של הנשיא לשעבר טראמפ לנצח במדינה. על פי הערכות, לטראמפ יהיה קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרי, לחזור לבית הלבן ללא ניצחון בקרוליינה הצפונית.
בקמפיין הרפובליקני, שכבר תקופה ביקש מרובינסון להימנע מלהשתתף בעצרות בחירות של טראמפ במדינה, מופעל עליו לחץ כבד לפרוש מהמרוץ. למרות הקריאות במפלגה הרפובליקנית, רובינסון ממשיך להתעקש שהוא יכול לנצח את המועמד הדמוקרטי, ג'וש סטיין, עורך דין יהודי המשמש כתובע הכללי של צפון קרוליינה. רובינסון עצמו מכחיש את הדיווחים על התבטאויותיו השנויות במחלוקת וטוען כי לא הוא אמר אותם.