כנס "הגליל במרכז"
(מתוך עמוד הפייסבוק של אתר אשכול גליל מערבי)

"מדינת ישראל הזניחה את היישובים הערביים ואת הערים המעורבות, וברגע שיש הזנחה יש תסכול - ומהתסכול בא הכעס": כך אמר היום (חמישי) השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בדברים שנשא בכנס "הגליל במרכז", על רקע האלימות המשתוללת בחברה הערבית והקורבנות הרבים שגובה הפשע ברחובות.
לדברי השר, "הפשיעה ברחובות לא צומחת סתם. יש תשתית שנבנתה במשך הרבה מאוד שנים". חלק מהמצב, הסביר, נובע בין היתר מהאבטלה, מבעיות בחינוך ובעיקר מהזנחה. "זה הופך להיות כמו צלחת פטרי שעליה גדלות הבקטריות, וזה חלק ממה שהביא לגלי הפשיעה".

האלימות ברחובות - כתבות נוספות

בנאומו בכנס, בר-לב התייחס גם למהומות בערים המעורבות בתקופת מבצע שומר החומות, ואמר: "הפרעות שהתחוללו באותם ימים בהרבה ערים מעורבות וכאן בעכו, קיבלו תפנית שאף אחד לא ציפה לה ולא העריך אותה מראש. לא המשטרה, לא השב"כ ולא הממשלה. זו ממש הפתעה אסטרטגית שלא הסתיימה".
השר ביקש להדגיש כי גם אם נראה שלאחרונה חלה רגיעה במצב, "הגחלים מתחת רוחשות. שאף אחד לא ישלה את עצמו, ש'הנה נגמר'. ראש העיר עכו, שמעון לנקרי - ולא רק הוא, יודעים את זה".
2 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
"הפשיעה ברחובות לא צומחת סתם". בר-לב
(צילום: גיל נחושתן)
השר הוסיף כי יש להודות בעובדה שכל עוד הייתה האלימות חלק מהנעשה בחברה הערבית בלבד, היא העסיקה את הציבור פחות. "כל עוד זה היה בערים הערביות וערבי רצח ערבי, אז - ואף אחד לא אמר את זה בקול - גם משטרת ישראל וגם רשויות אכיפה אחרות לא ממש התנפלו על זה".
"אבל כפי שכולנו יודעים, משפחות פשע לא מכירות את הגבולות המוניציפאליים של עיר או כפר", סיכם בר-לב. "מהרגע שזה מתחיל, אם לא עוצרים את זה בהתחלה - זה הולך ומידרדר".
מלבד השר לביטחון הפנים, בכנס שנערך בעכו השתתפו גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת הפנים איילת שקד ושר המשפטים גדעון סער. סער הציג רשימת פעולות שמבצע משרדו בתקופה האחרונה לקידום המאבק באלימות בחברה הערבית.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"הפעילות הדחופה היא בתוך הבית". סער
(צילום: גיל נחושתן)
סער דיבר על הצעות החוק להחמרת העונשים על החזקה ושימוש בנשק, וכן הזכיר את ההצעה שתאפשר לשוטרים לערוך חיפוש בלא צו - אם וכאשר קיים חשש לפגיעה או להעלמת ראיות.
הוא הוסיף כי הוא פועל להגביר את היכולת של בתי המשפט הכלכליים להתמודדות עם הפשיעה המאורגנת בתחומים של הלבנת הון ופשיעה כלכלית. "אם לא נדע להשתלט על הפשיעה הזו היא תפורר את החברה מבפנים", התריע סער. "מדינת ישראל יודעת לפעול בצורה מדויקת באיראן ובכל נקודה במזרח התיכון - אבל הפעילות הדחופה ביותר היא בתוך הבית".