גורם ביטחוני בכיר אמר הערב (שלישי) בהתייחסו לחיסול אמש של המחבל שנשא עימו מטען חבלה ליד ג'נין: "נמנע פיגוע גדול שהיה יכול לשנות את כל המצב ברמדאן ביהודה ושומרון ובלב הארץ, ולגרום למותם של רבים". כך אירע סיכול המחבל על-רקע ניסיונות הולכים ומתגברים של פעילי טרור בגדה לבצע פיגועי מטענים:
2 צפייה בגלריה
חיסול המחבל בזיתא
חיסול המחבל בזיתא
זירת חיסול המחבל ליד ג'נין
הכותרת
סודות הרמדאן | סמדר פרי
28:06
צה"ל ושב"כ לא לקחו סיכונים במבצע לסיכול המחבל מוחמד ג'אבר (34) מהעיירה עראבה שליד ג'נין, לא הסתפקו באינדיקציות שעלו מהשטח, אלא פעלו למניעת הפיגוע הקטלני שתוכנן להתבצע בטווח המיידי גם באמצעות תחושה בטן חזקה.
המידע הראשוני על המחבל התקבל שעות לפני העימות הקרוב מולו. ג'אבר לא היה מוכר למערכת הביטחון, אך פעולות מחשידות שאסורות בפרסום העלו את החשש שהמחבל בדרכו לאירוע ביטחוני חמור. כוחות המודיעין בחטיבה המרחבית מנשה הסיטו כוחות ואמצעים לאירוע, והמעקב אחר המחבל הפך להדוק.
סמוך לשעה 17:00 בערב, יצא ג'אבר ממקום מגוריו לכיוון ג'נין - שם הוא נפגש עם כמה דמויות ואז חזר לעיירתו. בשלב זה תכננו בצה"ל לבצע מעצר רגיל ופשוט באופן יחסית של המחבל בביתו. אלא שאז, רגע לפני שהכוח מגיע אליו, ג'אבר כבר יצא לכיוון הכפר זיתא שסמוך גם הוא לג'נין.
עם קבלת המידע, הוקפצו לאזור יחידות מבצעיות ובכללן של שב"כ ושל יחידת דובדבן. כל העיניים המודיעיניות הופנו לרכב שבו שהו המחבל והסייען עם מטען החבלה רב העוצמה. כוח דובדבן התקרב לרכב המחבלים וחסם אותו. הסייען של המחבל ניסה להימלט מהרכב, אך הכוח משיג אותו ומחסל אותו.
ג'אבר עצמו נמלט לחנות סמוכה. הכוח נכנס פנימה ועצר את כל הנוכחים בחנות. בשלב מסוים שלף המחבל אקדח לעבר הלוחמים, ניסה לפתוח לעברם באש, והם הצליחו לנטרל אותו בתגובה מהירה.
לפי גורמי הביטחון, לא תוכנן להתבצע פיגוע התאבדות כפי שאירע בעבר. במערכת הביטחון לא לקחו כלל סיכונים, ונערכו עם כוחות מיוחדים גם מעבר לגדר ההפרדה למקרה שהכוח המיוחד לא יצליח לסכל את המחבל בשטח הפלסטיני.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
פיצוץ המטען בסילת סמוך לחומש
סמוך לזירת פיגוע המשיכה ליד חומש
פיגועי המטענים והמשיכה הפכו בתקופה האחרונה ליותר ויותר שכיחים באזור יהודה ושומרון. גדודי מחנות הפליטים (ללא שייכות ארגונית לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי), פועלים בעיקר בקיני הטרור המשמעותיים בג'נין ונור א-שמס. החטיבה המרחבית מנשה, אוגדת איו"ש ופיקוד המרכז מרכזים מאמץ אדיר באזורים הללו כדי לגדוע את הטרור, להעמיק את האחיזה המודיעינית ולייצר מציאות שונה מזו שקדמה ל-7 באוקטובר.
מתחילת המלחמה חוסלו בגזרת מנשה 180 מחבלים מתוך כ-300 בכל רחבי יהודה ושומרון. הכוחות, בעיקר לוחמי מילואים, סרקו בכ-40 מבצעים חטיבתיים כמעט את כל בתי מחנות הפליטים. מדובר על כ-3,000 בתים בסך הכול. ועדיין, מסבירים גורמי ביטחון, השטח יכול להידלק בקלות.
כמות ההתרעות לפיגועים הולכת ועולה, עד כה סיכל שב"כ מתחילת השנה יותר מ-250 פיגועים בשטחי יהודה ושומרון. בפיקוד המרכז עדיין מתחקרים לעומק את פיגוע המשיכה ליד חומש ביום שישי האחרון, שבו נפצעו שבעה לוחמים. בצבא פועלים לעקר את רצף פיגועי המטענים שצוברים תאוצה.