החות'ים בתימן הצהירו הערב (יום ב') כי חשפו "רשת ריגול אמריקנית-ישראלית" שפעלה במסווה של ארגוני סיוע הומניטריים, וכי עצרו עובדי סיוע, בהם 11 אנשי או"ם. האו"ם אישר כי 11 מאנשיו נעצרו, ומתנגדי החות'ים טוענים כי מלבדם נחטפו עוד עשרות.
5 צפייה בגלריה
עבד אל־מלכ אל־חות'י
עבד אל־מלכ אל־חות'י
מנהיג החות'ים עבד אל-מלכ אל-חות'י. 10 שנים אחרי פרוץ מלחמת האזרחים, השלטון שלו
(צילום: צילום מסך מהיוטיוב)
5 צפייה בגלריה
חות'ים מפגינים בתימן
חות'ים מפגינים בתימן
תומכי החות'ים מפגינים בצנעא. "קמפיין חטיפות מאסיבי"
( צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
בהודעה שפרסמו הערב טענו החות'ים כי הרשת שנחשפה הייתה קשורה לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) וביצעה פעולות ריגול בתימן במשך שנים, תחילה דרך השגרירות האמריקנית בצנעא, עד שזו הפסיקה את פעילותה שם ב-2015.
הודעת החות'ים באה אחרי שביום שישי הודיע האו"ם כי קבוצה גדולה של אנשי סיוע ובהם 11 מעובדיו נחטפה בכמה אזורים בתימן שבהם שולטים החות'ים. לפי גורמים מקומיים, העובדים נחטפו בצנעא, חודיידה, עמראן וסעדה, כולם מעוזים חות'יים, והאו"ם מסר כי שישה מהחטופים הם אנשי נציבות האו"ם לענייני זכויות אדם.
ממשלת תימן, יריבתם של המורדים החות'ים, שמוכרת על-ידי האו"ם כממשלה הלגיטימית של המדינה אך שולטת רק באזורים מעטים בה, מסרה כי עשרות עובדים של סוכנויות או"ם וארגונים בינלאומיים אחרים נעצרו על-ידי החות'ים, במה שכינתה "קמפיין חטיפות מאסיבי".
5 צפייה בגלריה
חייל חו'תי דורך על דגל ישראל בצעדה לתמיכה בפלסטינים
חייל חו'תי דורך על דגל ישראל בצעדה לתמיכה בפלסטינים
דורכים על דגל ישראל לאות תמיכה בפלסטינים. מאות אזרחים נחטפו כבר, רבים עברו עינויים
(צילום: MOHAMMED HUWAIS / AFP)
מאז תחילת מלחמת האזרחים בתימן, מלחמה שהחלה ב-2014, העלימו החות'ים ועצרו באופן שרירותי מאות אזרחים, בהם עובדים של האו"ם ושל ארגוני זכויות אדם. לפי הדיווחים, רבים מהם עברו עינויים בשבי הארגון.
מעצרם הנוכחי של עובדי הסיוע מסכן את פעילותם של ארגונים הומניטריים באזורים שבהם שולטים החות'ים, פעילות נחוצה למדי בהתחשב בסכנת הרעב הנשקפת לתושבים בהם. תימן היא המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב ואחת העניות בעולם, ויותר ממחצית האוכלוסייה בה תלויה בסיוע.
מוחמד אל-באשה, פרשן לענייני המזרח התיכון מקבוצת נבנטי, בטוח שההאשמות בריגול הן רק תירוץ, והסביר כי מטרתו של הצעד היא לחסל באופן שיטתי את פעילותם של ארגונים בלתי-ממשלתיים בתימן. המטרה לדבריו היא לאלץ את הארגונים הזרים וגורמים בקהילה הבינלאומית המעוניינים לפעול בתימן ולממן בה מיזמי סיוע לבוא במגע אך ורק עם גופי השלטון של החות'ים, ולא לעקוף אותם.
5 צפייה בגלריה
חות'ים בצנעא תימן
חות'ים בצנעא תימן
המונים מניפים את דגלי פלסטין ותימן, וכרזות עם סיסמת החות'ים הקוראת בין השאר "מוות לישראל"
(צילום: REUTERS/Khaled Abdullah REFILE )
החות'ים, נזכיר, כבשו את צנעא בספטמבר 2014, ובמרץ 2015 הצטרפה סעודיה השכנה למלחמה ופתחה בקמפיין הפצצות במטרה לסלק את החות'ים, בעלי בריתה של איראן, וכך להסיר מעליה איום הולך וגובר. בפעולותיה של סעודיה נהרגו אלפים רבים של תימנים ומאות אלפים שקעו ברעב, עד שנאלצה לחדול מהן.
מאז מתקפת הטרור של 7 באוקטובר והתגובה הישראלית בעזה, כידוע, הגבירו החות'ים את נוכחותם בזירה הבינלאומית וביצעו עשרות תקיפות בטילים ובכטב"מים נגד ספינות בים האדום ובמפרץ עדן, לדבריהם כדי להביע הזדהות עם הפלסטינים ולפגוע בישראל כלכלית וביטחונית.
גם בחודש מאי האחרון טענו החות'ים כי חשפו רשת ריגול הפועלת בשירות ארה"ב וישראל וכי עצרו את חבריה. בסוכנות הידיעות של החות'ים לא נכתב אז בכמה עצורים מדובר, אבל בתמונות שהיא פרסמה נראו 18 בני אדם.