זרקא: "בתי החולים לא קורסים"
(צילום: דוברות משרד הבריאות)

מערכת הבריאות - תשושה עם מחלות רקע: נתוני התחלואה מקורונה מצביעים על כך שישראל נמצאת בדרך ליציאה מהגל החמישי, אבל מערכת הבריאות עצמה עוד רחוקה מהתאוששות. בימים האחרונים נרקמים, במקביל, שלושה מאבקי עובדים, כשהפעם לא הרופאות והרופאים הם אלו שעומדים בחזית אלא עובדי המעבדות, האחיות והאחים והרוקחים והרוקחות. בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" טוענים מנהיגי עובדי הרפואה: "הגל החמישי שבר אותנו", ההבטחות לתקציבים ולתקנים חדשים הם רק טיפה בים, וההתמקדות בקורונה פוגעת ביתר החולים.

המעבדות: 1,000 עובדים חסרים

כ-3,500 עובדי המעבדות הציבוריות בבתי החולים מתמודדים עם מצוקה כפולה: מצד אחד עובדים צעירים נוטשים אותם לטובת שכר גבוה יותר במעבדות הפרטיות, ומצד שני העומס שמוטל עליהם בשיאו. "המצב במעבדות קטסטרופה", אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות.
5 צפייה בגלריה
מחלקות קורונה
מחלקות קורונה
"הגל החמישי שבר אותנו". מחלקות קורונה
(צילום: יואב דודקביץ, יריב כץ, הדסה עין כרם)
5 צפייה בגלריה
אסתר אדמון יו"ר המעבדות
אסתר אדמון יו"ר המעבדות
"המצב קטסטרופה". אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות
"כולם חושבים שהכל זה קורונה, וזה לא כך. במעבדה המטולוגית למשל אמורים לתת שירות ואבחנה לחולים אונקולוגיים, והם לא מגיעים לזה. אין כוח אדם, לא מגייסים אנשים חדשים בגלל השכר הנמוך, אנשים יוצאים לפנסיה ואין תקנים. המצב היה גרוע לפני הקורונה והוא רק החמיר. אנחנו נמצאים בחוסר של כ-1,000 עובדים ואנחנו כבר לא עומדים בעומס. אנחנו בסיר לחץ ומרגישים שהפקירו אותנו".
למצוקה שמתארת אדמון יש כמובן השלכות. "הכשרנו סטודנטים והם מסייעים בתורנויות", היא מסבירה. "הם באים בלילה, בשישי ובשבת ועובדים יחד איתנו. אבל קורים מצבים שסטודנטים נשארים לבד במעבדות ומוציאים מנות דם לניתוחים לבד. זאת כשלפי הנוהל של משרד הבריאות אסור שבן אדם אחד יוציא מנת דם, אלא תמיד שניים. אנחנו במשבר רציני, והתחושה היא שסוחבים הכל".

האחיות: 500 תקנים מיד

יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, שיגרה אתמול מכתב לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשר האוצר אביגדור ליברמן ובו היא דורשת תוספת של 500 תקנים עבור הצוותים הסיעודיים בקופות החולים ובבתי החולים, שהובטחו אך טרם ניתנו. יחד עם הדרישה היה גם איום: האחיות יחזרו לעבוד על פי השעות שנקבעו בהסכמים המקוריים. "במערך הפסיכיאטרי אחיות נקרעות, לחולים שהסתבכו בזיהומים לא ניתן אף תקן סיעודי", הסבירה.
5 צפייה בגלריה
אילנה כהן בדיון על המו"מ עם הסתדרות האחיות
אילנה כהן בדיון על המו"מ עם הסתדרות האחיות
דורשת תקנים ומאיימת: "האחיות נקרעות". אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
הבטיח תוספת תקנים - ולא קיים. "לא היה שום דיון"
(צילום: יאיר שגיא)
היא הוסיפה: "הבטיחו לנו תוספת תקנים כשנעבור מספר של 1,200 חולים במצב קשה, אך לא היה שום דיון בנושא לאחר שהגענו לזה. כשמדובר בטיפול בחולים, אם אין לך ידיים אז אין ספק שאנשים לא מקבלים את הטיפול שהם צריכים לקבל. נקודה. ההסכם של האחיות בבתי החולים הוא 36 שעות בשבוע. אין חיה כזאת ובפועל הן עובדות 48 שעות. אם לא תהיה ברירה נעבוד רק במסגרת השעות המוסכמות. אחרי שנתיים האחיות מותשות, שמישהו אחר ינסה להיכנס במקומן".

הרוקחים: רק 35 שקל לשעה

גם הרוקחים והרוקחות בקופות ובבתי החולים מאיימים לשבש את העבודה בגלל השחיקה המתמשכת בשכרם לצד עומס המטלות שהועבר אליהם בשל המגפה, ומחר הם אף מתכוונים להפגין מול בית ההסתדרות בתל אביב. "המאבק שלנו הוא על הסכם קיבוצי שלא נפתח כשלושה עשורים", מסביר שימי שמריהו הללי, יו"ר הסתדרות הרוקחים.
5 צפייה בגלריה
שימי הללי
שימי הללי
שימי הללי
(צילום: קובי קואנקס)
"המו"מ שהחל ב-2020 נקטע, השכר ההתחלתי שלנו הוא 35 שקל לשעה ואין הלימה בין תמהיל העבודה להסכם הקיבוצי הישן. אנחנו שומעים שחדשות לבקרים נחתמים הסכמים קיבוציים אך איתנו לא. רוקחות זה מקצוע יותר מדי חשוב כדי להשאיר אותו מאחור".
"אנחנו מתעסקים כעת בתרופות לקורונה ואין לנו את הזמן לעסוק ברפואה השוטפת", ממשיך הללי. "הציבור נפגע מזה משום שזמני ההמתנה אלינו מתארכים ואין לנו זמן לתת ייעוץ. וכל זאת כשאנחנו לא מתוגמלים בהתאם. אז אנחנו מתמודדים גם עם שחיקה וגם עם חוסר תגמול".