אם תהיה עסקת חטופים - תהיה הפסקת אש גם בצפון. בימים האחרונים בכירים ישראלים התבטאו שוב ושוב בדבר הרצון שבהמשך ייפתר הסכסוך באזור באמצעות הסדרה מדינית, אך אנשי ביטחון ומדינאים בכירים בישראל מעריכים שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לא יסכים למתווה שעל הפרק.
שריפות בשמורות טבע בצפון, היום
(צילום: רשות הטבע והגנים)

1 צפייה בגלריה
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
נסראללה, עמוס הוכשטיין, נתניהו
הערכה שצה"ל יצטרך לתמרן בדרום לבנון. נסראללה, הוכשטיין ונתניהו
(צילום: AFP / DALATI NOHRA, מרים אלסטר)
את המגעים להסדרה מוביל שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין. על פי הצעתו, דרום לבנון יהפוך לאזור מפורז, וכוח רדואן יורחק לפחות עשרה קילומטרים מהגבול עם ישראל. יחד איתו יורחק גם הנשק הכבד של חיזבאללה, על כל חלקיו – רקטות, משגרים, מרגמות 120 מ"מ ומעלה, רקטות בורקאן עתירות משקל, טילי פלק, כטב"מים וטילי נ"ט. מערכי האש ומערכי ההסתערות שחיזבאללה בנה בשטח הסבוך בדרום לבנון, והותקפו על ידי צה"ל במהלך המלחמה - לא יוקמו ולא ייתפסו מחדש, גם לא על ידי פעילים מקומיים של הארגון. בתמורה, ישראל תסכים לבצע תיקונים לכל אורך הגבול עם לבנון.
למרות ההתבטאויות האחרונות בדבר רצון בהסדר, בישראל מאמינים שנסראללה לא יסכים להצעת השליח המיוחד. לכן, בעוד כמה חודשים יהיה צורך לצאת למהלך צבאי עצים בלבנון, שידחק את חיזבאללה ויפרז את דרום לבנון מנשק. בחודשים האלה צה"ל ירוויח לגיטימציה אמריקנית ובינלאומית להמשך הלחימה, כתוצאה מסירוב נסראללה. צה"ל יצבור כמות חימושים שתידרש לו ליום שאחרי המהלך הצבאי בלבנון, אם חיזבאללה ינסה להפר את ההסדרים שיוסכם עליהם בסיום הפעולה הצבאית.
כמו כן, ישראל מעריכה שאיראן אינה מעוניינת בהמשך הלחימה בצפון. לדברי מקורות מערביים, טהרן הבהירה לנסראללה שהיא אינה רוצה במלחמה רבתי עם ישראל, ושחיזבאללה לא יכול לצפות שאיראן תתערב בצורה עצימה אם מלחמה כזו תיפתח.