1 צפייה בגלריה
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
המחאות במהלך העבודות נגד הטורבינות
(צילום: אבי אוחיון)
בתום דחייה של שבוע, במשטרה כבר נערכו על פי הנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לאבטח היום בכוחות מתוגברים את חידוש העבודות בפרויקט הקמת הטורבינות בצפון רמת הגולן. אלא שמאחורי הקלעים, וללא עדכון המשטרה, החליט ברגע האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו על דחייה נוספת של חודש לפחות בעבודות - ופעל בנושא ישירות מול חברת אנרג'יקס. זאת לצד לחצים שהפעיל גם המזכיר הצבאי של נתניהו, אלוף אבי גיל.
הרעיון לדחות את העבודות בחודש עלה בימים האחרונים בלשכת רה"מ מתוך ניסיון שלא לעורר מחדש את זעמם של בני העדה הדרוזית, אך החברה דרשה התחייבות מנתניהו לחזרה לעבודה בתאריך מוצהר. במסגרת המהלך, קיים רה"מ שיחות אישיות עם ראשי חברת אנרג'יקס ולחץ עליהם להסכים להמשך דחיית העבודות.
העבודות לפני שבועיים. לא יתחדשו בחודש הקרוב

לצד הדחייה, תוקם ועדה מיוחדת בשיתוף משרד ראש הממשלה ונציגים מהעדה לפתרון הסוגיה. הצוות שהנחה נתניהו להקים אמור להגיש את המלצותיו בתאריך 19 ביולי, ומטרתו לבחון את תהליך התקדמות הפרויקט והקמתו, תוך הפחתת החיכוך עם האוכלוסייה.
בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי הפרויקט, שזכה תחילה לתמיכה של מרבית הנהגת הגולן, נתקל בשנים האחרונות בהתנגדות - ולאחרונה אף התלכדה העדה הדרוזית כולה סביב הנושא. לפיכך, סבורים בכירי הלשכה כי שורשי ההתנגדות נטועים בסיבות שאינן קשורות לפרויקט באופן ישיר, כמו לאומניות פרו־סורית והתנגדות לחוקי הלאום וקמיניץ, וכן במאבקים פוליטיים פנימיים בתוך הנהגת העדה.
מנגד, מתכננים החקלאים בצפון הגולן להגיש עתירות מחודשות נגד חוקיות העבודות בגולן, בטענה כי ברשותם מידע חדש על פגמים רבים שנעשו בהליכי האישורים, כולל כאלו שגובלים עד כדי בפלילים.
העימותים, בחודש שעבר

העבודות על הפרויקט, כאמור, כבר נדחו בשבוע אחד עד לאחר חג הקורבן, והיו אמורות להתחדש על פי הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון. עם זאת, ברגע האחרון התברר כי המשטרה אינה מוכנה להקפיץ כוחות שיטור רבים לצפון הגולן, ובלשכת רה"מ ובמשטרה טענו כי העבודות ישובו רק היום - החלטה שגם נדחתה, בינתיים.
בתגובה לדחייה, מסר אמש השייח מופק טריף כי הוא שמח על הודעת ראש הממשלה שנענה לבקשת העדה, אך הדגיש כי הדרוזים לא מסתפקים בהקפאת העבודות ודורשים כי נתניהו יורה על הקפאת וביטול קנסות שהוטלו על תושבי הכפרים הדרוזים בשל חוק קמיניץ. כמו כן, דרש טריף כי הממשלה תפעל להכשרת כל הבנייה למגורים שנעשתה בכפרים הדרוזים שלא בהתאם לחוק.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.07.23