1 צפייה בגלריה
yk13492128
yk13492128
המסעדה שהוצתה בצפת
(צילום: כב"ה צפון)
"אף אחד לא יכול לעזור לך יא חמור, ואם תפנה תקבל קנס גדול. אתה על הכוונת. אם תדבר עם מישהו, אתה והבנות שלך הלכתם. יש לך חוב 400 אלף שקל". האיומים האלה, שהתקבלו לאחרונה בוואטסאפ של בעל צימרים מפוארים ומבוקשים בצפת, חושפים הצצה נדירה לחיים החדשים של אנשי ענף התיירות בגליל.
גם הם נכנסו למעגל העסקים הנתונים תחת שלטון גובי דמי חסות, שכבר לא מסתפקים בהכנסות המוערכות במאות מיליוני שקלים ואף כמה מיליארדים ממתן שירותי הגנה לחקלאים, קבלני עפר, בעלי מפעלים ומרכזים מסחריים, ומוצאים בכל תחום כלכלי הזדמנות לפשע.
"אנחנו עוברים פה גיהינום מטורף", סיפר בעל הצימרים שזהותו שמורה במערכת, "תמיד זה היה, אבל לא בצורה אינטנסיבית כזאת. הם עושים פה ממש טרור, הורגים את הנשמה. זה עונש מוות. אני לא יכול לעזוב את הבית אחרי עשר בלילה בגלל חלאות האדם האלה, כי אשתי והמשפחה מפחדים להיות לבד בבית".
ההודעות, יחד עם שיחת טלפון, שקיבל מדורשי הפרוטקשן לא הגיעו אליו בהפתעה. "הם דורשים שאשלם להם כי הם כבר יודעים על כל העסקים שלי והבהירו כי הם הכנופיה החדשה של האזור", אמר, "פניתי למשטרה, אבל התחושה היא שהם לא עושים כלום, אפילו לא איכון למספר הטלפון שפנה אליי. נפתח לארגוני הפרוטקשן התיאבון, הם מרשים לעצמם כי הם יכולים הכל ומרגישים שאי־אפשר לעצור אותם. התחושה שאנחנו לבד, אין אף אחד שעוזר לנו במצוקה הזאת".
לפני שנים נפגע אחד מעסקיו, כתוצאה מפגיעה של ארגוני הפשיעה בעסק סמוך שלא הסכים לשלם פרוטקשן: "היה אצלי בצלאל סמוטריץ' והבטיח לי 'איך שנעלה לשלטון אנחנו נכריז עליכם כנפגעי טרור ונתמוך בכם'. עד עכשיו אני מול חברות הביטוח כי לא קיבלתי שקל פיצוי בגלל אותה שריפה". הוא דורש מהממשלה "שיביאו לפה לוחמים, שיכניסו צבא. שיכירו שזה ארגון טרור".
בעלי עסקים רבים שנפגעו באחרונה מהצתות, בהן מסעדה חדשה שנפתחה רק לפני כשבועיים בצפת והוצתה אתמול לפנות בוקר, טוענים בתוקף כי לא קיבלו כל דרישה לתשלום והנחיות מצד גובי הפרוטקשן שמספקים שירותי חברות שמירה חוקיות. הם מצפים כי בעלי העסקים ידעו לפנות אליהם ולבקש את חסותם תמורת 'מדבקה' שיצמידו לעסק ותספק להם את ההגנה. כנגד דמי החסות יקבלו בעלי העסקים חשבונית מס וקבלה שיוכלו להציג ברשויות המס כהוצאה מוכרת.
מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה, העמיד את נושא המאבק בפרוטקשן בראש סדר העדיפויות של המחוז, אך גם הוא מתקשה לעמוד מול התופעה לנוכח כוח האדם המצומצם. הכלים המשפטיים והחוקים שעומדים לרשות השוטרים מסרסים אף הם את עבודתם.
בחודש שעבר הגישה המשטרה כתב אישום נגד בני הדודים אחמד וסזאר גיזאווי, שני חברי חוליית ביצוע של ארגוני הפשיעה בטובא זנגריה, בגין הרס רב שזרעו בווילת נופש לאירוח ובמגרש למכירת רכבים בעיר צפת. השניים נתפסו זמן קצר לאחר המעשה בסריקות שביצעה המשטרה בסמוך למקום האירוע. למרות שברור מדוע ביקרו במתחמי העסקים והשאירו 'דרישת שלום', במשטרה לא יכלו לקשור את פעילותם לתעשיית הפרוטקשן שמובילות כמה ממשפחות הפשע שגרות בכפר.
בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים את חוק הפרוטקשן שהגיש ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית). החוק, הקובע עונש מינימום של שלוש שנות מאסר ומגדיר מהו איום הפרוטקשן, יעלה לקריאה ראשונה בכנסת. נציגי היועמ"ש מתנגדים לחוק בטענה כי אינו מספיק כדי לעצור את התופעה והפתרון אינו טמון בהחמרת הענישה.
ראש עיריית צפת שוקי אוחנה פנה אתמול לשר הכלכלה ניר ברקת וביקש להקצות משאבים להגנת העסקים באזור התעשייה שבפאתי העיר: "שר הכלכלה הבטיח שיסייע בשלב הראשון בתקצוב אמצעי אבטחה לאור העלייה. נפגשתי בשבוע שעבר גם עם השר איתמר בן גביר והוא הבטיח שיורה לתגבר את ההגנה ומאמצי הסיכול".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.07.23