1 צפייה בגלריה
יואב גלנט מליאת הכנסת
יואב גלנט מליאת הכנסת
שר הביטחון יואב גלנט
( צילום: אלכס קולמויסקי)
יואב גלנט היה צריך להיות היום חבר כנסת זוטר. בנימין נתניהו פיטר אותו לפני כמעט ארבעה חודשים ברגע של טירוף וחוסר אחריות, משום שהעז להגיד את דעתו בנושא החשוב ביותר על סדר היום הציבורי - ביטחון ישראל. גלנט קיבל באותו לילה גיבוי ציבורי של מאות אלפי ישראלים שיצאו להפגין, שיתקו את המדינה וכפו על נתניהו להחזיר אותו לתפקידו. זו הסיבה שהוא כיום שר הביטחון של ישראל.
גלנט מתמודד כעת עם אתגר לא פשוט, והוא מפחד. הממשלה שהוא חבר בה הכריזה מלחמה על חצי עם, בלי לקחת בחשבון שהחצי הזה כולל בתוכו אלפים רבים של משרתי מילואים במערכים החשובים ביותר בצה"ל. חבריו של גלנט לשולחן הממשלה קוראים לטייסים "מוגלה" ומאשימים לוחמים בבגידה. אפשר להבין למה: ההתנגדות של אנשי המילואים מפחידה אותם.
הממשלה הזו היא ממשלת המשתמטים. ראשי מפלגות הקואליציה – סמוטריץ' ובן גביר, דרעי וגפני, גולדקנופף ורוטמן – בקושי עשו צבא, או לא שירתו בכלל, אבל יש להם את החוצפה להטיף לאנשים שסיכנו את חייהם למען מדינת ישראל במשך שנים. הם לא מסוגלים להבין מאיפה מגיעה הנחישות של הטייסים, של אנשי סיירת מטכ"ל, של הרופאים המתנדבים למילואים ושל הלוחמים ביחידות השונות. בניגוד לפוליטיקאים הללו שרגילים לדאוג אך ורק לאינטרס הצר של המגזר שלהם, המילואימניקים נלחמים כל חייהם למען המדינה.
מי שהסכים לסכן את חייו פעם אחר פעם בשדה הקרב או בשמי האויב, לא יחשוש מכותרת נוזפת בעיתון או מאיומים בענישה כזו או אחרת. אני מכיר היטב את האנשים שעומדים בלב המחאה הזו, ויודע שאין לצה"ל תחליף עבור רבים מהם. אם בממשלה היו יותר אנשים ששירתו שירות משמעותי בצה"ל, גם הם היו מבינים זאת.
פרשנים התומכים בממשלה קוראים לה "לא להיכנע" לאנשי המילואים. המילים הללו מבוססות על שקר וסילוף, פרי יצירתו של נתניהו: המילואימניקים לא מבקשים להכניע, אלא לשכנע. הבעיה היא שהממשלה הזו מסרבת להקשיב. היא מבטלת בבוז את אזהרותיו של נגיד בנק ישראל, יורקת בזלזול על הדאגות של בכירי המשפטנים בישראל, ומפגינה שנאה יוקדת כלפי האזרחים שמפגינים ברחובות. כאשר זו הגישה של ממשלת ישראל, איזו ברירה בדיוק נשארה למילואימניקים?
חשוב שהציבור יידע - המצב של צה"ל קשה ובדגש על חיל האויר, מערכי המודיעין, והיחידות המיוחדות שלנו, זוהי קריאת אזהרה לכל אזרח ואזרחית במדינה. לרמטכ"ל ולאלופים אין את הכלים לטפל בתופעה שכן מדובר באלפי מתנדבים שמסכנים את חייהם שנים ואם החקיקה תמשך, הם יפסיקו להתנדב וצה"ל לא יהיה כשיר עוד למלחמה. איומים ופגיעה בטייסים ולוחמים שיפסיקו את התנדבותם רק יחריפו את הפגיעה. אם החקיקה כנגד הדמוקרטיה תמשך, התופעה לא תיעצר בצבא המילואים, זה יגיע בעוצמה גם לצבא הקבע ולצבא הסדיר.
אני קורא לשר הביטחון להפגין מנהיגות ולהוביל מהלך של הקשבה לאנשי המילואים שיוביל לחקיקה מתונה בגיבוי ציבורי רחב, קואליציה ואופוזיציה יחד. נתניהו וגלנט תפסיקו עם הנזיפות, ההפחדות והמילים החלולות, ותתחילו לדבר על העתיד המשותף שלנו פה במדינת ישראל. רגע לפני שצה"ל מתפרק, במשמרת שלכם.
נעם תיבון היה אלוף בצה"ל
פורסם לראשונה: 00:00, 20.07.23