במשך שלוש שנים חיה ליאורה (45) בתוך מערכת יחסים אלימה. "אלו שלוש שנים שנראו כמו עשרים", תיארה, "כבר במפגש הראשון הוא אמר לי שהוא רוצה להכיר אותי לקשר רציני. בהתחלה ראיתי דברים יפים, אבל גם זיהיתי לחץ ואינטנסיביות שלא התאימה לי. כבר אז הוא היה כועס עליי בכל פעם שאני לא איתו. כשעברנו לגור ביחד התחלתי לראות התנהגות אלימה".
"הוא היה מטיח ושובר דברים בבית, מקלל אותי וכופה עליי לקיים יחסי מין", שחזרה, "כמה פעמים פניתי למשטרה כי הרגשתי מאוימת, אבל זה תמיד היה מסתיים בזה שהוא היה מתנצל ומבטיח להשתנות. לאט לאט זה הסלים. הוא לא היה נותן לי לצאת מהבית, והבנתי שאם אני מדברת איתו על פרידה אני לא נשארת בחיים. במשך תקופה עשיתי מה שהוא רוצה כדי לשרוד, אבל כל הזמן תיכננתי לברוח".
1 צפייה בגלריה
yk13524166
yk13524166
(צילום: אלעד גרשגורן)
"בפעם האחרונה שהיינו יחד בבית הוא ניסה להרוג אותי", הוסיפה, "ואז הבנתי שאני חייבת לברוח. התקשרתי למשטרה והוא נעצר. אבל מאז שהוא שוחרר הוא מעביר לי מסרים מאיימים ואני לא ישנה בלילות. אני יודעת כמה הוא אובססיבי, ובפעם הבאה שהוא יגיע זה יהיה בכוונת רצח".
מאז היא חיה בפחד כבר חודשים ארוכים. "אני בחרדות. האבסורד הוא שכיום אני נעזרת באמצעי הגנה שקיבלתי מסיירת פורום מיכל סלה, אבל המדינה לא מגינה עליי. הציעו לי להיכנס למקלט וסירבתי. אני לא צריכה לעצור את החיים שלי, לא ייתכן שזו הדרך היחידה להגן על אישה מאוימת. במקום לאסור את הפוגע, לפגוע בקורבן עוד יותר. זו דרך שוביניסטית. לא פשעתי, למה אני צריכה לשלם מחיר? זה פתרון מזעזע".
חוק פיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה הוא מענה מציל חיים, שיכול לסייע לנשים כמו ליאורה להמשיך את חייהן בביטחון. אך כבר קרוב לעשור שהחוק הזה נדחק ונדחה בין ממשלות. בסוף המושב הקודם הקואליציה הפילה את החוק לבקשתו של השר לביטחון לאומי בן גביר, שטען שהוא רוצה "לאזן אותו". ואכן, החוק אמור לעלות להצבעה בכנסת בשבוע הבא, אך השינויים שהוכנסו לבקשתו של בן גביר פוגעים בפוטנציאל של החוק לסייע לכל הנשים שיזדקקו לו.
בין ההגבלות שהוספו לחוק נמצאת דרישת הערכת מסוכנות בכל מצב. אולם עקב מגבלות כוח אדם אפשר לעשות רק 300 כאלו בשנה, ובפועל כעשרת אלפים בקשות להוצאת צו הגנה מוגשות בבית המשפט לענייני משפחה בשנה, וכ-700 תיקים נפתחים בשל הפרת צו הגנה.
לילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה: "אני תומכת בחוק ומקווה שיעבור וייכנס לספר החוקים כמה שיותר מהר. זה חוק חשוב ומציל חיים, אבל איך יכול להיות שמגבילים אותו ל-300 הערכות מסוכנות בשנה? אלו מספרים שמנותקים מהצורך בשטח. רק במקלטים יש אלף נשים בשנה, ועוד כ-5,000 נשים בשנה מסרבות להיכנס למקלטים. אנחנו בפורום מיכל סלה ברגע זה מגינות על 154 נשים, ואנחנו רק עמותה אחת".
עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן: "החוק הוא אבן דרך חשובה במאבק באלימות נגד נשים. עם זאת, חשוב להבין שישנן בנוסח החדש לא מעט בעיות, וגם התקציב המוקצה לו רחוק מלהשביע רצון. יש להצר על כך שהשר בחר שלא לקדם את הנוסח הקודם של החוק, שהיה כבר מוכן לקריאה שנייה ושלישית, ונתן מענה ראוי יותר למצב בשטח".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.07.23