מספר התיקים הפליליים נגד שוטרים בירידה מתמדת, חקירות של קצינים בכירים כלל לא מתקיימות למרות מידע מודיעיני מוצק: בשנים האחרונות כוחה של המחלקה לחקירות שוטרים נחלש. מאז החלו ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, התופעה מתעצמת. למרות בקשות של כלי תקשורת, במח"ש לא מספקים נתונים אודות מספר החקירות שנפתחו נגד שוטרים בגין אלימות נגד מפגינים.
מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי מתחילת גל ההפגנות נחקרו פחות מ-15 שוטרים וקצינים בחשד לאלימות נגד מפגינים, מספר נמוך מאוד ביחס לכמות התלונות והתיעודים שהופצו.
3 צפייה בגלריה
yk13525865
yk13525865
(צילום: יאיר שגיא)
מההפגנות האחרונות יצאו תיעודים רבים של אלימות משטרתית, אחד מהם מיום שני האחרון, שבו נראה שוטר יס"מ מטיח מפגינה ומעיף אותה אל מעבר לגדר בטון באלימות. אלא שלמח"ש, כנראה, הסרטון הזה הגיע רק אחרי כמה ימים, וגם אז - ממתינים שם שהמפגינה תבוא ותגיש תלונה, במקום לפתוח בחקירה.
לא אחת, אזרחים חוששים להתלונן בעצמם. במח"ש יודעים זאת היטב, ולמרות זאת מעלימים עין: מודיעין מח"ש לא מנטר סרטונים של אלימות משטרתית, כך עולה מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות", ומעבר לזה, אנשי מח"ש כלל אינם טורחים להגיע להפגנות באופן סמוי על מנת לצפות בעצמם בהתנהלות השוטרים. כל זה משדר לשוטרים ולקצינים מסר אחד: מח"ש פועלת לאט ובריחוק מהשטח, אין בעל בית עם פיקוח אמיתי על המשטרה. ככל שהחקירה והענישה על אלימות משטרתית נגררת, כך ההרתעה של מח"ש הולכת ונשחקת. השחיקה הזו התחזקה בשנים האחרונות, מאז שנכנסה לתפקיד ראש מח"ש עו"ד קרן בר-מנחם.
3 צפייה בגלריה
ראש מח"ש בר-מנחם
ראש מח"ש בר-מנחם
ראש מח"ש בר-מנחם
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
yk13525415
yk13525415
צילום: יובל חן
(יובל חן)
גרירת הרגליים ניכרת גם במקרים שבהם מח"ש כבר פותחת בחקירה בחשד לאלימות נגד מפגינים. אחד המקרים הבולטים הוא החקירה של רב-פקד מאיר סויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב במשטרה, שתועד משליך רימוני הלם ישירות לעבר מפגינים שלא חסמו כביש בתל אביב באחד מ"ימי השיבוש" הראשונים. בתחילת חודש מרץ פורסם ב-ynet כי מח"ש פתחה בחקירה נגד סויסה, אך למרות שמדובר בתיק חקירה פשוט לכאורה, ולמרות שההפגנות התעצמו ויחד איתן זינקו התלונות על אלימות שוטרים, במח"ש טרם קיבלו החלטה האם להגיש כתב אישום או לחלופין לסגור נגדו את התיק ולהעביר את הטיפול בו לבית הדין המשמעתי במשטרה.
ממח"ש נמסר בתגובה: "מתחילת אירועי ההפגנות נחקרו עשרות תיקים, כאשר בחלקם אף נחקרו שוטרים באזהרה. לצד זאת, במקרים מתאימים, פותחת מח"ש בבדיקה או בחקירה יזומה, גם כאשר לא מוגשת תלונה, כפי שקרה במספר אירועים שהתרחשו לאחרונה וטופלו בנחישות, והכל בהתאם לנסיבות העניין. החלטות אלו מתקבלות על סמך הראיות ומשיקולים מקצועיים בלבד. בכל מקרה, זמני הטיפול בכל תיק במח"ש הם קצרים במיוחד, ודאי ביחס להנחיות המחייבות בתחום".
בתוך כך, במשטרת מחוז תל אביב נערכים בכוננות מוגברת להפגנה הצפויה במוצאי שבת, אחרי ההפגנה הסוערת שהייתה בתחילת השבוע ובה תועדה אלימות משטרתית חריגה כלפי מפגינים שחסמו את איילון. המתח הגובר בין המפגינים לשוטרים עשוי להביא לעליית מדרגה נוספת בעוצמת המחאה, ולכך מתכוננים במשטרת מחוז תל אביב עם כ-800 שוטרים, לוחמי מג"ב ויס"מ שיאבטחו את האירוע. קצין בכיר במחוז אמר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות": "מפגינים זה דבר לגיטימי, אבל היה שם קומץ של מפירי סדר שראו בשוטרים כאויבים ובאו מוכנים ומתודלקים לחיכוך עם המשטרה. זו הייתה עליית מדרגה של ממש".
קצין אגף המבצעים על השוטר מהתקרית עם בן ה-18: "גאה בו"
(צילום: אסף חן)

בתור אחד הלקחים של ההפגנה האחרונה, הורו במחוז תל אביב לשוטרים ולכוחות היס"מ שיעבדו במוצ"ש להגיע עם מצלמות גוף. כוחות היס"מ שהיו בשטח בתחילת השבוע ונגדם עלו טענות לאלימות מופרזת לא היו עם מצלמות גוף, מה שעוד יותר הקשה על המשטרה להדוף את הביקורת נגדה.
בנוסף, מתכוונים במשטרה להציב משאיות בירידות לאיילון על מנת למנוע מהמפגינים לרדת לנתיבים, ולהציב שוטרים רבים בפרצות השונות לאורך הכביש. אולם, גם במשטרה מודים כי אין אפשרות לחסום באופן הרמטי את הפרצות הללו, שמאפשרות למפגינים לרדת לאיילון ולחסום אותו.
מכת"זיות יוצבו סמוך לאיילון ובמשטרה נערכים לאפשרות של שימוש גם במי בואש, ברימוני הלם ושימוש וברימוני גז מדמיע. במשטרה מבהירים שלא ייעשה שימוש באלות.
מי שצפוי לעבוד כרגיל בהפגנה במוצ"ש הקרובה הוא סנ"צ יאיר חנונה, מפקד יס"מ תל אביב, שנגדו כבר הוגשו תלונות על אלימות קשה נגד מפגינים. חנונה תועד בתמונה מכה לכאורה באגרוף את הנער אמיתי עבודי, וסרטון שתיעד את מעצרו בכוח הופץ ברשתות. בהמשך עלו טענות נוספות נגד השוטר, בהן שלחץ עם ברכו על פניו של מפגין ואמר לו "אני אגמור אותך", אולם הוא טרם זומן לחקירה. ניצב־משנה יחיאל בוהדנה, מפקדו הישיר, אמר אתמול בראיון ל-ynet Live כי הוא מעניק לו גיבוי.
נגד חנונה צפויה להיות מוגשת ביום ראשון תלונה שלישית במספר, בידי עומר גת, שנעצר במארס ביום השיבוש בתל אביב. את התלונה האחרונה נגד חנונה במח"ש הגיש אמיתי עבודי בן ה-18. עבודי נחקר באזהרה אתמול בעצמו, ושוחרר.