1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמומטריץ'
בנימין נתניהו ובצלאל סמומטריץ'
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמומטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
כלכלת ישראל בסכנה. היו אפילו מי שהשתמשו במילים לפני קטסטרופה. את זה אמרו ביומיים האחרונים בכירי הכלכלנים בעולם ובארץ: חקיקת חוק ביטול עילת הסבירות, כשלב ראשון בקידום הרפורמה המשפטית שמתכננת הממשלה, עלולה להוביל את ישראל למשבר פיננסי קשה, שישפיע לרעה על כיסי כל אזרחיה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול עדיין לעצור את ההידרדרות. דווקא מי שמחזיק בתארים בתחום הכלכלי, יכול לעשות שימוש בתוארו הראשון, באדריכלות, ולתמרן את הממשלה שלו כאדריכל למקום הנכון. זה עדיין לא מאוחר.
נתניהו מבין כלכלה. מבין מאוד. עוד כאשר עבד עד 1982 במפעל הרהיטים "רים", אצל מר אייזן, זה שיבח את יכולותיו, אמר שנתניהו יגיע רחוק - וצדק.
כבר אז היה נתניהו אדם נמרץ, מוכשר, חכם ומבין בכלכלה. כבר אז הפתיע כאשר בישר, בלי שום קריצה, שיתמודד בעתיד על ראשות הממשלה. עשור וחצי לאחר מכן ניצח נתניהו את שמעון פרס, חודשים מעטים לאחר רצח יצחק רבין המנוח, והגיע ללשכה שבה ישבו דוד בן־גוריון, לוי אשכול ומנחם בגין.
הן בקדנציה הראשונה שלו כראש הממשלה והן בהיותו שר אוצר מ־2003 עד ההתנתקות ב־2005, הוכיח נתניהו כושר מנהיגות וקיבל בעיקר החלטות נכונות, שהובילו את ישראל להיות אחת מהמדינות המובילות והמצליחות בעולם בתחום הכלכלי.
גם היום רבים לא יערערו על הקביעה שנתניהו היה שר אוצר טוב. כשנאלץ להטיל גזירות קשות על הציבור כדי לחלץ את המשק מהמשבר העמוק אחרי האינתיפאדה השנייה, לא היסס. נכון, הוא הכאיב אז לשכבות החלשות וטעה בעיקר בפגיעה קשה בקצבאות הזקנה - טעות שתיקן רגע לפני שהתפטר - אבל את המשק הישראלי הצליח להציל ממשבר עמוק.
בשנותיו כראש ממשלה הביא נתניהו את המשק להישגים לא מעטים: השקל הפך למטבע מכובד, ישראל עברה לעצמאות כלכלית, ההייטק צמח במהרה והמדינה הציגה שיעורי צמיחה מהגבוהים בעולם.
אלא שאז הוגשו נגד נתניהו כתבי אישום - והוא איבד לפתע את שיקול הדעת. המצב הפך חמור במיוחד מאז הקמת הממשלה הנוכחית, שנשענת בין השאר על גורמים קיצוניים ועל חברי כנסת שמנסים לכפות על חצי העם מדיניות, שבהכירי את נתניהו היטב, גם הוא לא מסכים עם רובה.
נתניהו הוא שר האוצר היחיד בשני העשורים האחרונים שהיה בעל ידע כלכלי נרחב, כולל תואר שני במינהל עסקים. הוא הביא את ישראל להישגים גדולים, כאיש שמבין כלכלה והוערך גם בכל פגישותיו עם מנהיגי העולם.
מה שקורה בתחום הכלכלי - ואתרכז כאן רק בו - מאז הקמת הממשלה הנוכחית לפני שבעה חודשים בדיוק, שואף לקטסטרופה. הרי מי כמו נתניהו מבין ויודע שהרפורמה המשפטית לא "תעשה טוב לכלכלה ותחזק אותה". הרי מי כמוהו מבין שהמשק הישראלי הפורח כבר מגלה סימני קמילה, ושהקריסה אל פי התהום כבר קרובה מאוד?
מי כמו נתניהו מבין שבשל חקיקת רפורמה משפטית דיקטטורית - הורדת דירוג אשראי ראשונה אי פעם למדינת ישראל, שעומדת כבר בפתח, והמלצות מגורמים פיננסיים מובילים בעולם למשקיעים להרחיק כספם מישראל שמידרדרת לדיקטטורה, יהרסו את כל מה שהוא עצמו בנה ויצר כאן בשני העשורים האחרונים?
ראש הממשלה מבין את זה ועוד איך. אבל, בהיותו "שבוי" בידי שותפים קיצוניים ומפלגות חרדיות שמנהיגיהן מבינים היטב שהוא נחלש - הוא מפרסם הודעות חיוביות על המצב הכלכלי, יחד עם שר האוצר, ומספר לעם שהכל טוב, הכלכלה פורחת ושיהיה כאן ממש גן עדן בקרוב.
נתניהו, תתעשת. חזור לעצמך. עצור את הטירוף. החזר את המדינה לשפיות ושמור על כלכלת ישראל כעל אחת המובילות בעולם. עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי.
גד ליאור הוא עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות"