לאהרן ידלין, איש ההתיישבות והחלוציות, שר החינוך לשעבר וחתן פרס ישראל, היה חזון שליווה אותו כל חייו: להקים עוד ועוד יישובים ישראליים, וליישב את הארץ שכה אהב – ובעיקר את הנגב. כעת, כשנה לאחר מותו, הוחלט על הקמת קיבוץ על שמו, בנגב שאליו היה מחובר: קיבוץ מעלה אהרן.
2 צפייה בגלריה
yk13531296
yk13531296
"מאז 1997 לא הוקם קיבוץ חדש בישראל, ואנחנו נכונים לאתגר"
(אנשי התנועה הקיבוצית מסיירים בשטח שבו יקום הקיבוץ)
ראשית הרעיון על הקמת התיישבות חדשה, ובה גם קיבוץ במבואות ערד, הייתה בשנת 2011, אז עברה בממשלה החלטה מספר 3782 להקמת יישובים חדשים באזור ערד, בין צומת שוקת לתל ערד. הכוונה הייתה לייצר רצף התיישבותי בשטח ללא שליטה ממשית של מדינת ישראל.
בשנת 2014 החליטה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה על הקמת חמישה יישובים באזור ערד בעלי אופי קהילתי. סך הכל מונה גוש ההתיישבות כ-25 אלף דונם, מתוכם 7,000 דונם שטח חקלאי. בחודש מרץ 2022 הוציאה ממשלת בנט-לפיד את היוזמה להקמת חבל היישובים לדרך.
את ההחלטה כי בין היישובים יהיה קיבוץ הובילה בזמנו שרת הפנים לשעבר איילת שקד. מנכ"לית משרד ראש הממשלה דאז נעמה שולץ סייעה בקידום ההחלטה, תוך סיכום שהיישוב הראשון שיוקם בתא השטח יהיה קיבוץ.
2 צפייה בגלריה
yk13531475
yk13531475
"רוצים לכבד את מורשתו של אהרן". ידלין
(אלכס קולומויסקי)
מאז הרעיון קפא ונותר על הנייר, אך כעת הוא מתגבש ויש לו כבר פנים שמות - וגם ביקוש. בימים אלה נפתח גיוס המשפחות והשיווק. כפי שהחליטה מועצת התנועה הקיבוצית לפני יומיים, החל תהליך מול החטיבה להתיישבות, שהיא הגורם המבצע מטעם הממשלה. הקיבוץ המיועד יוקם בשיתוף עם תנועת הבוגרים של השומר הצעיר.
"הקיבוץ יהיה מורכב מקבוצות שמגיעות מרקעים שונים, תוך שיתוף פעולה לצורך בנייתו ושגשוגו", סיפר נרי שוטן, פרויקטור ההקמה מטעם התנועה הקיבוצית, "מעבר לעיסוק בחקלאות, יעסקו חברי הקיבוץ החדש בחינוך, בעיקר בעיר ערד, מתוך רצון ליצירת שותפות חזקה בין העיר למרחב הכפרי הסובב אותה. מאז 1997 לא הוקם קיבוץ חדש בישראל, ואנחנו נכונים לאתגר".
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר: "במלאת שנה למותו של אהרן ידלין מקיבוץ חצרים, איש הנגב עוד מהקמת קיבוץ בארי ב-1943, שהיה חבר כנסת ושר החינוך, איש של חזון ואמונה, מקדמת התנועה הקיבוצית את קריאת שם הקיבוץ העתידי בנגב על שמו. אנחנו רוצים לכבד את מורשתו ולסמנה ככוכב הצפון בהקמת הקיבוץ החדש".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.08.23