1 צפייה בגלריה
יואב קיש הפגנה בעד הרפורמה המשפטית בקפלן
יואב קיש הפגנה בעד הרפורמה המשפטית בקפלן
השר יואב קיש
(צילום: מזמור הפקות)
הסיבה המרכזית ששר החינוך יואב קיש החליט להוציא ממשרדו את תוכנית פורום המשפחות השכולות היא, לטענתו, אי-עמידה בתנאי הסף שקבע, ובכן, הוא עצמו. ההתקשרות עם ספקים של תוכניות חינוך שיש בהן משום "ביזוי והשפלה של צה"ל, חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה", היא מחוץ לתחום.
טיפה מוזר. פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני למען פיוס ושלום מונה יותר מ-600 משפחות. כל חברי הפורום איבדו בן משפחה כתוצאה מהסכסוך הממושך. קשה לחשוב על אנשים שעונים להגדרה "נפגעי פעולות איבה" יותר מהם. האם הם רואים בתוכנית לקירוב לבבות שהגו, אקט של ביזוי והשפלה עצמית?
בניגוד לדעתו של השר, כמעט 90% מהמשתתפים במפגש מדווחים שניתנו להם כלים להבנה טובה יותר של הצד השני. לא ביזוי, אלא כבוד. לא השפלה, כי אם תקווה. "גם 40 שיעורי חינוך לא יכולים לעשות את מה שעושה מפגש אחד כזה", אמרה רכזת חינוך חברתי בכפר הנוער אלוני יצחק אחרי מפגש שכזה. "אני גרה בהתנחלות", אמרה חניכה במכינה קדם-צבאית, "ושמחתי לראות שהצד השני הגיב לפחד שהבעתי".
ייתכן שצריך לעדכן את מטרות החינוך הממלכתי המוגדרות בחוק, כיוון שאם "לחנך את התלמידים לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים", הוא עדיין סעיף רלוונטי, מה הסיבה שנאסר על מנהלי בתי ספר החפצים בכך להזמין את הפורום במסגרת תכנית גפ"ן, אלא אם כן הסעיף נתפס בעיניו של השר ככישלון חינוכי? הרי גם טייס קרב לשעבר, בעל כישורים מוטוריים מצוינים, יתקשה לנווט לשני כיוונים שונים: אחד – עליונות יהודית, הפיכה משטרית וגזענות, ושני – קירוב לבבות והבנת מצוקותיו של העם האחר. זה באמת לא הולך יחד.
קיש הוא אישיות מרתקת. כשר חינוך הוא משמש דוגמה מופלאה ליכולת להתחנך מחדש. בכישרון רב הוא הצליח להתכחש לעברו כמוביל מחאת המילואימניקים לשוויון בנטל, כיו"ר המטה של גדעון סער וכיו"ר השדולה למען חברות הסטארטאפ. גם לסובב את הגב לחבריו בטייסת אינו עניין של מה בכך. הוא מהבודדים שהצליחו, בלי כיפה לראשו, בלי חזיונות משיחיים, בלי שטעם טעמו של קיפוח עדתי או פריפריאלי, להצטיין בביביזם ולהעדיף שררה על פני ערכים דמוקרטיים.
דניאלה לונדון דקלדניאלה לונדון דקלצילום: גל חרמוני
ב-1 בספטמבר, אם לא יקרה משהו דרמטי, תלמידי התיכונים לא יתחילו את שנת הלימודים. השביתה הרגילה: פערי שכר, קיצוצים, כיתות עמוסות, מערכת בקריסה. לגבי בתי הספר הממלכתיים, המופלים לרעה בתקציבים, לא בטוח שזה רעיון רע, כי האיש המופקד על חינוכם הוא אנטי-דמוקרט ושותף מלא להפיכה המשטרית. בנוסף להחלטות אוויליות כגון ביטול רפורמת הבגרויות של קודמתו בתפקיד, ח"כ יפעת שאשא ביטון, וקיצוץ תקציב התוכנית "לתת חמש במתמטיקה" של נפתלי בנט (שמטרתה הייתה להעלות את מספר התלמידים שניגשים לחמש יחידות מתמטיקה), הוא גם אישר לאבי מעוז, המחפש תעסוקה במסגרת הרשות ל"זהות לאומית יהודית" שאליה חזר לאחרונה, לבצע מעקב אחר התוכניות החיצוניות הנלמדות בבתי ספר.
לפני חצי שנה איים ח"כ אלמוג כהן, משמורת האלמוגים של עוצמה יהודית, לפוצץ קייטנה של ילדים ערבים ויהודים המתקיימת בחסות הפורום. אז עוד חשבנו שמדובר בעשב שוטה. עכשיו אפשר כבר לקבוע שהיעדר תקווה לעתיד אחר הוא יעד חינוכי של משרד החינוך.
  • דניאלה לונדון דקל היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 07.08.23