1 צפייה בגלריה
ארכיון. מלחמת מצווה
ארכיון. מלחמת מצווה
ארכיון. מלחמת מצווה
(צילום: מוטי קמחי)
עולם הפוך ראיתי: קריאה שמבקשת לקבוע בחקיקה כי לימוד בישיבות שווה ערך לשירות בצה"ל. או בנוסח המפורש של הצעת החוק של ח"כ משה רוט מיהדות התורה, שבינתיים לא מקודמת בכנסת: "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה ייחשבו כמי שמשרתים שירות מלא". לקרוא, ולא להאמין שאדם דתי מציג משוואה כזו, ובאמת מאמין בה.
מצב הדברים הפוך לגמרי. דווקא מתוך אמונה שלימוד התורה החזיק ומחזיק את עם ישראל, יש לזכור שהגנה על עם ישראל או על חלקים ממנו חשובים פי כמה וכמה מלימוד התורה. במסכת פסחים נכתב: "הרוגי מלכות אין כל בריאה יכולה לעמוד במחיצתם", והגמרא מדייקת שאין הכוונה דווקא להרוגים שהם גדולי תורה, אלא ל"פפוס ולוליאנוס". מה אנחנו יודעים על פפוס ולוליאנוס? הם היו שני אחים מלוד, מתקופת התנאים. לפי התלמוד, כלל יהודי לוד הואשמו ברצח נסיכה, בתו של המלך טריאנוס, ובתגובה החליט טרויאנוס להוציא את כולם להורג. פפוס ולוליאנוס מנעו את האסון: הם התנדבו ליטול על עצמם את מעשה הרצח, הוצאו להורג כתוצאה מכך, והצילו את שאר היהודים. ומה אנחנו לומדים מכך? משמעות הדבר היא שלפי חז"ל, חייל פשוט הנכון לקרב גדול מגדול הרבנים.
במצבנו היום, אין ספק שאנחנו במצב של מלחמת מצווה - מלחמה שעל פי ההלכה חייבים לצאת אליה, ושעליה כתבו חז"ל: "כלה יוצאת מחופתה וחתן מחדרו". מול איום קיומי של תקומת עם ישראל במולדתו - מכיוונה של איראן, מכיוון חיזבאללה, מכיוון חמאס ועוד - אדם מאמין חייב לצאת מחדרו ולהתגייס, ולא יכול להיות פטור משירות בצבא הגנה לישראל.
אין ספק: לימוד תורה הוא צורך קיומי, וחלילה לי מלזלזל בלומדי התורה לשמה. אלא שבעולם המודרני, ללא הכשרת הלוחם, בחור ישיבה לא יכול לעלות על מטוס F-35 ולהשתתף בקרב. אינני רב, ואינני פוסק הלכות, אך למיטב הבנתי האמונית אין שום היתר לא לשרת.
פנחס ולרשטייןפנחס ולרשטייןצילום: אלכס קולומויסקי
צר לי וכואב לי שרבנים מסוימים, מסיבות שונות, שותקים ולא מציגים אמירה ברורה בנושא כל כך משמעותי לבניין האומה. ואין הכוונה לשיקולים פוליטיים, אלא אך ורק לתפיסה הערכית. נדרשת אמירה חדה בנוגע לשוויון בנטל, או לכל הפחות בנוגע לשוויון בתרומה לכלל החברה בישראל. לעניות דעתי, יש לפעול לכך שכל אזרח בישראל יהיה חייב בשירות צבאי או לאומי, שיחול לא רק על הצעירים היהודים אלא גם על הצעירות היהודיות הדתיות, שעד היום רק התנדבו לשירות לאומי, ועל האזרחים הערבים, שברובם כלל לא נושאים בנטל ובצורך לתרום לחברה.
השירות הלאומי צריך להיות חובה, ויכול להכיל בתוכו תחומים רבים שהם צורך לאומי - כגון התנדבות במשטרה, במכבי אש, במד"א או במערכת החינוך. מהלך כזה של הפיכת השירות הלאומי לחובה לכלל החברה הישראלית הפטורה מגיוס לצבא מחייב תהליך של הידברות והסכמות - אך הוא חייב להיות מוצב כיעד.
  • פנחס ולרשטיין היה מנכ"ל מועצת יש"ע
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 10.08.23