1 צפייה בגלריה
עמירם לוין
עמירם לוין
האלוף במילואים עמירם לוין
(צילום: יאיר שגיא)
זה היה צפוי, וחבל שזה קורה, משום שהמחאה המוצדקת ביותר נגד המהפכה המשפטית מתעקשת לעשות את הטעויות המרגיזות ביותר. עכשיו זה עמירם לוין, שעם כל הכבוד לזכויותיו כלוחם, ובהחלט יש לו קופה מלאה, הנאום המוזר שלו בהפגנה האחרונה הוא עוד סימן דרך לירידה מהפסים. יכול להיות שהוא מקנא בתהילה המפוקפקת של יאיר גולן, שעוד לפניו עשה קריירה מההשוואה הנואלת בין ישראל לגרמניה של הימים הרעים ההם. אז הוא מצטרף לפסטיבל העלילות.
שרי הממשלה ראויים לביקורת קשה ונוקבת. הם יודעים שכל יום שעובר רק מגדיל את הנזק, אלא אם כן הם לוקים באיבוד קשר עם המציאות. הם יודעים שההיסטוריה תשפוט אותם כמי שאשמים בהשמדת ערך עצמית חסרת תקדים. אבל במקום לבקר אותם במקום שבו הם נושאים באחריות, עמירם לוין הפליג למחוזות הזויים ומתנשאים. "יש שרים", אמר, "שלא יודעים מהי דמוקרטיה משום שגדלו בחבל ארץ שאין בו דמוקרטיה".
סליחה? הרוב המוחלט של מנהיגי התנועה הציונית הגיעו מארצות לא דמוקרטיות. פולין הייתה דמוקרטית? אוקראינה? רוסיה? אז על מה בדיוק הוא מדבר? ובכלל, כל ניסיון למצוא בין שרי הממשלה כאלה שגדלו במדינות לא דמוקרטיות יעלה חרס. מי מהשרים הוא בוגר החינוך של צפון קוריאה? כמעט כולם גדלו והתחנכו בישראל. אבל הוא מקשקש.
זה לא הספיק לו, ולכן, ביום ראשון בבוקר עלה הכוכב החדש של המחאה לראיון ברשת ב', ואמר ש"צה"ל מתחיל להיות שותף לפשעי מלחמה בתהליכים עמוקים המזכירים תהליכים שקרו בגרמניה הנאצית". יש אצלנו תופעות מתועבות. אבל אפשר לגנות אותן בלי לקפוץ דווקא לגרמניה הנאצית. כמעט בכל מדינה אירופית יש היום ימין קיצוני, שחלקו ניאו-נאצי, גם בלי שום שליטה בפלסטינים. והתנועות הללו לא קטנות יותר מהימין הקיצוני בישראל. אין שום צורך בכיבוש ולא בטרור, אצלם אלה המהגרים שעולים להם על העצבים.
אבל בחוגים מסוימים אצלנו יש חיבה מוגזמת דווקא לנאציפיקציה של ישראל. זה לא התחיל היום. ספק אם הייתה אצלנו שנה אחת בלי ההשוואות הנואלות הללו. גם את זאב ז'בוטינסקי ובהמשך את מנחם בגין האשימו בהיטלריזם, ואותה קלות בלתי נסבלת של השוואות לא נפסקת.
המחאה מוצדקת ככל שהיא נגד הממשלה. אבל היא הופכת לנואלת כאשר היא עוברת לתעמולה נגד המדינה. כן, יש מעשים חריגים. יש שרים שזו חרפה שהם יושבים בממשלה. יש בקרבנו גזענים ופשיסטים. צריך להיאבק בהם. ולא ברור מדוע דווקא אלה שהיו מפקדים כל כך בכירים בצה"ל, ונכשלו במאבק נגד הפשיסטים, הופכים את ישראל לא רק לפשיסטית אלא דווקא לנאצית. אחריות עצמית? לא אצלם.
להשוואות הללו יש נזק נוסף ומשמעותי. הן משכיחות את העובדה שהפלסטינים נשלטים היום על ידי הלך רוח גזעני ואנטישמי. הן מסתירות את העובדה שחמאס קרא להשמדת יהודים והג'יהאד האיסלאמי הוא שלוחה של איראן, שבכל מקום שבו היא מעורבת יש רק שפיכות דמים וחורבן. הן מסתירות את העובדה שבקרב הפלסטינים, כמו גם בקרב חלק ממנהיגי ערביי ישראל, יש תמיכה גלויה ובוטה ברוצחי יהודים, ג'יהדיסטים, שלא נאבקים למען סיום הכיבוש אלא למען השמדת מדינת היהודים. אז כמה טוב לתעמולה האנטישמית שיש לה התבטאויות מהסוג של עמירם לוין, כדי להפיץ את העלילה שהפלסטינים, סרבני השלום הנצחיים, הם קורבן של ממשיכי דרכם של הנאצים.
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
אלה לא גידולי הפרא היחידים של המחאה. גם הסרבנות, או, בשמה המכובס, "הפסקת התנדבות", זוכה לתמיכה מסוכנת. הכוונה היא ליצור לחץ על הממשלה. אבל המחיר, אוי, המחיר, הוא בעצם פגיעה בביטחון. סרבנות מוצדקת אם מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל. צריך להיאבק בחוקי ההפיכה, אבל אנחנו רחוקים מפקודה בלתי חוקית בעליל. בלי זה, טוענים המצדיקים, הממשלה תמשיך בהפיכה המשטרית. להפך. דווקא הסרבנות מקטינה את האופי הרחב של המחאה, שזכתה לתמיכה גם מחלקים נכבדים ממצביעי הימין. וירידה בתמיכה היא מכה אנושה למחאה. משום שכאשר המחאה ניצבת במרחב שכולל את עמירם לוין ויאיר גולן מצד אחד, ואת הסרבנים מצד שני - היא תגרום לנזק משולש. היא תפגע בישראל, תחליש את המחאה, ותחזק את הקואליציה הימנית-חרדית.
עצירת החקיקה הדורסנית, ככל שהיא נעצרה, היא פועל יוצא של הפגנות "ליל גלנט", אז המונים יצאו לרחובות במחאה חסרת תקדים. זו הייתה מחאה ישראלית. לא מחאת שמאל. זו המחאה שהרתיעה את בנימין נתניהו, שהשאיר לבסוף את יואב גלנט בתפקיד שר הביטחון. הסרבנות, לעומת זאת, דחקה את המהססים מבין חברי הכנסת של הליכוד חזרה לזרועות הקואליציה. התבטאויות מהסוג של עמירם לוין ידחקו אותם עוד יותר. זו מתנה נפלאה לתומכי ההפיכה, זה רע למחאה.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 15.08.23