נראה שהפיצוץ החריף הבא יהיה בין שר הביטחון יואב גלנט לבנימין נתניהו. התחושות בקריה הן שנתניהו דוחק את גלנט לקצה גם במחיר שיעזוב את תפקידו בתקופה ביטחונית רגישה כל כך. רק אמש ענה מזכ"ל חיזבאללה לנאום ה"נחזיר את לבנון לעידן האבן" ואמר: "אתם יכולים להחזיר את לבנון לתקופת האבן. זה לא חדש. השאלה מה חיזבאללה יכול לעשות. אנחנו אומרים למנהיגים הישראלים, אם תגיעו למצב של מלחמה, אתם תוחזרו לתקופת האבן".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור בפיקוד המרכז
בנימין נתניהו בביקור בפיקוד המרכז
על סף פיצוץ. גלנט ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
בהמשך פירט חסן נסראללה את בנק המטרות אליהן הוא מייעד את הטילים המדוייקים שלו, משדות תעופה ועד מתקני חשמל מים ותשתיות. זאת הייתה תזכורת נוספת למצב הביטחוני שבו ישראל נמצאת בחצי שנה האחרונה, עם השחיקה בהרתעה בגלל הקרע הפנימי, שאלת הכשירות וסיבות נוספות כמו המשבר בין נתניהו לנשיא ארה"ב. חברי המטכ"ל ששמעו את גלנט חשו כי בעימות שלו מול נתניהו הוא מתייצב בצד שלהם.
לדברי אחד מהם ששוחח איתו הוא מוכן לשלם את המחיר אם יצטרך. ההבנה, גם שלהם, היא שנתניהו לא רק לוחץ אותם להימנע מלפרסם למשל את מצב כשירות הצבא ובכך להפעיל לחץ עליו דרך הציבור, אלא גם דוחק את גלנט לפינה במחיר שילך הביתה. נתניהו מבין שגלנט, שאתמול חטף ביקורת ארסית מארגון "אחים לנשק", הוא לא בדיוק חביבם של אנשי המחאה וספק אם ייצאו בהמוניהם לרחובות כמו בפעם הקודמת כשפוטר.
בנוסף, ניתן היה לראות את ההידרדרות ביחסי השניים בהודעת הגיבוי החריגה שגלנט הוציא כדי לתמוך ברמטכ"ל מול המתקפה נגדו מטעם מקורבים לנתניהו. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה ומי שעבר למצב שקט לאחר פיטורי גלנט, שיתף פוסט של איש הליכוד ארז תדמור ובו נכתב כי רב אלוף הרצי הלוי "עומד מנגד" מול ה"סרבנים". בפוסט נכתב עוד כי "האחריות אינה מוטלת על הממשלה, אלא על כתפי הרמטכ"ל, שמנסה לגלגל אותה".
תדמור, שהיה מועמד לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי, אף קבע שהלוי "ייזכר כרמטכ״ל הכושל וההרסני בתולדות צה״ל״. לאחר זמן קצר, מחק יאיר נתניהו את השיתוף.
2 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי
 הרצי הלוי
(צילום: שלו שלום, נדב אבס )
גלנט לא גינה את הבן וכתב כי "עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלו הלוי מוביל את צה"ל", אבל זה היה איתות מספיק מעניין לעבר משפחת נתניהו. האחרון, אגב, בהודעותיו לא גיבה את הרמטכ"ל. ונדמה שיש מקום לציין כמה מטורפת התקופה שבה מפקד הצבא זקוק לתמיכת השר בעקבות פוסט ששיתף בן של ראש ממשלה האחראי עליהם.
גורם ביטחוני ששוחח עם גלנט העריך כי הוא לא יוותר וימשיך להצדיק את עמדת צמרת צה"ל, ששיקפה את האיום באובדן הכשירות בעוד כחודש. למען הסר ספק, כלל הגורמים בצבא ובמשרד הביטחון מאוחדים בדעה שבשלב זה הפגיעה היא "מתוחמת".
יש ירידה מסוימת אבל היא איננה משמעותית אלא צפויה להיות כזו החל מעוד חודש, אז יאבד חיל האויר טייסים כשירים שיגרעו ממצבת צוותי האוויר הפעילים. "אנחנו לא שם כעת", מחדד בכיר ביטחוני, "אבל אם לא יעשה מעשה עכשיו אנחנו נגיע לשם כי ככל שנוקפים הימים חיל האוויר מאבד כשירות בהדרגה וזו ממש לא התקופה שמדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה את הפריבילגיה הזו.
ואולי כדאי גם לסיים עם דברי נסראללה, שמפגין בקיאות ארסית בניתוח העניינים הפנימים של ישראל: "אין להם הישג אמיתי של צבא, בטח לא צבא אדיר ואגדי, כל ההישגים הם מהאוויר בלבד. עכשיו ולאור השסע הפוליטי בישראל, המצב הנוכחי של הצבא הוא הכי גרוע בהשוואה לכל זמן, וזה מה שאומרים בכירים ישראלים וקצינים במילואים. זה משהו שהיה בכותרות ביומיים האחרונים בין ראש הממשלה לרמטכ"ל ולחיל האוויר. אבל המכה האמיתית לצבא תהיה אם חוק הגיוס החדש של הקיצוניים הדתיים יעבור, הם בעצם אמרו שאם החוק הזה יעבור זו תהיה מכה קשה עבור הצבא". כשנסראללה מרגיש כל כך בנוח לשמש כפרשן צבאי ופוליטי שלנו, זאת סיבה טובה מאוד לדאוג.
פורסם לראשונה: 00:00, 15.08.23