המקרה שבו נעצר ערווה שיך עלי משועפט ומגן דוד הוטבע על פניו – לא תועד. זאת למרות שבמעצר השתתפו 16 שוטרים, אבל אף לא מצלמת גוף אחת צילמה את האירוע. הפרשה הזו מצטרפת לטענות שעלו באחרונה, למשל במחאה נגד המהפכה המשפטית, על כך ששוטרים לא מפעילים מצלמות גוף כדי למנוע תיעוד של מעצרים אלימים.
2 צפייה בגלריה
yk13556859
yk13556859
מצלמת גוף. "שיפור המפגש בין אזרח לשוטר - תוך ריסון המעורבים"
בינואר 2019 נכנסו מצלמות הגוף לעבודה במשטרה. בנוהל ההפעלה נכתב: "משטרת ישראל תצייד את שוטרי השטח במצלמות גוף, באמצעותן יתעדו מפגשים עם אזרחים במסגרת מילוי תפקידם, זאת למען הגברת השקיפות וחיזוק אמון הציבור במשטרה, שיפור המפגשים בין השוטר לאזרח, תוך ריסון כלל המעורבים".
בנוגע לאירוע של שיך עלי, גורם במג"ב אמר: "הלוואי שהיו לנו מצלמות גוף. לכל הלוחמים. כך היינו יכולים להראות את האמת בכל מעצר". עם זאת, מפקד מג"ב ניצב בריק יצחק פועל בעקבות האירוע לצייד את כלל שוטריו במצלמות גוף כדי למנוע פרשנויות שונות לאירועים.
2 צפייה בגלריה
 תושב מזרח ירושלים החשוד בעבירות סחר בסמים פצוע במעצרו
 תושב מזרח ירושלים החשוד בעבירות סחר בסמים פצוע במעצרו
ערווה שיך עלי וסימן מגן הדוד בפניו, יממה אחרי שנעצר
בלשי משטרה, בכל מקרה, לא תמיד נושאים מצלמות גוף, בשל העבודה הסמויה שלהם. לא פעם הם נדרשים להפעיל כוח – בלי תיעוד. שוטרי תנועה וסיור, לעומת זאת, נושאים מצלמות גוף.
עם הגעת השוטר למשמרת עליו להניח את המצלמה באזור החזה, במקום בולט, כדי שכל אדם יבחין בה. הוא מפעיל את המצלמה אולם לא מתעד כל העת באמצעותה. רק לפני מפגש עם אזרח הוא אמור להפעילה. באירוע ספונטני כמו מרדפים, השוטרים אמורים להפעיל את המצלמות, אולם לא פעם הם שוכחים לעשות זאת.
בכל מקרה, המשטרה רכשה עד היום 12,400 מצלמות גוף. בשימוש יש כיום כ-10,000. מדובר בסך הכל במיליוני תיעודים של מפגשים עם אזרחים שנשמרים. השימוש במצלמות גוף לא מיועד לאיסוף ראיות, אולם הוא עשוי לסייע בתחום זה במידת הצורך.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.08.23