"בן גוריון טעה כשהפריד את מערכת החינוך לממלכתי ולממלכתי־דתי", אומרת רנית בודאי, מנכ"לית רשת "מיתרים לחיים משותפים", שמקדמת הקמת בתי ספר משלבים. "היום אנחנו רואים את ההשלכות – את מחיר השסע ואת האופן שבו אנו מנהלים מחלוקות. התפקיד של הדור שלנו הוא לתקן. להתחיל מהחינוך. כשגדלים יחד מהגן, העולם נראה אחרת".
נראה שעל אף הקיטוב בחברה הישראלית, שהגיע לשיאים מטרידים וכואבים בחודשים האחרונים, יותר ויותר הורים דווקא שותפים לגישתה של בודאי, ומבקשים לרשום את ילדיהם למוסדות חינוך משלבים, שבהם לומדים יחדיו תלמידים דתיים, מסורתיים וחילונים.
3 צפייה בגלריה
yk13563473
yk13563473
"רצינו שהילדים יכירו את כל עם ישראל כבר בגן ובבית ספר". משפחת גנור
(צילום: אביב קורט)
הנתונים מדהימים: בשנת 2013 פעלו בחינוך המשלב 13 בתי ספר, שבהם למדו 3,946 תלמידים דתיים וחילונים. כיום, לאחר עשור בלבד, חל זינוק בשיעור של 356% במספר התלמידים, שעומד כיום על 18,000 שפזורים ב-103 גני ילדים וב-50 בתי ספר, ששלושה מהם נפתחו רק בשנה האחרונה.
לדברי בודאי, האירועים סביב המהפכה המשפטית, לא ערערו את השילוב ואף הגבירו את הביקוש אליו, כשהשיח המכבד נותר איתן בין בעלי העמדות השונות בקרב ההורים או המורים. בבית הספר "מיתרים רעננה" למשל, נפגשים המורים במוצאי שבת בבית הספר, ומשם ממשיך חלק למחאות נגד המהפכה המשפטית, וחלק להפגנות תמיכה בה. בסיום כולם חוזרים יחד לבתיהם.
"ההורים מבקשים להעניק לילדיהם חינוך של כבוד, ערכים, והכרת מגוון החברה הישראלית כבר בגילי גן ובית ספר, ולא רק במפגש בצבא או בשירות לאומי", הסבירה בודאי, אך לדבריה ישנן עדיין רשויות מקומיות שבולמות את התהליך, בשל חששן ממעבר תלמידים מבתי הספר שבניהולן, לאלה של החינוך המשלב.
3 צפייה בגלריה
yk13563475
yk13563475
"כולם שומרים על המרקם העדין, מכבדים ומתחשבים זה בזה". זאביק בר-לב
(מתוך אלבום משפחתי)
אחת ההצלחות הגדולות בתחום החינוך המשלב הוא בית הספר היסודי "אושא יחד" ברמת גן, שבו פועל גם גן משלב. "הרעיון המשלב ב'אושא יחד' החל כפתרון לצורך דמוגרפי בשל מיעוט משפחות דתיות באזור באותה עת", נזכר מנהל בית הספר, זאביק בר-לב. "בהדרגה משפחות מכל העיר החלו לשלוח את ילדיהן ממניעים ערכיים".
יום הלימודים בבית הספר נפתח בתפילה לילדים הדתיים, ובמפגש נפרד של שיח, יוגה ומשחק לילדים החילונים. בסיומם הם נפגשים להמשך למידה משותפת רגילה. לדברי בר-לב, בבית הספר לא מתקיימים שיעורי הלכה ולא מדברים במושגים של מותר ואסור. בחגים לומדים באופן חוויתי, ותלמידים שמבקשים להעמיק במהלך השנה בלימודי יהדות מגיעים לשיעורי תגבור בתום יום הלימודים. תלמידים שמבקשים להעמיק בגמרא, מגיעים מרצונם החופשי בשעה 7:30 בבוקר.
"כולם שומרים על המרקם העדין, מכבדים ומתחשבים זה בזה", הסביר בר-לב. "להורים חילונים חשוב שהילדים יכירו מושגים ביהדות ללא כפייה. יש ציבור מסורתי שאינו מעוניין לשנות את אורח חייו, אך מעוניין בחיבור ליהדות, ויש גם דתיים לשעבר שחשוב להם שהילדים יכירו את היהדות כמו אצל סבא וסבתא. יש לנו מגוון ושונות רבה וכולם מקבלים את כולם באהבה". לדבריו, ככל שהאווירה מקצינה ברחוב, יותר משפחות מבקשות להצטרף לחינוך המשלב.
אורית ועידו גנור, דתיים, עברו מצור יצחק לרמת גן כדי שילדיהם ילמדו בחינוך משלב. בתם תומר לומדת בכיתה ד' ב"אושא יחד", הבן יהל עולה לכיתה א', ובהמשך יגיע לשם גם בנם רני בן השנה. "אם כל התלמידים בארץ היו לומדים בחינוך משלב, לא היינו מגיעים לימים האלה שעוברים על המדינה", אמרה גנור. "בעלי ואני למדנו בבתי ספר דתיים מדהימים, אבל רצינו שהילדים שלנו יכירו את כל עם ישראל כבר בגן ובבית הספר ולא רק כשיגיעו לצבא או לשירות לאומי. בחינוך המשלב, הילדים חיים את הסבלנות יום-יום ולא רק בטקס זיכרון ליצחק רבין, כשמדברים על קבלת האחר וסבלנות. מרגש אותי לראות שהילדים שלי גדלים למציאות יותר בריאה ונכונה, לומדים להכיר ולכבד, נפגשים מדי יום וחייבים בסובלנות. זה היה החלום מבחינתנו".
לדברי גנור, ערכי החינוך המשלב חילחלו גם להורים: "יש מגוון רחב מאוד של דעות וכל אחד במקום אחר מבחינת השקפה דתית. יש אתאיסטים, יש ימין ושמאל. חלק מההורים שותפים למחאות, וחלק תומכים במהלכי הממשלה, וזה בסדר. חיים זה לצד זה".
3 צפייה בגלריה
yk13563474
yk13563474
"יש בבית הספר משפחות שונות וכולם מקבלים ומכבדים". משפחת גבאי
(מתוך אלבום משפחתי)
דורית ונתי גבאי, שמנהלים אורח חיים חילוני, רשמו את בנותיהן ל"אושא יחד". הבת ליה עולה לכיתה ב', והבת מיקה לגן חובה. "אני ממשפחה חילונית ובעלי חוזר בשאלה", סיפרה גבאי.
"חשוב לנו שהבנות ייחשפו ליהדות ולערכים של סבלנות וכבוד לאחר. אנחנו מאוד מעורבים בקהילת בית הספר, יוצאים לסופי שבוע משותפים, הילדים מתנדבים יחד בפעילויות חסד ובפעילויות אחרות. בבית הספר יש סובלנות כלפי האחר: מקבלים ומכבדים. ילדים דתיים מתארחים אצלנו בבית והילדים שלנו מתארחים בבתים דתיים.
"כשאנחנו יוצאים למשל לנופש משפחות, אכשיר את התנור כדי שגם ילדים דתיים יוכלו לאכול", המשיכה גבאי. "סומכים עליי שאעשה מה שצריך, וכולם אוכלים. כל אחד נותן מעצמו ועושה את הצעד שלו. יש בבית הספר משפחות שונות וזה לא מעניין אם המשפחה חד-מינית למשל, כולם מקבלים ומכבדים. בכלל, לשלוח ילדים לבית ספר משלב זה אומר מלכתחילה להיות ליברלי, פתוח ולהגיע עם הבנה ורצון לוויתורים הדדיים. להיות בטוח בעקרונות שלך. זה לא מובן מאליו".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.08.23