2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
אילוסטרציה אזיקים אזוק עצור מעצר
(צילום: shutterstock)
כשהשופט בן ציון קבלר נכנס לאולם בית המשפט לנוער באשדוד, הוא הבחין במחזה בלתי שגרתי: נער בן 16 שרוע על שלושה כיסאות, מנסה לישון, ועימו אשת משמר בתי המשפט. לפני כשנה הוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת סתם ואיומים. הנער וחברו רבו בחוף הים עם צעירים אחרים, איימו עליהם והתיזו גז פלפל.
באותו יום שבו השופט מצא אותו שרוע על כיסאות אולם בית המשפט, הוא נידון לשישה חודשי מאסר בפועל. הכלל הוא כי ריצוי עונש מאסר יחל מיד, וכך גם היה אמור להיות במקרה של אותו נער. אלא שבין משטרת ישראל לשירות בתי הסוהר נתגלע ויכוח: מי ייקח את הנער לרצות את עונשו בכלא אופק? התוצאה היא שהנער שהה שעות בבית המשפט ללא מזון, במה שבית המשפט הגדיר כ"תנאים לא תנאים" - כשכל הזמן הזה איש משמר בתי המשפט נאלץ לשהות לצידו.
השופט קבלר החליט לשחרר את הנער לידי אמו, ולעכב את ריצוי עונש המאסר. "מדובר במצב בלתי מתקבל על הדעת", כתב השופט קבלר בהחלטתו. "בזכות עובדי בית המשפט המסורים אורגנה עבורו ארוחת צהריים חמה. הקטין היה מותש. אדגיש כי התנהגותו הייתה ללא רבב גם כששמע את גזר הדין. הוא לא התנגד וציית לאנשי המשמר. נעניתי על ידי אנשי המשמר כי בין המשטרה לשב"ס ניטש ויכוח באחריותו של מי הקטין". לבקשת הסנגוריה הציבורית, בית המשפט התיר לפרסם את פרטי המקרה.
2 צפייה בגלריה
yk13596262
yk13596262
"ליקוי מאורות". השופט בן ציון קבלר
(צילום מאתר הרשות השופטת)
לאחר יותר משש שעות הנער שוחרר לביתו. "מדובר בליקוי מאורות", קבע השופט. הוא הבהיר כי בכוונתו לפסוק הוצאות לטובת הקטין, וביקש לקבל הסברים מהמשטרה ושב"ס למחדל. בינתיים, במשטרה לא טרחו לשלוח לבית המשפט את התייחסותם. בשב"ס הסבירו כי הייתה להם בעיית כוח אדם.
"לא יעלה על הדעת שקטין עצור ייוותר שעות ארוכות כשהוא אזוק ללא מזון וללא תנאים מינימליים בזמן ששב"ס והמשטרה מנהלים מאבקים פנימיים על גבו", אמר עו"ד שלמה לוי, מנהל מחלקת הנוער בסנגוריה הציבורית מחוז דרום.
משב"ס נמסר בתגובה: "לפי האמנה בין משטרת ישראל לשב"ס, היות ונציג שב"ס לא נכח בבית המשפט ואגף העצורים באחריות נחשון היה סגור ללא עצורים כלל, האחריות ללקיחת הקטין והעברתו לתחנה או לבית המעצר הקרוב מוטלת על משטרת ישראל".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האחריות על אסירים בצו שיפוטי כפי שהיה במקרה זה מוטלת על שירות בתי הסוהר".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.09.23