שני נושאים דחופים מעסיקים כעת את מערכת הביטחון, במקביל למערכה מול הגרעין האיראני: התחממות הגבול בעזה עם חידוש ההתפרעויות על הגדר, וכניסת מטענים תקניים לזירה, שהפעלתם עלולה לשנות את תמונת המצב החמורה דיה בהתמודדות מול הטרור ביהודה ושומרון.
2 צפייה בגלריה
הפרות סדר אלימות בצפון רצועת עזה
הפרות סדר אלימות בצפון רצועת עזה
התחממות בגבול עזה. עשרות פלסטינים מפתרעים סמוך לגדר המערכת
בסוף השבוע ראינו שני אירועים חריגים שמצביעים על עליית המדרגה. הראשון: הנחת מטען משמעותי בפארק הירקון בתל-אביב, שבשלב זה לא ברור מה הייתה מטרתו הסופית. השני: הפרות הסדר על הגדר בעזה, שהובילו את צה"ל לתקיפה חריגה של עמדת חמאס, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש.
המטענים בתוך ישראל הופכים לאירוע חמור. חקירת פיצוץ המטען בפארק הירקון בעיצומה. על חוקרי השב"כ להבין משני החשודים שנעצרו במחלף רמלה, מה היה יעד הפיגוע; האם היו משלחים למטען ואם כן, מי הם; האם מדובר ביוזמה מקומית? האם יש עוד חברי חוליה נוספים? שני החשודים הם מאל-עזריה, בעלי תעודת זהות כחולה, שעובדים באופן קבוע בישראל.
2 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
זירת פיצוץ מטען החבלה סמוך לפארק הירקון, תל אביב
זירת פיצוץ המטען בפארק הירקון
(צילום: נדב אבס)
המטענים בתוך ישראל מלמדים הן על השתנות הטרור – מעבר מסכינים, לירי ולמטענים – והן על הבעיה האסטרטגית של ישראל בגבולות.
בגבול המזרחי, מירדן, נתפסים מדי יום אמצעי לחימה ונשקים בפעילות של שב"כ, צה"ל והמשטרה. גם פה, ההנחה היא שיש עוד הברחות רבות שלא מאותרות.
הגבול המזרחי פרוץ כבר שנים ארוכות. בשנתיים האחרונות הגבירו צה"ל, שב"כ והמשטרה את מאמצי האיסוף והסיכול מול הברחות האמל"ח, ולראיה העלייה בכמות התפיסות. אבל עד שלא תושלם הגדר, נמשיך לראות הברחות בדחיפה איראנית.
בגבול הצפוני, הברחות אמל"ח, שייעודן פלילי, פוגשות גם את זירת הפנים. היכולת לאתר מודיעינית, ותוך זמן קצר להקפיץ צוות לוחמים של שב"כ וימ"מ למעצר שני הערבים הישראלים, מלמדת שוב את עומק המעורבות של שב"כ בתפר שבין פלילי-ללאומני בתוך ישראל.
נזכיר רק שני פרסומים בחודש האחרון על מעורבות ערביי ישראל בטרור, כולל פשיטה על דירה בלוד ואיתור מטענים מוכנים לשימוש שייעודם היה פלילי. כניסת השב"כ לטיפול בתפר הפלילי־ביטחוני מוכיחה את עצמה. תפיסת המטען בלוד לפני כמה שבועות מספרת את הסיפור כולו. ההערכה במערכת הביטחון לגבי המטענים התקניים היא שמדובר באירוע רחב ומורכב, שמקבל טיפול מערכתי כולל.
לגבי ההפגנות על הגדר, חמאס מנסה להשיב את ההצלחה, כפי שהוא מתרגם אותה, לקמפיין ההפגנות על הגדר. חמאס מפרש את המצב הפנימי במדינה כחולשה, ומנסה להעלות הילוך וללחוץ את המדיניות הישראלית. חמאס מושך בשרוול לישראל. הוא מעוניין בעוד הקלות אזרחיות וחושב שזה הזמן מבחינתו לקבל אותן, תוך שהוא מייצר ומהדהד ברשת פייק ניוז על הנעשה בהר הבית, ומפיץ סרטונים שקריים על פגיעה בפלסטינים.
בפועל, העובדות בשטח הפוכות לגמרי. בהר הבית היה שקט במהלך היום, התפילות עברו כסדרן והמאמץ כעת הוא להזים את הפייק הזה, שעלול להתסיס ולהדליק את השטח גם באיו"ש, גם בירושלים וגם ברצועת עזה. במצב כזה, לישראל אסור להיכנע ללחץ הזה ולהיענות לדרישות חמאס, גם אם מדובר באינטרס ישראלי לשפר את המצב הכלכלי בעזה.
במידה וחמאס יצליח לסחוט את ישראל זה ימשיך להדהד באזור ולעודד עוד ארגונים להמשיך בדרך הזו. חמאס, בהשוואה ליתר האויבים, הוא יריב קל מאוד ואסור להבהיל עצמנו לדעת, אלא להיפך: זו הזדמנות לחזק את ההרתעה מול יתר האויבים.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.09.23