מבחינת הממשל האמריקאי והכוחות הליברלים בארה”ב, כולל ליבת היהודים, ראש הממשלה נתניהו נחשב למי שביצע פעמיים פיגוע במדינת ישראל, ועתה הוא עומד לבצע את השלישי. זאת הסיבה שבפגישתו מחר עם הנשיא ביידן, יזכה האיש שפעם היה מהלך כטווס במסדרונות הממשל, ליחס של כבדהו וחשדהו. ויותר מכך: האיש שאי־אפשר יותר להאמין לו.
את הפיגוע הראשון סופרים לו מימי מאבקו של הנשיא אובמה להשגת הסכם בין המעצמות לאיראן על עצירת תוכנית הגרעין שלה. נתניהו החציף פנים לנשיא, ומאחורי גבו בא לנאום מול שני בתי הקונגרס כדי להסית את המחוקקים נגד ההסכם. ההסכם בסופו של דבר נחתם, על אפו וחמתו. הוא לא היה מושלם אבל הצמרת הביטחונית, לא רק בוושינגטון אלא גם בירושלים, חשבה שהוא הסכם טוב וביכולתו למנוע טילים בשמי תל־אביב וטהרן. כאשר הנשיא טראמפ נכנס לבית הלבן, הוא עשה מה שהבטיח: קרע את ההסכם עם איראן לגזרים ונתניהו היה זה שהחזיק לו את היד הקורעת. זה הוביל, כצפוי, לזינוק מטאורי של איראן בדרך לפצצה גרעינית. נתניהו חשב אז שהוא מלך התחבולות, בסופו של דבר הוא ניצח את עצמו.
1 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
רה"מ בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מארחיו נתנו לנתניהו להגיע על גחונו
(צילום: AP)
בפעם השנייה זכה נתניהו לתואר הלא מכבד "מפגע", כאשר הוביל הפיכה משפטית שנועדה לרסק את מערכת האיזונים והבלמים ולהפוך את ישראל לסוג של דיקטטורה, כזו שאין בינה לבין ארצות־הברית ערכים משותפים. לנתניהו יש את המטען האינטלקטואלי להבין מה הוא מעולל במו ידיו, והעובדה שהוא לא עצר נתפסת בבית הלבן כאחת מהשתיים: או שהוא מייחל להפיכה הזו או שהוא מנותק. בשני המקרים מצבו מבחינת מארחיו עגום מאי פעם, וזו הסיבה שנתנו לו להגיע על גחונו, לא לבית הלבן, אלא לחדר במלון של הנשיא, השמור כמובן למנהיגים מליגה אחרת, מצורעים.
עתה נוצר הפוטנציאל לפיגוע שלישי: ביידן דוחף בכוחות עצומים לעסקה מרובעת עם סעודיה, שבה יהיו שותפים גם ישראל והפלסטינים. הסעודים רוצים כור גרעיני למטרות אזרחיות, ביידן רוצה להשיג רגיעה. הנשיא שמע מהסעודים כי ישראל תוכל להיות בתמונה רק אם תיתן לפלסטינים אלמנטים של תשתית להקמת מדינה על סמך פתרון שתי המדינות, שבו ביידן תומך בכל כוחו ־ אם כי מעריך שזה לא יקרה כי נתניהו לא במשחק. אין לו רצון ואין לו יכולת להגמיש עמדות מול הפלסטינים.
סרבנות נתניהו להתגמש מול הסעודים תותיר את המגרש לוושינגטון וריאד בלבד. החלום על נורמליזציה עם סעודיה, ככל הנראה, נשבר בטרם מומש. זה אומר שמעל הראש של ישראל יושגו הסכמות בין ארה”ב לסעודיה, כולל כור אזרחי, מצב שהוא רע לישראל אם היא לא חלק מהדיל החדש הנרקם. ויש עוד אצבע בעין שרושם הנשיא מצידו של רה"מ: החלטתו התמוהה להיפגש עם המיליארדר השנוי במחלוקת, אילון מאסק, הנגוע באנטישמיות ונחשב לידידו של דונלד טראמפ המנהל עכשיו קמפיין כדי להביס את ביידן.
אורלי אזולאי אורלי אזולאי
ביידן לא ימרח את נתניהו בזפת ולא יגלגל אותו בנוצות. אבל מעבר למילים המנומסות והיפות על פי הפרוטוקול, לא תשרור בין השניים אותה אינטימיות שהייתה תמיד בין נשיא המעצמה לראש ממשלת ישראל, אינטימיות שהייתה מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל, שאיפשרה לסגור עניינים "בין חברים". נתניהו יבוא למלון של ביידן כמנהיג שתהילתו מאחוריו.
פורסם לראשונה: 00:00, 19.09.23