1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם היזם אילון מאסק
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם היזם אילון מאסק
ראש הממשלה בנימין נתניהו, אתמול בארה"ב
(צילום: X)
הוויכוח הציבורי יורד מהפסים. ייתכן שזה טבעו של כל ויכוח קשה ונוקב. הוא מעלה את הטונים. הוא מצריך אמירות רדיקליות שפוגעות ברצינות ובענייניות כדי להשיג כותרות. לרגעים נדמה שאין 70 אחוז שרוצים רפורמה בהסכמה. הרי רוב הקולות בשיח הציבורי מגיעים מהשוליים, וככל שהם מושמעים יותר – כך הם מקצינים יותר.
העניין הוא שעם כל הרצון להתעלם מהקולות הללו, כבר לא מדובר בשוליים של השוליים, וכנראה גם לא רק בשוליים. החל מיצחק פינדרוס שחושב שהקהילה הגאה גרועה מדאעש, או טלי גוטליב, שחושבת ששב"כ משרת את המחבלים, או אהוד אולמרט, ש"קורא לארה"ב לבצע הערכה מחדש של היחסים עם ישראל על כל המשתמע מזה", או המכתב של "אנשי רוח" לנשיא ארה"ב, כדי שיימנע מפגישה עם נתניהו.
ובכל רגע שבו מתגבר הרצון להניח בצד את הקולות הללו, מגיעה עוד מכה שהיא הרבה יותר מדהימה מקודמתה. 14 חברי כנסת מהקואליציה, כולל ארבעה מהליכוד, חתמו על מכתב למען שיפור התנאים של הרוצח עמירם בן אוליאל. מתברר שמדובר בחבורה של חסידי זכויות אדם. הם פועלים, לפי המכתב, "לכבודה של חברה דמוקרטית ומוסרית במדינת ישראל". נפלא מצדם. והם גם דורשים "לשמור על זכויות האדם שלהן מחויב שירות הביטחון הכללי". וואו. מדהים. איימן עודה לא היה מנסח את זה טוב יותר. הרי גם הוא רגיש מאוד לזכויות האדם של רוצחים, בתנאי שהקורבנות הם יהודים.
ולא, אי אפשר להתעלם, משום שראש הממשלה בנימין נתניהו אמור לבדל את עצמו מהמסיתים. אבל הוא, בכבודו ובעצמו, מתייצב בראש היורדים מהפסים. רגע לפני שעלה על המטוס שהוביל אותו לפגישות בארה"ב הוא האשים את המפגינים שהם חוברים לאיראן ולאש"ף. וזה מעניין, משום שהוא עצמו, כראש האופוזיציה, פרסם סרטון באנגלית – כן, באנגלית – שבו הוא טוען שממשלת בנט-לפיד יוזמת חקיקה שתחסל את הדמוקרטיה. ובעיקר, מאז כינונה של הקואליציה בראשותו לא הייתה השמדת ערך עצמית כל כך גדולה. הרי זו הקואליציה שהחקיקה שלה תפגע בחסינות שיש היום ללוחמים, ובתוכם טייסים, מכתבי אישום בטריבונלים בינלאומיים.
וזו הקואליציה שדיברה גבוהה-גבוהה על משילות ומאבק בטרור – והכישלון שלה בשני התחומים הופך למפחיד. וזו הקואליציה שהחוקים שלה, שנמצאים בקנה, אמורים להעניק למשתמטים זכויות של חיילים, וגם לעגן את הפטור מגיוס, וגם לתדלק את ההשתמטות מלימודי ליבה ומשוק העבודה. נתניהו אמר שזה אסון. עכשיו הוא קבלן הביצוע שלהם. מדובר גם בהשמדת ערך ערכית. זו הקואליציה שרומסת את מגילת העצמאות, וזו הקואליציה שרומסת את האתוס המכונן של מדינה יהודית ודמוקרטית. גם וגם. עד עכשיו אלה היו בעיקר אנטי-ציונים שניאצו את השילוב הזה. עכשיו זו הקואליציה עצמה.
סהדי במרומים שאני בעד רפורמה בהסכמה רחבה, ושאין בי טיפת זלזול בטענות הרציניות, ויש כאלה, של מבקרי האקטיביזם. הרי טענתי אותן בעצמי. אבל כאשר לא השוליים, אלא ראש הממשלה, בכבודו ובעצמו, מעניק הכשר לכהניזם – אז אל נא יתפלא כאשר הממשלה שהקים היא המתנה הטובה ביותר שקיבלו שונאי ישראל מאז ומעולם. הרי אין צורך בפגיעה מבחוץ.
ואלה לא רק חברי הימין הקיצוני שכבר שנים משמשים כקבלני הביצוע של חזון ה"מדינה אחת" של שונאי ישראל. עכשיו זו הממשלה עצמה, הרבה יותר מקודמותיה. אז נתניהו מעז לבוא בטענות לאלה שמנסים לעצור את ההרס הזה? גם התיקון שפרסם קצת מביך. לא התכוונתי שהם "חוברים" לתומכי איראן ואש"ף, טען, התכוונתי רק שהם יפגינו במקביל לתומכי BDS. כאשר ינאם נתניהו באו"ם, או ייפגש שם עם ג'ו ביידן, יהיו עוד אינספור מפגינים והפגנות. גם תומכי נתניהו יהיו שם. גם הם יפגינו לצד מפגיני BDS. אז בגלל שיהיו אחרים אסור להפגין? הוא רציני?
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
בשבועיים האחרונים שהיתי בארה"ב. פגשתי יהודים שכבר שנים אני מכיר כאוהבי ישראל. ציונים לעילא. הם נאבקים נגד שונאי ישראל מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני, באקדמיה ובתקשורת. בימים הללו הם מורטים את השערות. והם תוהים – איך זה שמכהנת בישראל ממשלה שעושה כמעט כל טעות אפשרית כדי לשרת את תומכי ה-BDS.
בכוחותיי הדלים אמרתי שוב ושוב שישראל היא דמוקרטיה תוססת. המחאה היא רק עוד הוכחה. וכשם שאף אחד בישראל לא חשב להפנות גב לארה"ב ובוודאי לא לקהילה היהודית בגלל ממשל בעייתי, אנחנו מצפים מראשי הקהילה היהודית לתמוך בישראל בלי שום קשר לממשלת ישראל. משום שהקשר הוא בין העמים, ובישראל יש רוב ברור ומוצק שתומך בישראל יהודית ודמוקרטית, ולא בישראל חרדית ולאומנית. ולא, זה לא פשוט. עכשיו אתה שם, מר נתניהו. לא הכל אבוד. אתה עדיין יכול להקטין נזקים. האם אתה מסוגל?
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 19.09.23