במסגרת היערכות השיא בתקופת החגים, באוגדת איו"ש ממשיכים במאמצי הגנה מוגברים ביהודה ושומרון נוכח אירועי הירי האחרונים, לצד המצוד אחר המחבלים שביצעו פיגועים ונמלטו. ברקע הדיווחים על חיזוק הרשות הפלסטינית ימשיכו בצה"ל לשמור ככל שניתן על בידול הזירות. בגזרות חברון, עציון ובנימין יש שקט יחסי. המיקוד הוא כרגע בגזרות מנשה ושומרון, אשר שונות זו מזו.
3 צפייה בגלריה
yk13600385
yk13600385
כמה חוליות ירי החלו להרים ראש בכפרים הסמוכים לשכם
(צילום: JAAFAR ASHTIYEH, אי-אף-פי)
בגזרת מנשה (צפון השומרון) פועל צה"ל מול איומי הירי, בדרך כלל של חוליות וחמושים, לעבר צירים, עמדות ומחסומים של צה"ל. כמו כן מתבצע ירי לעבר שקד, גן נר ויישובים נוספים. זאת לצד איומי רקטות מאוד מוגבלים. באחרונה ראינו את צה"ל פועל בעיר ג'נין ובמחנות הפליטים ומבצע מעצרים של פעילי טרור שירו לעבר הכוחות. גם הרשות הפלסטינית מנסה לפעול בגזרת ג'נין נגד אותם חמושים, אך פיגועי הירי ממשיכים.
בגזרת שומרון המצב מעט שונה. בצה"ל מזהים כי ישנן כמה חוליות ירי שהחלו להרים ראש בכפרים הסמוכים לשכם. צה"ל ושב"כ עדיין מנהלים מצוד אחר המחבל שרצח לפני כחודש את שי סיילאס ניגרקר ובנו אביעד ניר בחווארה ואחר המחבל שפצע שני ישראלים בפיגוע ירי סמוך לחווארה לפני כשבועיים.
3 צפייה בגלריה
מחמד אברהים עיד נגנגיה נעצר על ידי כוחות צבאיים במחנה הפליטים ג'נין
מחמד אברהים עיד נגנגיה נעצר על ידי כוחות צבאיים במחנה הפליטים ג'נין
המטרה באוגדת איו"ש - לייצר הרתעה. תיעוד מפעילות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
גורם בכיר באוגדת איו"ש מסביר כי מלבד המצוד, המטרה היא לייצר שם הרתעה, ולכן יש מבצעי תפיסות אמל"ח ומעצרים נרחבים ולא רק פעולות ממוקדות. כך, למשל, בלילה אחד בשבוע שעבר תחקר וסרק צה"ל בגזרת שומרון יותר מ-450 יעדים. הפעילות ההתקפית לא מגיעה בחלל ריק. כמות פיגועי הירי שהלכה והתגברה השנה יוצרת זעם בקרב המתנחלים שמבקשים להחזיר את המחסומים והבידוקים בכניסות לערים והכפרים.
לצד זאת, בפיקוד המרכז שיכללו את אלמנט סגירות המעגל בתנועה נגד מחבלים. במהלך החודשים האחרונים התחדד שיתוף הפעולה והממשק בין חפ"ק שב"כ לחפ"ק האוגדה ועד לרמת הלוחם שנמצא בשטח. המודיעין עובר בצורה מהירה ומקיפה תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים חדישים שנמצאים תחת מעטה סודיות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
תיעוד פעילות כוחות צה"ל בג'נין
"המודיעין השתכלל ופרטים על יעדים עוברים מהר יותר ללוחם בשטח". פעילות צה"ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
"המודיעין מאוד השתכלל. עוברים יותר פרטים על יעדים ויותר מהר, ואנחנו רואים את ההצלחות. אנחנו מצליחים לתפוס אותם היכן שנוח לנו", מסביר גורם בכיר בפיקוד המרכז.
כאשר מביטים על המספרים מבינים עד כמה השתכללה השיטה. בינואר השנה בוצעו 26 מבצעים לסגירת מעגל ובכולם נתפסו המחבלים. בפברואר בוצעו 18 מבצעים מוצלחים מהסוג הזה, במרץ ובחודשים העוקבים בוצעו 24, 12, 27, 34 מבצעים לסגירת מעגל. באוגוסט בוצעו 22 מבצעים מוצלחים, ובחודש ספטמבר בוצעו תשעה מבצעים, ובהם כל המחבלים שהיו על הכוונת נתפסו.
"שיתוף הפעולה המודיעיני בין הכוחות מאוד השתפר. בעבר היה לוקח לנו אולי 40 דקות להעביר מידע מדויק לחייל בשטח. היום בתוך דקה בערך המידע מגיע ללוחם בשטח באופן מפורט, עם המון נתונים. נשאר לו רק לעצור את המחבל. וזה עובד", מסביר בסיפוק אותו גורם ביטחוני בכיר.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.09.23