לצד האופטימיות הזהירה מההחלטה החדשה בצה"ל לבחון גיוס לוחמות גם לסיירת מטכ"ל, החיילות שעתרו לבג"ץ חוששות שגם התהליך הזה יימרח על פני שנים – אם בכלל יצלח. אבל מבחינת סגן ה', אחת העותרות - שנפלה אחרי שנה מקורס טיס וראתה איך חבריה שנשרו עימה מהקורס היוקרתי מתקבלים ליחידות כמו דובדבן ואגוז והיא לא - המאבק יימשך עד הסוף.
4 צפייה בגלריה
טנקיסטיות
טנקיסטיות
"תוצאה שרחוקה מלהשביע רצון". לוחמות השריון
(צילום: גדי קבלו)
(צילום: שמוליק דודפור)

בקרוב אמור בית המשפט העליון להכריע האם הוא דוחה את העתירה שהוגשה לפני כשלוש שנים, על ידי חיילות ומלש"ביות, בדרישה לפתוח את כל היחידות הקרביות ללוחמות, עקב התייתרות בשל תשובת הצבא, או שהדיונים יימשכו עד להכרעה סופית.
כיום משרתת סגן ה' כקצינה בתפקיד מבצעי בחיל האוויר. באופן חריג, על אף הביקורת שיש לה על המערכת, אישר לה דובר צה"ל להתראיין. "ההודעה על פתיחת הבחינה לגיוס לוחמות גם ליחידות כמו סיירת מטכ"ל ויחידת הניוד המבצעית משמחת, אבל התהליך כל כך ארוך", אמרה. "אני מרגישה שלוקחים אותנו ומושכים אותנו, בזמן שבג"ץ הוא זה שמבצע את תהליך פתיחת השירות לנשים, ולא צה"ל, כי ללא צו הביניים זה לא היה קורה. אפשר לעשות הרבה יותר ואנו לא מבקשות משהו שהוא בלתי אפשרי - לא לשנות שום קריטריון קבלה, לא לתת שום הנחה או הקלה - רק למיין נשים לכל יחידה קרבית ללא סעיף המגדר שמונע את ההזדמנות מנשים לשרת ביחידות קרביות רבות".
לצד הסופרלטיבים המנופחים שהוצמדו להודעת צה"ל בשבוע שעבר, בפועל ההחלטה רחוקה ממהפכה. ההתנסות לשילוב לוחמות בסיירת מטכ"ל וביחידת הניוד תחל רק בעוד שנה ושנתיים בהתאמה, תימשך לפחות עוד שנה, ואחריה צפויות עבודות מטה נוספות, דיונים רבים וייתכן שגם בחינות חוזרות, עד להחלטות הסופיות. מועד להתנסות לחטיבות השריון המתמרנות לא נקבע, והרמטכ"ל, הרצי הלוי, כבר הודיע שהסיכוי להצלחת המהלך הוא נמוך. ספק גדול אם הרמטכ"ל הנוכחי יהיה זה שיחליט, או ירצה לחרוץ גורלות לגבי תפוח האדמה הלוהט הזה, בטח באקלים הציבורי־פוליטי הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
שילוב נשים ביחידות המובחרות של צה''ל
שילוב נשים ביחידות המובחרות של צה''ל
לוחמת בצה"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה''ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות עוקץ לאיתור נעדר מהבולען בכרמי יוסף
פעילות עוקץ לאיתור נעדר מהבולען בכרמי יוסף
לוחמת ביחידת עוקץ בפעילות. ארכיון
4 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
לוחמי גדוד לביאי הבקעה
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לפי ניסיון העבר הלא רחוק, צה"ל הצטיין במריחת שילוב לוחמות; לאורך העשור הקודם היו שני פיילוטים ארוכים לשירות הטנקיסטיות, הכרזה על הצלחת הפרויקט שבוטלה בהמשך, בחינות מקדימות שנדחו והתוצאה הסופית, בשנה האחרונה, רחוקה מלהשביע רצון: פלוגת טנקיסטיות אחת קטנה שפועלת בגזרה נידחת, בגבול מצרים, שנחשבת למסוכנת פחות מבחינה פח"עית. בניגוד למצופה, צה"ל לא הגדיל את פלוגות הטנקיסטיות או הציב את הפלוגה הקיימת בגזרות שבהן פועלים לוחמי שריון, כמו ברמת הגולן או באוגדות עזה והגליל, כדי לאפשר לשריונרים בגזרות אלו להתאמן יותר למלחמה, בטח בתקופה שבה אוגדת איו"ש שואבת גדודי תגבור רבים שמפחיתים את האימונים. גם הפיילוטים ליחידות 669 ויהל"ם של ההנדסה הקרבית מתקדמים בעצלתיים, ללא פריצת דרך ועם כמות קטנה מאוד של מתנסות – 15-10 בקירוב.
"אפשר ללמוד מההצלחות של הלוחמות בחובלים ובטיס, מההצלחות בצבאות זרים. ניתן להתאים את האמצעים, והתהליך לא חייב להיות כל כך ארוך", הסבירה סגן ה'. "אני מאמינה שגם הפעם זה יהיה כמו שהיה עם הטנקיסטיות. אחרי שהודחתי מקורס טיס ראיתי את יתר הנושרים שהיו איתי מתראיינים ליחידות כמו דובדבן ומתקבלים, ולא הבנתי למה אני ויתר החניכות שהודחו לא מתקבלות גם, אם עברנו את אותו מסלול ובחינה. זה לא הספיק להם, רק כי אני אישה".
סגן ה' דוחה את הטענות מפגיעה ברגשות של לוחמים דתיים אם ישרתו לצידם לוחמות: "בקורס הטיס היו לצידי בשבועות הניווט והמילוט העצימים חניכים שהם דתיים, וידענו לכבד אחד את השנייה ולפעול יחד למען המשימה, שהיא החשובה יותר. הוכחנו שאפשר לכבד את ערכי השירות המשותף ולעמוד במשימת ההגנה על המדינה. אני לא מסתפקת בתשובה הזו של צה"ל לבג"צ. כל היחידות צריכות להיפתח גם ללוחמות".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.09.23