1 צפייה בגלריה
אריק יעקב
אריק יעקב
גונדר יעקב
(צילום: יריב כץ)
בניגוד להמלצות ועדת הבדיקה הממשלתית לחקירת הבריחה מכלא גלבוע, מפקד המחוז הצפוני בשב"ס, גונדר אריק יעקב, עדיין מכהן בתפקידו. זאת למרות שבדוח שהוועדה הגישה בחודש מאי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נכתב כי יש להדיח את יעקב, וצוין כי "מצאנו כי גונדר אריק יעקב כשל במילוי תפקיד כמפקד מחוז הצפון. הוא כשל הן במעשיו, הן בהימנעות מהכוונת פקודיו כנדרש והן מביצוע פעולות פיקוח ובקרה בתחומים שונים, על פעולות פקודיו ועל פעולות בתי הסוהר הביטחוניים שבתחומו".
דוח ועדת הבדיקה הממשלתית לחקירת בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע בערב ראש השנה בספטמבר 2021 הוצג כאמור בחודש מאי על ידי חברי הוועדה, אחרי שזה נשלח לשר בן גביר, שמחויוב להמלצותיו ומסקנותיו. הוועדה קבעה שלא יינקטו צעדים נגד נציבת שב"ס קטי פרי, שאמרה לאחר פרסום הדוח כי "נעשה איתי צדק". גם נגד סגנה מוני ביטן נקבע כי לא יינקטו צעדים, בעוד שהומלץ כי גונדר יעקב יודח מתפקידו.
המלצות ועדת חקירת בריחת המחבלים מכלא גלבוע
(צילום: עידו ארז)

הוועדה מצאה כשלים וליקויים בכל תחומי הליבה של שב"ס העוסקים באסירים ביטחוניים: המבצעים, המודיעין, העברות האסירים והיחס לאסירים הביטחוניים. לפי הדוח, כשלים וליקויים אלו אפשרו את הבריחה, ורובם אינם מוגבלים לבית הסוהר גלבוע. הוועדה המליצה המלצות מערכתיות נוקבות ומרחיבות בתחומים אלו, שיישומן נדרש כדי למנוע בריחות בעתיד. הוועדה הדגישה כי חשיבות הדוח לא חל בממצאים האישיים כלפי הקצינים כי אם במהות ובשינויים המערכתיים בארגון.
הוועדה הזהירה במהלך עבודתה ארבעה קצינים בכירים בשב"ס - נציבת שב"ס פרי, ראש אגף המבצעים גונדר ביטן, מפקד המחוז הצפוני יעקב, ומפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה גונדר-משנה פרדי בן שטרית שכבר הלך הביתה מיוזמתו - כי הם עלולים להיפגע ממסקנותיה ומהמלצותיה. הוצאת האזהרות הביאה לקיומו של שלב שני של דיונים, שבו היו המוזהרים מיוצגים בידי עורכי דין. אצל כל אחד מארבעת הקצינים מצאה הוועדה כשלים או ליקויים, בהיבטים פיקודיים ומקצועיים שונים וברמות חומרה שונות.
באשר לגונדר אריק יעקב, מפקד מחוז הצפון, הוא יסיים כאמור את תפקידו עד סוף ספטמבר 2023 ולא ימונה בהמשך דרכו בשב"ס לתפקיד פיקודי בתחום המבצעי. על יעקב נכתב: "הוא כשל הן במעשיו, הן בהימנעות מהכוונת פקודיו כנדרש ומביצוע פעולות פיקוח ובקרה בתחומים שונים על פעולות פקודיו ועל פעולות בתי הסוהר הביטחוניים שבתחומו. הוא לא הצליח להביא ערך מוסף של ממש לבתי הסוהר במחוז הצפון באמצעות המחוז וקציני המטה שלו".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.10.23