5 צפייה בגלריה
משטרת ישראל פשטה על סליק של משפחת אבו לטיף
משטרת ישראל פשטה על סליק של משפחת אבו לטיף
סליק הנשק של משפחת הפשע אבו לטיף שאותר בחודש שעבר
(צילום: דוברות המשטרה)
מטעני חבלה ברחובות, חיסולים מדויקים: כמויות נשק אדירות מגיעות לידיהם של ארגוני הפשע, בעיקר בעזרת הברחות, ומשמשות אותם לחיסולים ולאיומים על הארגונים שאיתם הם מסוכסכים - וגם על אזרחים תמימים. "יש מאות אלפי כלי נשק בלתי חוקיים בבתים", מעריך עורך דין פלילי ותיק בחברה הערבית. "אם פעם רק העבריינים הצטיידו בנשק בלתי חוקי, היום יותר ויותר אנשים ללא קשר לעולם הפלילי משיגים נשק כזה כדי להגן על עצמם".
קצין בכיר במשטרה אמר כי למרות העבודה המוצלחת בתחום הנשק הבלתי חוקי, "הרחוב הערבי עדיין מוצף בכלי נשק". מתחילת שנת 2023 נתפסו במסגרת 1,951 פעילויות של המשטרה לתפיסת אמצעי לחימה לא חוקיים 235 רובי סער, 1,303 אקדחים, 531 נשקים מאולתרים, 1,467 חיקויי נשק, 54 רובי ציד, 487 רימונים, 245 מטעני חבלה ו-170,707 תחמושות מסוגים שונים. לפי חטיבת המודיעין במשטרה, מרבית כלי הנשק מוברחים לישראל דרך גבול ירדן, שבמשטרה אומרים בצער רב - הוא די פרוץ.
תיעוד: הפשיטה המשטרתית על ג'ואריש, אתמול בלילה
(צילום: דוברות המשטרה)
מעט הברחות מגיעות מלבנון ומעט מאוד מהגבול המצרי. בסך הכול, 30 הברחות אמצעי לחימה סוכלו מתחילת השנה מהגבולות עם ירדן ולבנון, בהן נתפסו מאות כלי נשק שהיו בדרכם לידיים של עבריינים וגורמי טרור. לדברי סגן ניצב רונן כלפון, מפקד יחידת מג"ן במחוז הדרום במשטרה, "ניתן להיכנס לארץ ולחזור חזרה לירדן מבלי להיתפס, הגבול למעשה פתוח. העבריינים זיהו את הפוטנציאל והכניסו כמויות עצומות של נשק מסוריה ועיראק. בשנים האחרונות ראינו גידול עצום בסיכול ההברחות".
הוא הוסיף: "אני מעריך שכיום יש יותר כלי נשק מלפני חמש או עשר שנים, אבל אני לא חושב שיש יכולת להעריך באופן אמיתי את המספר ברחוב. כל עוד מחיר הנשק גבוה ומייצר רווח גבוה למבריחים, ההברחות ימשיכו. לפני שנתיים אקדח גלוק עלה כ-30 אלף שקל, היום המחיר עלה לכ-45 אלף שקל. זה מצביע שיש דרישה גבוהה מאוד לכלי נשק בלתי חוקיים".
ישנן גם לא מעט הברחות נשק דרך הים, או כפי שמתארים במשטרה, "בתוך מכולות שמביאות סחורה לישראל דרך הנמלים מוברחים לישראל בעיקר חלקים מהם. ניתן בשטחים לבנות כלי נשק". במשטרה אומרים כי "השנה יש ירידה דרסטית של גניבת נשקים מצה"ל, אך עדיין יש זליגה של כדורים מצה"ל לרחוב". למעשה, הכוונה היא שמצה"ל נגנבת בעיקר תחמושת.
5 צפייה בגלריה
תיועד החיפושים והמעצר
תיועד החיפושים והמעצר
החיפושים והמעצר בג'ואריש. הנשק הושג בקלות
(צילום: דוברות המשטרה)
מהרגע שמתפתח סכסוך בין עבריינים חולפות דקות עד שנשלפים כלי הנשק. מכך ניתן ללמוד על הנגישות הגבוהה, זו שתרמה תרומה משמעותית ועגומה לזינוק במספר הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה, שעלה ל-193 בני אדם. שלשום, למשל, נער בן 16 שהיה מעוניין לנקום על הריגתו של העבריין עלאא טארק ג'רושי מירי שוטר אחרי פיצוץ המטען בשפלה, פתח מיד בירי לעבר שוטרים בשכונת ג'ואריש ברמלה. את הנשק הוא השיג, כנראה, בקלות יחסית, מה שיצר שרשרת חריגה של אירועי אלימות בערב אחד.
למרות שמתנהל מבצע "מסלול ירוק בטוח" בהובלת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, הנשקים שנתפסים הם רק "טיפה בים הנשקים שמציפים את הרחוב", כפי שמעיד איש ציבור במגזר הערבי ברמלה. במשטרה מציינים שסוכלו מתחילת השנה 70 מעשי רצח וירי מתוכננים.
5 צפייה בגלריה
מפקד יחידת מגן, סנ"צ רונן כלפון
מפקד יחידת מגן, סנ"צ רונן כלפון
"הגבול פתוח, העבריינים מנצלים את זה". מפקד יחידת מג"ן סגן ניצב רונן כלפון
(צילום: חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
נצ"מ שמואל שרביט
נצ"מ שמואל שרביט
את סוחרי הנשק לא מעניין אם הוא ישמש מחבלים וגורמים פליליים". ניצב-משנה שמואל שרביט
ראש מת"מ (מפקדת תיאום מודיעין) בחטיבת המודיעין, ניצב-משנה שמואל שרביט, אמר: "סיכול של הברחת נשק מהגבולות קוטע שרשרת של סחר באמצעי לחימה שעלולים להגיע לידיים עוינות של גורמי הפח"ע והפלילי. במשימה החשובה של המאבק בנשק הלא חוקי משלבת משטרת ישראל זרועות עם צה"ל ושב"כ, ומהנתונים עד כה ניתן לראות שיש עלייה בתפיסות הנשק וקו נחוש נגד ניסיונות ההברחה.
"בכל סיכול ניסיון הברחה נתפסת כמות גדולה של כלי נשק ואמל"ח שמיועדים להיכנס פנימה לשטח ישראל ולשמש מחבלים וגורמים פליליים במעשי רצח וירי מתוכננים. סוחרי הנשק חפצים בכסף המהיר ואותם לא מעניין אם הנשק ילך לשימוש מחבלים לפיגוע או רצח בכפר כזה או אחר". הוא הוסיף: "מאחורי כל סיכול שכזה יש עבודה של שבועות ולפעמים חודשים בתנאי מזג אוויר קשים. בהנחיית המפכ"ל וראש אח"מ, אנחנו ממקדים את הפעילות במחוללי הפשיעה המרכזיים ולמעשה 'מייבשים' את ארגוני הפשיעה מנשק, כסף וסמים כדי להשבית את פעילותם".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.10.23