2 צפייה בגלריה
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד לדרום
"יש חיילים בבסיסים בלי אוכל, המצב ממש מרתיח". איסוף מזון וציוד בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
זה התחיל בכמה הודעות ברשתות החברתיות והתגלה כתופעה. שתי יממות מאז החלה המלחמה, והלוחמים בחזית מתמודדים עם מחסור בציוד הכרחי כמו מזון, בגדים וציוד לחימה. "הוקפצנו אתמול בין הראשונים וגילינו אינסוף פערים", פירסם אחד מחיילי המילואים. "צה"ל לא היה ערוך בשום צורה לאירוע הזה".
הציבור הישראלי לא נשאר אדיש, וביממה האחרונה התגייסו אזרחים ברחבי הארץ לאיסוף ושינוע תרומות של מזון וציוד לחיילים ולתושבי הדרום. "היוזמות האזרחיות מרגשות וייחודיות", אמרה רונית בר, מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות, "אולם אין זה מתפקידה של החברה האזרחית לדאוג למזון לחיילי מילואים שגויסו בצו 8. לא יעלה על הדעת שביומה הראשון של הלחימה נקבל פניות לאוכל ולציוד בסיסי מגדודי מילואים באזור קציעות, קריית ארבע, אשקלון, אשדוד ועוד. זו תופעה שלא תעלה על הדעת".
2 צפייה בגלריה
איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
"היוזמות מרגשות - אבל זה לא תפקידה של החברה האזרחית". איסוף ציוד ואוכל לחיילים בלב השרון
(צילום: בר מעוז)
לדבריה של דנה גת, פעילה חברתית, המצב בשטח קשה מאוד. "יש חיילים בבסיסים בלי אוכל. חסרים גם תחתונים, קפה, שלוקרים, אפודים, בגדים, מטענים - כבר הוצאנו היום ארגזים לחמישה בסיסים. זה ממש מרתיח", סיפרה. "הדבר הכי בסיסי זה לדאוג לחיילים שמגינים עלינו ומסכנים את חייהם. אלה האבות שלנו, האחים שלנו, הבנים שלנו ולא נפקיר אותם, אבל זה התפקיד של המדינה וזה ביזיון חמור שרק מתווסף לביזיון של אתמול. הזנחה - מהחיילים עד לאזרחים".
בשתי היממות האחרונות התמלאה הרשת בתמונות ובסרטונים של בני משפחה אובדי עצות שאיבדו קשר עם יקיריהם. "התקשרנו לכל המוקדים, אף אחד לא עונה ולא מתקשר איתנו. אנחנו מתחננים לעזרה", אמר קרוב משפחה של אושר ומיכאל וקנין, שהשתתפו במסיבת הטבע ואבד איתם הקשר.
מסיבת העיתונאים של משפחות השבויים והנעדרים: "הסיוט הכי גדול - חוסר הוודאות"
(צילום: עידו ארז)

בהיעדר מוקד מתכלל מטעם המדינה הוקם כבר בשבת בצהריים מוקד אזרחי. "בשבת בצהריים הבנתי שאין מוקד שמרכז הכול מול פיקוד העורף, המשטרה ומשרד הבריאות", סיפר יעקב סלע, פעיל חברתי. "בהתחלה הזמנתי אנשים ברשת לאייש חמ"ל היברידי. במוצ"ש צירפנו עוד 40-30 מתנדבים וקניתי מרכזייה עם מספר אחד. אספנו 1,300 שמות של נעדרים, כדי להקל על המשפחות.
"כל הסיפורים מאוד עצובים, אבל היו סיפורים ממש הזויים. אתה מתקשר למישהו שהיה במסיבה, ועונה לך החוטף שלו. כמובן שאת כל זה ציינו בדוח שהוצאנו, וכרגע אנחנו מול הרשויות כדי שייקחו את השליטה על המספר".
בריחה המונית ממסיבת הטבע בקיבוץ רעים

גם ההסעות לבסיסים הפכו למיזם התנדבותי. כבר בשבת בצהריים התחילו להישלח צווי 8, אבל התחבורה הציבורית שאינה פעילה בשבת לא איפשרה את הגעתם לבסיסים. "אנחנו מובילים חיילים ואזרחים לצפון ולדרום דרך קבוצות וואטסאפ", סיפר איל נוה מ"אחים לנשק".
נוה הוסיף כי "אנשים שרוצים להסיע, חברות שתורמות אוטובוסים. אתמול חילצנו המון אנשים מכל מיני נקודות שהיו נצורים בהן. במקביל, חילקנו 2,400 מנות למשפחות הפצועים. פנינו לציבור הרחב לבוא ולתרום. אנחנו מקבלים פה מסימילאק ותמ"לים ועד ביגוד, מטענים וסוללות. יש לנו עם מצוין, הנהגה - פחות".
מעני בריאות הנפש, שרחוקים מלהספיק בשגרה, לא מספיקים מן הסתם בתקופות מתוחות. "טראומה זה דבר שאם נותנים לו מענה בטווח הנכון, אפשר לחלץ אנשים מפגיעה מתמשכת של שנים", הסבירה ד"ר הדס שהרבני סיידון, פסיכולוגית קלינית. "מערך בריאות הנפש בישראל נמצא בקריסה בעקבות הזנחה פושעת, במיוחד בפריפריה. בשדרות למשל, 50% מהתושבים סובלים מפוסט-טראומה. היום אנחנו מתמודדים מול מערך ריק".
ביומיים האחרונים גייסה הדס מטפלים שיסייעו לתושבי הדרום. "אנחנו מקימים מערך שיאויש בידי עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים באמנות. כל זה במקביל לעבודתנו בשירות הציבורי", אמרה.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.10.23