מראות הזוועה ממתקפת חמאס על ישראל שוטפים את מסכי הטלוויזיה בארה"ב, מהפכים את הבטן באכזריותם. הנשיא ג'ו ביידן, שרק לפני רגע זעם על בנימין נתניהו שניסה להשמיד את ערכיה הדמוקרטיים של ישראל, שנזף בו על כי לא יישר איתו קו לקראת פתרון שתי המדינות, והדף ביוהרה ניסיונות של נשיאים אמריקנים להביא לפתרון וקץ הכיבוש, רואה את המראות הקשים מנשוא, ומשגר לעבר מדינת ישראל את גלגל ההצלה הנדיב ביותר.
הגדולה והמשוכללת מבין נושאות המטוסים האמריקניות, ג'רלד פורד, עושה עתה את דרכה לעבר חופי ישראל כשהיא מלווה בצי מפואר לא פחות של משחתות וספינות קרב. משלוחים של ציוד צבאי, תחמושת ופצצות חכמות כבר מוטענים על מטוסי תובלה שיצאו ברכבת אווירית לישראל. ובקרוב יישלחו טילי יירוט למערכות כיפת ברזל כדי למלא את החסר. העוצמה האמריקנית הזאת נועדה לשדר מסר ברור: ארה"ב עומדת לצד ישראל ותהיה מוכנה ללחוץ על כל הכפתורים שיש בספינות המלחמה שלה כדי להגן עליה. המסר הוא לא לחמאס בלבד אלא בעיקר לחיזבאללה ואיראן. בקול עצום וברור אמרה המעצמה: ישראל לא תישאר לבד.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
( צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
ביידן מחבק את ישראל חיבוק שסופו שיהיה כואב כי שעת החשבון תגיע. כבר עתה, עדיין בקול חרישי (שיתעצם), עולות בממשל שאלות נוקבות: מה קרה לפאר הסטארט-אפ ניישן? איפה היה המודיעין המצויד ביותר בעולם? איפה הייתה ההנהגה ואיך קרה שהמדינה שנחשבה במסדרונות וושינגטון כמתוחכמת ביותר במזרח התיכון עומדת בפני קריסת מערכות?
יותר מכך: כבר עולות התהיות אם ישראל לא משלמת עתה באופן האכזרי ביותר את מחיר פשעיה וההיבריס שהפגינה מול האוכלוסייה הפלסטינית הכבושה, ועל כך שהפכה את עזה לבית הכלא הגדול בעולם.
ביידן מחבק את ישראל בכל ליבו, אבל מעל הכל הוא פוליטיקאי, הוא רץ לנשיאות, והאגף השמאלי במפלגתו, השותק בינתיים מול האכזריות הברברית של לוחמי חמאס, לא נמצא בכיסו של הנשיא.
סקר גאלופ שנערך רק לפני חצי שנה הראה כי רק 38 אחוז מבוחרי הדמוקרטים תומכים בישראל, בעוד 49 אחוז תומכים בפלסטינים. לא רק זאת: רק לפני שבועות ספורים 20 סנטורים אמריקנים חתמו על מכתב לביידן והבהירו כי כל הסכם שהוא יוביל לנורמליזציה בין ישראל וסעודיה צריך לכלול מענה לתביעות הפלסטינים, כולל הפסקת הבנייה בהתנחלויות.
אורלי אזולאיאורלי אזולאי
המלחמה שפרצה בשבת בבוקר הכניסה את כל מאמצי התיווך של ביידן מול סעודיה להקפאה עמוקה. בממשל האמריקני מבינים שאיראן מושכת בחוטים: כשהוא התקרב לעסקה עם סעודיה, האיראנים הפעילו את כוחם והשפעתם על חמאס למהר ולצאת למבצע שתוכנן לפחות שנה מראש. העיתוי לא היה מקרי. הטילים שירו על ישראל נועדו לשגר גם מסר לסעודיה. החלום של ביידן להציג בקמפיין שלו הישג דרמטי מול סעודיה שיגשים את הבטחתו לייצר מזרח תיכון חדש, התפוגג.
ובנקודה זו צרוב הפחד הגדול ביותר של הממשל האמריקני בהיעדר תקווה לנורמליזציה: הם חוששים מהתלקחות צבאית של ישראל לא רק מול חמאס, אלא גם מול חיזבאללה וגם ישירות מול איראן. כרגע יש לישראל חלון הזדמנויות נדיר עם תמיכה עולמית רחבה. אלא שהשעון מתקתק בקצב משלו, וכאשר יגיעו תמונות הזוועה מעזה המופצצת, יעמוד העולם, גם ביידן, עם סטופר ביד.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.23