"המפקד, התקפה על התחנה שלנו, יורים עלינו מכל עבר, צריכים סיוע". את המשפט הזה קיבל בטלפון מפקד תחנת שדרות, סנ"צ דביר ארובס, מאחד השוטרים שלו בדיוק בתחילת משמרת הבוקר בשבת האחרונה. סנ"צ ארובס אומר שכבר מהמשפט הזה, שהתערבב עם אזעקות ונפילות טילים בעיר, הוא הבין ש"אנחנו במלחמה, והשוטרים אמורים להילחם מול האויב ברחובות".
מאז מנהל סנ"צ ארובס את הלחימה בעיר שדרות, שעדיין לא הסתיימה. "שדרות היא עיר במלחמה, אנחנו השוטרים נגן בגופנו עליכם האזרחים וננצח את המחבלים", אמר אתמול מפקד מחוז הדרום, ניצב אמיר כהן, כשלצידו מפקד מג"ב, ניצב בריק יצחק, בעת שהם מביטים בדחפורים שהורסים את תחנת המשטרה שנכבשה בשבת בבוקר ושוחררה אחרי לחימה עיקשת אור ליום ראשון, לקראת השעה שלוש לפנות בוקר.
הריסת תחנת המשטרה בשדרות

תחנת המשטרה בשדרות הפכה לעיסה שבה התערבבו ניידות משטרה מעוכות, בטון וברזלים שעד לפני מתקפת המחבלים שימשו כקירות של חדרי החקירות, הסיור והמודיעין. רק דגל ישראל נותר שלם ועדיין מתבדר ברוח הקלילה מתחת לסמל של משטרת ישראל. גם סנ"צ ארובס צופה במחזה וקשה לו לראות את התחנה שבראשה עמד שנתיים ושהייתה אחד הסמלים של הביטחון בעיר, כשהיא עומדת מפויחת וקירותיה הרוסים.
אתמול הוא נפרד מהשוטר שלו, דניס בלקני, שנטמן בעיר מגוריו אופקים. "בלקני", אומר בכאב סנ"צ ארובס, "הוא אחד משמונת השוטרים שלנו, שנהרגו בקרבות הגבורה של שוטרי התחנה מול למעלה מ־20 מחבלים, שתקפו את התחנה עם כמויות אמצעי לחימה מטורפות, רימונים, מקלעים, נשקים". את מתקפת התופת שרדו ארבעה שוטרים בלבד, שהצליחו לטפס אל הגג ומשם דיווחו לכוחות הביטחון על האירועים הקשים.
סנ"צ ארובס משחזר את אירועי שבת בבוקר: "האזעקה העירה אותי ונכנסתי מיד עם האישה והילדה לממ"ד. בהמשך לבשתי מדים וטסתי לתחנת המשטרה. ואז קיבלתי את הדיווח מהשוטרים בתחנה, 'המפקד, יורים עלינו'. היה לי קשה לעכל את מה ששמעתי. היה ירי מכיוון התחנה לעבר השוטרים, כשבראש הכוח כבר הספיק לעמוד מפקד המחוז ניצב אמיר כהן, שהוביל את הקרב".
1 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות לאחר ההריסה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
סנ"צ ארובס ממשיך: "ראיתי שוטרים שהצליחו להגיע לגג וקיבלתי מהם דיווח בטלפון על חילופי אש בתוך מסדרונות התחנה, שוטרים הרוגים וכמות גדולה של מחבלים. לא הצלחתי להבין את עוצמת האש וכמות אמצעי הלחימה הבלתי נתפסת שאיתה הגיעו המחבלים לתוך התחנה". אחד השוטרים שהיה על הגג מספר: "נלחמנו מול המחבלים שניסו לטפס לגג, והצלחנו למנוע זאת ולפגוע בהם". השעות חלפו תוך לחימה עיקשת, וגם לוחמי הימ"מ שהגיעו למקום התקשו לפרוץ לתוך התחנה ולחסל את כל המחבלים – אבל בסופו של דבר זה קרה. "המחבלים מצאו מקומות מסתור, שהיה קשה להגיע אליהם באמצעות ירי הצלפים והלוחמים מבחוץ. עוצמת האש הייתה מטורפת, כדורים שרקו לנו מעל הראש ורימונים נזרקו לעברנו".
תוך כדי הלחימה ניסה סנ"צ ארובס לקבל תמונת מצב מי מבין שוטרי משמרת הבוקר נשאר בחיים, מי נפצע ומי נהרג. הוא הבין שכמה שוטרים יצאו מוקדם יותר מהתחנה לאסוף חברים, וזה הציל את חייהם. ככל שנקפו השעות תמונת ההרוגים התבהרה. "הבנתי שנהרגו לנו שמונה שוטרים, ולאט־לאט אני מתחיל לקבל את השמות של ההרוגים. תחנת שדרות זאת משפחה. זה רגע קשה כשאתה מרגיש שכמה מטרים ממך בתוך התחנה, המקום המוגן של השוטרים, יש גופות אנשים שעד לפני יום זה היה הבית שלהם. התחושה היא שאתה מאבד אח יקר או בן יקר. גם בשבת, כשהשוטרים שלנו ניהלו לחימה מול המחבלים, המשכנו לתת שירות ולרוץ לקריאות מצוקה של אזרחים. נקבור את המתים שלנו, שנפלו על הגנת תושבי שדרות, אבל אנחנו מרימים ראש ונמשיך להילחם. השוטרים בשדרות חזקים וימשיכו להיות המגן האנושי של התושבים".
אתמול הגיע המפכ"ל קובי שבתאי לחזק את שוטרי שדרות. "אם לא השוטרים שהיו פה בשעות הראשונות של הבוקר ביום שבת, סביר להניח שהיינו היום בסיטואציה אחרת. אני גאה בשוטרים שפעלו מיום שבת בבוקר ונתנו מענה. לצערי שילמנו מחיר בנפגעים ובחיי אדם, העצב והשכול של המשטרה מתערבבים עם השכול של כל העם".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.23