תכנון מוקפד ואפקט ההפתעה: לפי הערכות ראשוניות בצה"ל, כוח הנוכבא המובחר של חמאס הצליח להכניס לתוך שטחי הנגב המערבי לפחות 20 כלי רכב מסוגים שונים, שניידו את כוחות החלוץ שלו שפרצו ראשונים לישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13624892
yk13624892
טנדר ששימש את מחבלי החמאס במתקפה
(צילום: גיל נחושתן)
הכותרת
האשליה, הקונספציה, המחדל והאמת: חמאס תמיד רצה שנקרוס
22:48
מדובר ברכבי פיקוד מסומנים לראשי החוליות הבכירים ביותר, רכבי סוואנה גדולים להסעת קבוצות גדולות של לוחמים, לפחות שמונה אופנועי שטח גדולים שדהרו ראשונים לפגוע בעמדות הכניסה של המוצבים שנכבשו, ובין חמישה לשישה טנדרי "פיק-אפ" להסתערויות העיקריות.
בנוסף, הכוחות הרכובים של חמאס בשטח ישראל כללו גם מספר חד-ספרתי של רכבים "מסועוברתים", הדומים לניידות משטרה סמויות ישראליות, שאיתם תכננו או ניסו להגיע לעומק מדינת ישראל. על רכבים אלו הציבו צ'קלקות כחולות.
2 צפייה בגלריה
חדירת מחבלים בשדרות
חדירת מחבלים בשדרות
מחבלי חמאס על טנדר בתוך שדרות, בשבת בבוקר
באחד המקרים נתפס רכב של פעיל חמאס על ידי כוחות צה"ל כאשר בתא המטען שלו הייתה תיירת צרפתייה שנחטפה ממסיבת הטבע. לא ברור עדיין עם כמה רכבים חמאס הצליח לחזור לתוך הרצועה, אך הצלחתו הייתה כה גדולה שהוא נטל מכוחות צה"ל לפחות שלושה ג'יפים צבאיים ממוגנים עם ציוד קשר רב.
במרבית אמצעי הלחימה עימם פשטו כוחות חמאס לא בוצע שימוש, מאחר והמחבלים חוסלו עוד קודם. כך למשל בזירת מסיבת הטבע, איתרו אתמול (שני) כוחות הביטחון בין היתר עשרות מטעני כלימגור תקניים, מאות מחסניות מלאות ועשרות רימונים מתוצרת סובייטית. המשמעות: חמאס תכנן לרצוח הרבה יותר ישראלים.
תיעוד שפרסם חמאס מפעולת החדירה לישראל

אלא שבכך לא הסתיים תכנון מבצע הענק. בשעות הראשונות כוחות חמאס הציבו מחסומים עם רכבי הפיק-אפ המהירים שלהם בצמתי העוטף, שהקשו על הכוחות שקפצו ליישובים בהם בוצע הטבח הגדול להגיע אליהם. כוחות צבא ומשטרה נאלצו להילחם במשך זמן רב במחבלים שחסמו צמתים כמו רעים וגמא. בכל חסימה כזו אנשי חמאס היו בעמדה שולטת והציבו חוליות נ"ט עם עמדות קורנט לפגיעה ברכבי תגבורת.
כוח החלוץ של חמאס היה מורכב מ-60 מחבלים, ולאחר שאלו דיווחו בקשר על השתלטות המוצבים והיישובים, פשטו על מקומות נוספים מספר אדיר של עוד כ-600 מחבלים. המספרים הסופיים עדיין לא ידועים לצה"ל, שכן מאות גופות המחבלים עדיין שרועות בשטח, אך בצבא מעריכים כי הנתונים עשויים לעלות, גם בהיקף כלי הרכב בהם בוצע שימוש.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.23