גם אתמול (ראשון) המשיך חיזבאללה לאתגר את צה"ל ולהטריד יישובים בצפון. שישה ישראלים כבר נהרגו באזור מאז מתקפת חמאס בדרום – מספר חריג בכל קנה מידה – אלא שקשה להבליט אותו נוכח האסון העצום ביישובי ובקיבוצי עוטף עזה. אתמול כבר נהרג אזרח מירי טיל נ"ט.
לאור התנהלותו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שממש "מטפס על העצבים" מבלי להטריף עדיין את כל הגוף, מתחדדת הדילמה במערכת הביטחון: האם לחכות שהוא יגרור את ישראל למערכה, אם בכלל, או לנצל את שעת הכושר ולהנחית עליו מכה שתפגע אנושות באיום מסוכן בהרבה מחמאס. בינתיים נסראללה מאותת שפניו להסלמה, בהתאם לפעילות הקרקעית בעזה.
2 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מתפפלים בדבול לבנון
חיילי צה"ל מתפפלים בדבול לבנון
כוח צה"ל בגבול לבנון, אתמול
(צילום: Jalaa MAREY AFP)
כרגע צה"ל ממשיך לנהל את עזה כמאמץ עיקרי ושומר את לבנון כמאמץ משני. הרעיון המסדר הוא לסיים את המבצע הקרקעי, לסגור חשבון עם חמאס-דעאש, להראות למזרח התיכון וגם לאיראנים ולנסראללה מהו המחיר ולאחר מכן, אם צריך, להתפנות לחיזבאללה. אולם כאן צריך לומר שאין תמימות דעים במערכת: אתמול דיווחנו על חילוקי דעות בפרשנות של התנהגות חיזבאללה ואיראן, ועל כך שיש יותר קולות שסבורים כי למרות ההצהרות והאיומים, האיראנים לא מתכוונים לתת אור ירוק למלחמה כוללת בתנאי הפתיחה האלה, כשישראל מוכנה באופן מלא.
מנגד צריך לקחת את ההערכות בזהירות המתבקשת, וגם לומר כי יש יותר ויותר גורמים בצבא שסבורים שזו הזדמנות היסטורית להסיר את האיום המשמעותי של כוחות "רדואן" על גדר הגבול מול בתי התושבים. הציבור הזדעזע ממה שקרה בדרום ויוכל לספוג עוד חזית במטרה לחסל סכנה גרועה יותר מצפון.
במקביל, חובה לחזור ולהסביר: היכולות של חיזבאללה משופרות פי כמה, ופערי המיגון הם לא נושא מדובר מספיק בהקשר לטילי חיזבאללה. אותם בכירים במטכ"ל סבורים שהזדמנות כזו, שבה הצבא מגויס, העורף ערוך והאמריקנים לצידנו, לא תחזור. לגבי האפשרות לאי-ניצולה הם משתמשים במונח "טעות היסטורית קשה".
מנגד ישנן טענות, גם הן כבדות משקל, שנכון להמתין, להביא את ההישג בעזה, לצד מספר סוגיות נוספות שלא נכון לעסוק בהן באופן פומבי. אלו חילוקי דעות מהותיים ודרמטיים, עם השלכות אדירות לכאן ולכאן. חשוב לוודא שההחלטה הסופית מתקבלת בקור רוח ומתוך שיקולים טהורים.
הקרבות מול חיזבאללה אמנם לא נמתחים לאורך כל היום, אולם הם מחייבים את אוגדת הגליל, ששינתה היערכות בהחלטה נכונה של פיקוד הצפון, להיות מאוד חזקה בהגנה ובמקביל לבחור מטרות לתקיפה - כאלה שלא יובילו להסלמה.
2 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה
תקיפות חיל האוויר ברצועה, אתמול
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
בגזרת עזה היה טוב לשמוע את שר הביטחון והרמטכ"ל אומרים שניכנס לעזה וננצח. זה בדיוק מה שהלוחמים צריכים לשמוע בשטחי הכינוס שם. רב-אלוף הרצי הלוי אמר ש"האחריות שלנו עכשיו זה להיכנס לעזה, זה לבוא למקומות שבהם החמאס נערך, פועל, מתכנן, משגר. לפגוע בו קשה מאוד, בכל מקום, בכל מפקד, בכל פעיל, להשמיד תשתיות. במילה אחת - לנצח. אתם הולכים לעשות דבר גדול וחשוב שצריך לשנות מצב להרבה מאוד זמן בצורה ברורה".
הכוחות ממשיכים להיערך לפעולה הקרקעית ובמסגרת זו הוטסו מפקדי גדודים וחטיבות במסוקי קרב מעל רצועת עזה וראו מקרוב היכן הם יילחמו. הם גם קיבלו ביטחון בסיוע שיקבלו מחיל האוויר וראו את ההרס הרב שנגרם עד כה. הם מבינים שהתמרון הפעם אמור להיות עם פחות התנגדות של מחבלים בהשוואה לתמרונים בצוק איתן ובעופרת יצוקה.
בהקשר האיראני, בצה"ל מזהים כעת מאמץ גדול של טהרן לנייד אמצעי לחימה מתקדמים עבור חיזבאללה בלבנון, בדיוק כפי שארה"ב מסייעת לנו. לפי פרסומים זרים, חיל האוויר היה זה שתקף בימים האחרונים את נמלי התעופה הסוריים בחלב ובדמשק והשבית אותם, וכך גם שיירות נשק גדולות בדרכן ללבנון.
כעת עיקר המאמץ האווירי מושקע בעזה, אך עם כוננות גבוהה צפונה. בצה"ל מסבירים שחיל האוויר מאומן ומצויד להתמודד עם שתי זירות במקביל, אך ההעדפה היא להתמקד בזירה אחת עיקרית. כך למשל, חיל האוויר לא תוקף באופן אוטומטי כל משגר נ"מ של חיזבאללה שיורה טיל לעבר המל"טים הישראליים.
הרעיון המערכתי הוא "השמדת יכולות צבאיות, תנועתיות ושלטוניות של ארגוני הטרור ברצועת עזה". הטייסים הונחו לפעול בקור רוח ובמקצועיות, עם היגיון מבצעי ומודיעיני מסודר מאחורי כל אחת מאלפי התקיפות שבוצעו עד כה. בהינתן הפקודה, זה מה שיקרה גם בלבנון.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.10.23