אין תזמון נכון לספוג נזק הסברתי בגלל עבודה לא מספיק טובה, אבל יש בהחלט תזמון גרוע להיכשל בחזית החשובה הזאת: רגע לפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נוחת בישראל לביקור בזק חשוב מאין כמוהו.
הטיל שנחת אמש (שלישי) על בית החולים הבפטיסטי אל-אהלי בעזה, וגבה על פי פרסומים פלסטיניים מאות הרוגים, יוחס במהירות לחיל האוויר והגינויים הבעירו את הרשתות החברתיות בעולם הערבי, ולא רק שם. לצבא לקח זמן יקר מאוד לשחרר את גרסתו לאירוע, שלפיה הפגיעה נגרמה כתוצאה משיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי, והודעה מלאה ורשמית הגיעה כמעט חמש שעות אחרי האירוע. בינתיים השחקנים באזור כבר ניצלו את המומנטום כדי לדרוש את עצירת הפעולה הצבאית בעזה.
גם אם צה"ל אינו אחראי לפגיעה, התגובה המוסמכת שלו לא יכולה להמתין כל כך הרבה שעות. מדובר בנצח בעידן שבו מידע זורם במהירות של אצן אולימפי, ואת הגלגל לאחור אי אפשר להחזיר. לכן ברור שגזרת ההסברה הצה"לית נוהלה באופן לא אידיאלי בלשון המעטה.
1 צפייה בגלריה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
אחרי הפגיעה בבית החולים הבפטיסטי בעזה
כמה שעות קודם לכן, צה"ל והשב"כ הציגו את ההצלחה הגדולה ביותר שלהם עד כה: חיסולו של איימן נופל, מפקד חטיבת המרכז בזרוע הצבאית של חמאס, מי שהיה במשך שנים יעד לחיסול ונהרג בהפצצה במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז הרצועה. לפי שב"כ, נופל היה מקורב למוחמד דף ושותף בתכנון חטיפתו של גלעד שליט. "טופ 5", מגדירים במערכת הביטחון את מעמדו בהיררכיה של הזרוע הצבאית, כשמתחתיו המח"טים ומעליו הגנרלים.
במערכה הספציפית הזאת, גזרתו של נופל הייתה אחראית לביצוע הטבח בניר עוז ובמסיבה ברעים. "כל מי שהיה מעורב בטבח הוא בן מוות", אמר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי. חמאס הגיב כצפוי בירי לאזור גוש דן במהלך ביקור הקנצלר הגרמני, ויש לעקוב כיצד ינהג היום במהלך ביקור הנשיא האמריקני. במקביל, גזרת הצפון ממשיכה להתחמם אבל עדיין נשלטת על ידי הפיקוד ואוגדת הגליל, שקיבלו את המשימה המטכ"לית: לשמור על האזור כגזרה משנית, למרות חמישה ניסיונות אתמול של חיזבאללה לפגוע במוצבי צה"ל במרחב הגבול באמצעות ירי נ"ט ומרגמות.
רמת התגובות עלתה בהתאם וחיזבאללה הוסיף אתמול חמישה הרוגים למניין הלוחמים שאיבד במסגרת משחק העצבים שמנהל חסן נסראללה נגד ישראל. מכיוון שאין שום איתות שהוא מתכוון להירגע, האתגר הזה יימשך ביתר שאת בימים הקרובים ולכן על הכוחות לשמור על המשמעת המבצעית ולהגיב במהירות מרבית לכל תקיפה וכן להיערך לתגובת חיזבאללה.
"זאת ממש מלחמה על הבית", אמר אתמול הרמטכ"ל, הרצי הלוי, בביקור שערך בפיקוד צפון, "אנחנו צריכים להגיע לזה שבכל מפגש יהיה ניצחון. אם חיזבאללה עושה את הטעות הזו ותוקף - השמדה, השמדה, השמדה". בהצהרה הזו הגיב הרמטכ"ל לאיומים שיוצאים מאיראן לגבי הפעלת חיזבאללה אם הפעולה הישראלית בעזה תתרחב.
בחיזבאללה עוקבים אחרי תקיפות חיל האוויר בעזה וזה לא רק מדרבן אותם להתערב אלא גם מרתיע. עולות השאלות גם בארגון השיעי, אם נכון בתנאים הללו שישראל מוכנה והאמריקאים לצידה, להעביר את הלחימה לביירות גם אם ייגבו מחיר מישראל.
במקביל, גם אתמול נשמע בכיר מודה באחריות למחדל הגדול שהוביל למתקפת הפתע. הפעם היה זה תורו של ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה, שהצטרף בכך לרמטכ"ל ולראש השב"כ. "אמ"ן תחת פיקודי כשל במתן התרעה, אבל לנגד עינינו ניצבת משימה אחת - להשיב מלחמה ולנצח בה", כתב. "את אשר נדרש לתחקר - נתחקר באופן העמוק והנוקב ביותר ונסיק את המסקנות. אבל כעת, לנגד עינינו ניצבת משימה אחת בלבד - להשיב מלחמה ולנצח בה". קולות דומים לא נשמעו עדיין בצמרת המדינית, ובראשה בנימין נתניהו.
פורסם לראשונה: 00:00, 18.10.23