1 צפייה בגלריה
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
צווי מעצר בינלאומיים. אנשי חמאס בבקהיר, 2021
הקהילה הבינלאומית התרגלה לתקוף את ישראל על מדיניותה, בעיקר בכל הקשור להתנהלות ביהודה ושומרון ומול עזה. תנועות וארגונים בחו"ל פועלים במטרה להוקיע ולבודד את ישראל, ולצערנו גם אחרי המתקפה ב-7 באוקטובר ישנם עדיין גורמים שמסרבים לגנות את חמאס. ולכן, חשובה העמדה שלפיה תמיכה בפלסטינים אין משמעה תמיכה בפעילות טרור. הנשיא ג'ו ביידן וממשלו המחישו זאת היטב - בנאומו בישראל, בנאומו כמה ימים לאחר התקיפה ובביקוריהם של מזכירי המדינה וההגנה. ניכרת ההבנה בוושינגטון שהשתנה משהו יסודי בצורך של ארה"ב לגבות את ישראל ולאפשר לה את התנאים למוטט את חמאס. כעת, יש ליצוק תוכן ממשי לגיבוי האמריקני.
ראשית, חייב להתנהל מאמץ בינלאומי משותף לקעקע את הלגיטימיות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. על הקהילה הבינלאומית לבודד תנועות וארגונים הקוראים להשמדת ישראל ולהפרידן מתנועות הפועלות למימוש הזכויות של הפלסטינים. חמאס צריך להיות מוגדר כארגון טרור, ללא הפרדה בין הזרוע המדינית והצבאית, ובהתאם יש לקבוע שהארגון איבד את זכותו לשלוט באוכלוסייה הפלסטינית בעזה.
בנוסף, יש לבקש מארה"ב להוביל החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, גם במחיר של וטו רוסי או סיני, שלישראל יש את הזכות לפעול להסרת האיום מול גורמים בגבולותיה המאיימים בהשמדתה. כמו כן, יש לפעול למנוע כל מקור מימון של חמאס בעזה ובחו"ל - כולל כאלו שהם בכיסוי עסקי או של גופי צדקה, שחלקם זוכים למימון של האו"ם או של האיחוד האירופי. לצד זאת, נדרש להוציא צווי מעצר בינלאומיים מול הדרג המדיני והצבאי של חמאס, החל מהבכירים ועד כלל המעורבים בפשעים נגד האנושות ב-7 באוקטובר.
במקביל, יש לפעול מול מי שבמשך שנים פועלת לקידום, מימון והכשרה של ארגוני טרור הקוראים להשמדת ישראל - איראן. ישראל לא צריכה לצפות או לבקש מאף מדינה, כולל ארה"ב, להילחם עבורה את מלחמותיה - אך היא צריכה להבהיר את ציפייתה מהקהילה הבינלאומית לפעול להחלשת איראן ושלוחותיה בכלים מדיניים, כלכליים ומשפטיים.
גם שאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני מוכרת לכל, ומהווה איום על ישראל, המזרח התיכון והסדר העולמי כולו. ישראל ומדינות האזור צריכות לפעול לכך שאיראן תורתע מהתקדמות לעבר פצצה גרעינית - וזה לא יקרה ללא לחץ בינלאומי משמעותי ודרישות ברורות לוויתורים איראניים שיובילו להסכם גרעין חדש, ארוך יותר וחזק יותר, כפי שהבטיח הנשיא ביידן בעבר.
אייל חולתאד"ר איל חולתאצילום: מוטי קמחי
ברוח זו, זו גם העת לשדרג את מערכת היחסים האסטרטגית בין ישראל לארה"ב. בנוסף להסכם הסיוע הצבאי הרב-שנתי, יש לדון גם על שדרוגה של ישראל למעמד "שותפה ביטחונית ראשית", שלו זכתה רק הודו. במקביל, ישראל וארה"ב צריכות להוביל להקמת ברית אסטרטגית אזורית במזרח התיכון עם מדינות השלום, הסכמי אברהם וסעודיה, שתאפשר שיתופי פעולה מבצעיים, מודיעיניים והגנתיים נגד איומים משותפים, בראשם איראן.
ב-7 באוקטובר נפתח פרק חדש במלחמה של ישראל באויבותיה, אך זוהי גם מלחמתו של המערב בטרור. מלחמה של אור נגד החושך, של אהבת החיים נגד שוחרי הדם והמלחמה. על הקהילה הבינלאומית להבין זאת - ולתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה ולנצח.
  • ד"ר איל חולתא היה היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל. כיום עמית מחקר בכיר במכון FDD בוושינגטון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 22.10.23