10 צפייה בגלריה
אוהד
אוהד
ההזמנה ליום הולדתו של אוהד
היום (שני) הוא יום הולדתו התשיעי של אוהד מונדר זכרי מכפר סבא, אבל במקום לחגוג אותו עם חברים, עוגה ובלונים - הוא נמצא בשבי, לאחר שנחטף מניר עוז ב-7 באוקטובר. לקראת יום הולדתו, ביקשו בני משפחתו ברשתות החברתיות לתלות היום בלון על החלונות או המרפסות, כאות הזדהות וקריאה לחזרתם של אוהד ומשפחתו הביתה.
ככל הנראה, חוץ מאוהד עוד שלושה מבני משפחת מונדר מוגדרים כחטופים: סבו וסבתו, אברהם ורותי מונדר (79), ואמו קרן (54). הדוד, אחיה של קרן, רועי מונדר ז"ל, נרצח במתקפה בניר עוז, והובא אתמול למנוחות.
המורה לחינוך גופני של אוהד ושחקני הפועל באר שבע קוראים להחזירו
(צילום: הפועל באר שבע)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
אביו של אוהד, אבי, נותר בכפר סבא ולא נסע לניר עוז באותה שבת. רועי זכרי, אחיו של אוהד, סיפר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "באותו סוף שבוע קרן ואוהד נסעו לבקר את סבא וסבתא. הקשר האחרון איתם היה בשבת בבוקר, אבא שלי התכתב עם קרן שסיפרה לו שיש חדירת מחבלים ושומעים יריות. לא שמענו מהם מאז".
לדברי האח, רק ביום רביעי האחרון יצרו קשר עם המשפחה ועידכנו אותם כי יקיריהם חטופים. "יש חשיבות גדולה להחזיר ילדים, אין פשרה על זה. כל אדם שיש לו לב ירצה שקרוביו יחזרו מהשבי. יש לנו שביב של תקווה שהמדינה עושה הכול כדי להחזיר אותם, פשוט לא נוכל לדמיין מצב אחר", אמר.
"הרעיון שאחי, ילד בן תשע, מוחזק בידי הסדיסטים לא מתעכל. הוא ילד מחונן שהוריו מגויסים להשקעה בעתידו, הוא תכלית חייה של קרן, כל עולמה". על אחיה של קרן סיפר: "רועי היה אדם אופטימי, אהב כדורגל וצילום. הכול היה לוט בערפל בניר עוז. רק אחרי כמה ימים הבינו מה קרה שם ועדכנו אותנו שהוא נפל".
מירב רביב, בת דודתה של קרן, סיפרה היום ב-ynet Live על בני משפחתה שנחטפו: "אוהד אהב את הפועל באר שבע, שחקני הפועל באר שבע בירכו אותו. הוא גם היה שחקן טניס. אמורה הייתה להיות לו מסיבה והוא בסך הכול נסע בשבת לבקר בקיבוץ את סבא וסבתא. אימא שלו, קרן, מורה מצטיינת, קיבלה פרס הצטיינות. היא מלמדת ילדים עם צרכים מיוחדים. היום עושים לה אירוע בבית הספר שהיא מלמדת בבני ברק. דוד שלי בן 78, כבר מתקשה בהליכה. הוא ואשתו נלקחו עם הקלנועית".
10 צפייה בגלריה
אוהד עם סבא אברהם וסבתא רותי
אוהד עם סבא אברהם וסבתא רותי
אוהד עם סבו וסבתו. "הם נלקחו עם הקלנועית"
10 צפייה בגלריה
קרן מונדר נעדרת חטופה כפר סבא ניר עוז
קרן מונדר נעדרת חטופה כפר סבא ניר עוז
קרן מונדר. "אוהד הוא תכלית חייה, כל עולמה"
לדברי בת הדודה, "אנחנו כל הזמן עושים מאמצים, ואנחנו עושים אותם לבד. הפכנו לאנשי תקשורת, למפיקים, לעובדים סוציאליים. אנחנו נעזרים במטה המדהים של המשפחות שהוקם באפס זמן, הכול עם מתנדבים, ובעזרתם אנחנו מנסים להביא את המודעות לנושא הזה, שלרגע לא ישכחו. כל הפרויקט הזה שעשינו ברשתות החברתיות - הכול ביוזמה שלנו. הבן שלי מנסח יחד עם מישהי מהסושיאל במטה. זה פשוט לא יאומן, ותוך כדי זה גם צריך לשבת שבעה על קרובים שנרצחו. זה פשוט לא נגמר".
היא סיפרה כי "מבחינת הרשויות הממשלתיות, שום עזרה, שום דבר. הייתי בפגישה של יישובי כרם שלום בקיבוץ שפיים עם גל הירש - והיא הייתה מאוד קשה. לא נותנים תשובות למשפחות".
10 צפייה בגלריה
מאמן ושחקני הפועל באר שבע מציינים את יום הולדתו ה-9 של אוהד מונדר
מאמן ושחקני הפועל באר שבע מציינים את יום הולדתו ה-9 של אוהד מונדר
מאמן ושחקני הפועל באר שבע מציינים את יום הולדתו ה-9 של אוהד
(צילום: הפועל באר שבע)
10 צפייה בגלריה
מאמן ושחקני הפועל באר שבע מציינים את יום הולדתו ה-9 של אוהד מונדר
מאמן ושחקני הפועל באר שבע מציינים את יום הולדתו ה-9 של אוהד מונדר
(צילום: הפועל באר שבע)
אוהד הוא גם אוהד של קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע. לבקשת המשפחה, מאמן הקבוצה והשחקנים נרתמו ואיחלו לאוהד יום הולדת שמח, בתקווה שיראה זאת בהקדם האפשרי. בנוסף, הקבוצה פתחה את אימון הבוקר שלה בתפילה וקריאה לחזרתו המהירה של אוהד. מהקבוצה נמסר כי "כולנו מייחלים שאוהד ומשפחתו יחזרו בקרוב בריאים ושלמים. לבקשת משפחתו, אתם מוזמנים לתלות היום במרפסות בלון אדום לכבוד אוהד".

עמד בלי נשק - ואמר שהמשפחה והילדים מחוץ לתחום

גם בקרב משפחת שרעבי מקיבוץ בארי, רבים מבני המשפחה נרצחו או נחטפו. אלי שרעבי נעדר ואחיו ויוסי נחטף לעזה עם בן זוגה של בתו. אשתו נירה וילדיו ניצלו. שבוע קודם התבשרו בני המשפחה שליאן אשתו של אלי ובתם יהל נרצחו. רגע לפני שנכנס אתמול לפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ומשפחות חטופים, שרון אחיהם של אלי ויוסי קיבל את הבשורה שגם אחיינית שלו נויה בת ה-16 נרצחה.
10 צפייה בגלריה
 יוסי ונירה שרעבי (מימין) ואלי וליאן שרעבי (שמאל) עם ילדותיהם
 יוסי ונירה שרעבי (מימין) ואלי וליאן שרעבי (שמאל) עם ילדותיהם
יוסי ונירה שרעבי (מימין) ואלי וליאן שרעבי (שמאל) עם ילדותיהם. יוסי נחטף, אלי נעדר וליאן והבנות יהל ונויה נרצחו
שרון סיפר על אותה שבת נוראה בה חיי המשפחה עצרו מלכת: "אני שומר שבת אז את כל ההודעות והקריאות שלהם לעזרה לא קיבלתי. רק בשעה 17:00 פגשתי שכן שאמר לי 'מחבלים השתלטו על קיבוץ בארי', זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי שלא שמרתי שבת. פתחתי את הטלפון וראיתי את כל ההודעות.
"הם כתבו ששומעים את היריות קרובות, שהמחבלים נכנסים לבתים. מיד התקשרתי ליוסי ואלי. עם כל המשפחה של אלי אבד הקשר. כשראיתי תמונות מהבית שלהם אמרתי לעצמי שאף אחד לא יכל לצאת מהדבר הזה בחיים". אשתו והבנות שלו נרצחו, הוא עדיין מוגדר נעדר. אנחנו לא יודעים איך לארגן הלוויה כזאת קשה, הן עדיין לא נקברו".
10 צפייה בגלריה
 יוסי שרעבי
 יוסי שרעבי
יוסי שרעבי. "הוא אמר למחבלים: 'אשתי והילדים זה מחוץ לתחום'"
10 צפייה בגלריה
אלי, ליאן, נויה ויהל שרעבי
אלי, ליאן, נויה ויהל שרעבי
"את הנרצחים לא ניתן להציל". אלי, ליאן, נויה ויהל שרעבי
בביתו של האח יוסי, בשכונה אחרת בקיבוץ, המחבלים נכנסו פנימה, וככל הנראה הצעד שבחר לעשות הציל את חיי אשתו וילדיו. "יוסי הוא הקב"ט של דפוס בארי, אבל הוא לא היה חמוש. כשהמחבלים נכנסו לבית שלו הם מיד רצחו את הכלב, יוסי יצא בכזאת גבורה מהממ"ד, עמד בפתחו ואמר להם: 'אשתי והילדים זה מחוץ לתחום, בילדים אתם לא נוגעים'", סיפר שרון.
"בכזאת סיטואציה להגיד ולעשות את מה שהוא עשה, זה בלתי נתפס. זה לא מפתיע אותי כי אני יודע מי זה אחי, הוא עמד שם בלי נשק מול המחבלים האלה והגן על המשפחה שלו. הם לקחו אותו, את אופיר בן הזוג של הבת שלו ואת אחד השכנים בשבי. כפתו אותם וקשרו להם כיסוי על העיניים. הבת שלו בת ה-12 עוד נופפה לו לשלום, בתקווה שתראה אותו חזרה בבית מתישהו. נירה והילדים התחבאו בבית השכנים שעות ארוכות עד שהגיע הצבא ולקחו אותם משם".
ריאיון עם משפחות חטופים
(צילום: שמוליק דודפור)

שרון סיפר איך בפגישה עם הנשיא "אמרתי לו שכל יום שהחטופים שם זה נזק שאנחנו לא יודעים אם אחר כך נוכל להתגבר עליו. זה ילדים שאלוהים יודע מה הם ראו ומה הם עוברים, אנשים מבוגרים בלי התרופות שלהם. אמרתי לו שאת מי שנרצח לא ניתן להציל, אבל צריך לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים בחיים". לדבריו, "השואה הזאת תירשם בספרי ההיסטוריה, הזוועות האלה יזכרו היטב בלבם של אזרחי ישראל ועל מצפונם של מנהיגי ישראל. אני רוצה שמקבלי ההחלטות לא ילכו לישון בלילה עד שהם מחזירים אותם הביתה".
מירב גלבוע דלאל, שבנה גיא נחטף מהמסיבה ברעים, הייתה אתמול גם כן בפגישה עם הנשיא הרצוג. "יצאתי משם עם כאב לב עצום, זה מה שאני יכולה לומר", סיפרה היום ב-ynet Live. "הייתה לי פתאום את האפשרות לשמוע, לראות, לגעת באנשים שסובלים כל כך. סיפורים מטורפים, הזויים, שהלב והמוח לא יכול לקלוט. אני במסע האישי שלי עם כאב הלב שלי מתפוצצת כבר. הלב כואב כל כך, אנחנו בקושי מתפקדים".
10 צפייה בגלריה
גיא וגל גלבוע
גיא וגל גלבוע
"אני מתפוצצת כבר, הלב כואב כל כך". גיא גלבוע דלאל עם אחיו גל במסיבה ברעים
10 צפייה בגלריה
רז ואוהד בן עמי
רז ואוהד בן עמי
רז ואוהד בן עמי, שנחטפו מקיבוץ בארי. "אני צריכה שיחזירו לי אותם, אני לא יכולה לחיות בלעדיהם"
נטלי בן עמי, שהוריה רז ואוהד נחטפו מקיבוץ בארי, אמנם לא הייתה בפגישה - אך מתארת תחושות דומות לאלו של מירב. "אי אפשר להתמודד עם זה. זה סיוטים בכל לילה, ואני אישית לא מצליחה לישון. פשוט קשה. כל יום זה בכי. כל בן אדם שהיה פה בקיבוץ ונעלם, בין כי הוא חטוף ובין כי הוא נרצח, מרגישים את זה. אני מאמינה שכשנחזור לקיבוץ נרגיש את זה עוד יותר", אמרה נטלי ב-ynet Live.
לדבריה, "אני כבר הבנתי שהמדינה כרגע פשוט הזניחה אותנו. אני לא מדברת על האזרחים, אני מדברת על הממשלה. אם הם היו מגיעים לשם, אלינו, כמה שעות לפני, כל כך הרבה רצח היה נחסך. אני צריכה שיחזירו לי אותם. אני צריכה אותם. אני לא יכולה לחיות בלעדיהם. אחיות שלי, אלה ויולי, נמצאות איתו, וגם בן הזוג שלי עילאי. גם החברים פה מהקיבוץ. יש כאן הרבה. אבל זה לא אותו הדבר".