התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה נפתח, הלכה למעשה, ביום שישי בערב, עם הרעשה ארטילרית כבדה סביב הערים הצפוניות ברצועת עזה: בית חאנון, בית לאהיא וג'באליה. התקיפות המסיביות מהאוויר היו כה כבדות, עם מאות טונות של חימושים אוויריים מסוגים שונים, עד כדי כך שבדיווחים העזתיים על המתרחש הן כונו "חגורות אש" – בדומה לאותן פצצות תבערה שהטילו מטוסי בריטניה בפברואר 1945 על העיר הגרמנית דרזדן, שיצרו מסך אש גבוה שחנק למוות אלפי גרמנים שהסתתרו במרתפים.
תיעוד מהפעילות המשותפת של חילות האוויר והשריון
(צילום: דובר צה"ל )

קירות האש שיצרו בליל שבת מטוסי הקרב, התותחים וספינות הטילים של צה"ל, פתחו את שערי הרצועה לחטיבות החי"ר והשריון, ולדחפורי ההנדסה. ישראל בחרה לפזר ערפל קרב, ואפילו נאסר לציין שמדובר בתמרון קרקעי. בהמשך הכוחות נעו עוד מערבה, ובמהלך היומיים האחרונים המהלך הקרקעי התבצע עקב בצד אגודל.
אתמול אף נראו טנקים ראשונים בחוף הים של צפון הרצועה, אך יש לזכור שחלקה המרכזי והצפוני של רצועת עזה הוא צר. בין מעבר ארז, שבצפון מזרח הרצועה, לבין החוף מפרידים כשבעה קילומטרים בלבד. זאת בניגוד לדרום הרצועה, בואכה רפיח. היום תועדה התקדמות נוספת, כאשר טנקים ישראליים תועדו בציר סלאח א-דין, כביש מרכזי ברצועת עזה - כשהם בכניסה לשכונת זיתון בעיר עזה.
בדובר צה"ל אמרו היום כי במסגרת הפעולה הקרקעית, חיל האוויר תקף מאות מטרות צבאיות של חמאס ברחבי הרצועה, ובמהלך התמרון הקרקעי הכווינו הכוחות בשטח יותר-150 תקיפות באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב וכטמ"מים, לחיסול מחבלים ופגיעה בתשתיות אויב.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל סמוך לרצועת עזה
כוחות צה"ל סמוך לרצועת עזה
כוחות צה"ל סמוך לרצועת עזה
(צילום: עידו ארז )
תיעוד מכוונת הטנק: מחסלים מחבלי חמאס ביממה הראשונה של הלחימה
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
בתקשורת האמריקנית, שאינה כפופה לצנזורה הישראלית, פורסם אתמול לפנות בוקר שארה"ב – על רקע הסיכויים הקלושים לסגור בכל זאת עסקה כלשהי עם חמאס בנוגע לשחרור חלק מהחטופים – המליצה לישראל לנקוט פעולה קרקעית קטנה ומוגבלת, אך הגישה של שר הביטחון יואב גלנט והצבא היא שונה.
מרכז הכובד הצבאי של חמאס הוא בעיר עזה, שמתחתיה ממוקמים אלפי לוחמי חמאס וכן המטה הכללי של הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, ייתכן שמתחת לבית החולים שיפא, המרכזי שבמוסדות הרפואיים ברצועה - שטרם פונה. בצבא משוכנעים שהתמרון יסייע או יתרום להשבת השבויים והנעדרים, בין אם אופרטיבית או בהקרסת חמאס.
לכוחות חמאס יש היררכיה מסודרת עקב התעצמות ארגון הטרור בשנים האחרונות. במבט ראשון אפשר לגחך מהתיאור בהודעות דובר צה"ל על חיסול "סמג"ד הגזרה המזרחית" בעיר חאן יונס, או על "פגיעה במ"פ חמאס" שאחראי על החלק הדרומי של שכונת סג'עיה, אך לחמאס (וגם לג'יהאד האיסלאמי, בצורה נמוכה יותר) יש פלוגות, גדודים, חטיבות ומרחבים לפי חלוקה גיאוגרפית, הכפופים לפיקוד הבכיר שלו. ללא השמדת מרכז הכובד הזה וחיסול בכירי חמאס שמתבצרים בעשרות הק"מ התת-קרקעיים מתחת לעזה עצמה, לא ניתן יהיה לעמוד ביעד המלחמה – השמדת חמאס.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט. גישה שונה מזו של ארה"ב
(צילום: דנה קופל)
הפעם האחרונה שבה צה"ל נע בחופשיות יחסית בעיר עזה הייתה לפני 20 שנים, כשחמאס היה מוקטן וישראל הייתה בתוך הרצועה. מחיר קצב הפעולה של התמרון הקרקעי הנוכחי יהיה בזמן: אם בתחילה דיברו בצבא על חודשיים-שלושה של לחימה, הרי שללא האצת התמרון, בטח לעיר עזה, ייתכן שהעימות הצבאי יימשך גם חצי שנה עד שנה - בהנחה שלא תפרוץ מלחמה רב-זירתית וצה"ל ייאלץ לפעול גם בדרום לבנון.
אתמול היה אחד מימי הקרב המשמעותיים בגבול הצפון עם עשרות פצמ"רים, רקטות וגם נפילות לכל אורך הגזרה, מקריית שמונה עד נהריה. לא היו נפגעים וצה"ל המשיך לצוד בהצלחה חוליות ירי של חיזבאללה בקו המגע. חיזבאללה כבר הודיע רשמית על 49 פעילים צבאיים שנהרגו על-ידי צה"ל, ולפי ניסיון השנים האחרונות חיזבאללה גובה מחיר כשהוא מפרסם על אודות הרוגיו. גם הסרטון המסתורי של נסראללה אתמול, שבו הוא נראה חולף ליד סמל הארגון, הגדיל את המתח בצפון.
המסר המסתורי של נסראללה
(מתוך איקס)

את שתי היממות הראשונות לתמרון הקרקעי ניתן לסכם בשלוש נקודות. הראשונה: צה"ל נכנס חזק ובעוצמת אש אדירה לכל מהלך קרקעי, אחרי נוהל קרב סדור, שורת הכנות ותרגילים ורוח קרב כמעט היסטורית. עד כה לצבא יש לוחם פצוע בינוני מהיתקלות וקצין שנפצע קשה מפצמ"ר – שניהם בשטח העזתי. בדרך כלל הקשיים מגיעים ביום הרביעי והחמישי של התמרון, שבהם האויב מתחיל לצאת מהמחילות, לזהות, לירות ולצלוף בכוחות שמתחילים להתרגל לרעיון השהייה מעבר לגבול.
הנקודה השנייה היא הליווי האווירי ההדוק של חיל האוויר לכוחות הקרקע, בניצוחו האישי של מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, שעבורו מדובר כמעט במשימת חייו. מתחילת כהונתו, בר שם את יהבו על הידוק התיאום ושיתוף הפעולה עם חטיבות החי"ר והשריון, ירוק וכחול יחד. מח"טים המריאו בימים האחרונים במסוקי האפאצ'י עם טייסים מעל שטח הרצועה, ומפקדי טייסות ירדו ל"קדמיות" של האוגדות. ביום שישי, בשעות אחר הצהריים, מפעילי כלי הטיס המופעלים מרחוק במערך הזיק המשותף לחיל האוויר והתותחנים ביצעו ניקיון שטח לכוחות היבשה, עם ציד חוליות נ"ט ופצמ"רים של חמאס בצפון הרצועה.
גם בחיל האוויר מודים שללא התמרון הקרקעי לא ניתן יהיה להשמיד את חמאס – אך ללא המעורבות הצמודה של חיל האוויר בתמרון, גם כדי להגן על חיילי היבשה, המשימה לא תושלם. הסיכונים יהיו בהתאם: במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר האש הכמעט חופשית שירו מפעילי הזיק מהכטמ"מים שברה שיא – באחד המקרים הוטל חימוש מהאוויר לעבר חוליית מחבלי נוחבא שהייתה במרחק של 5 מטרים מג'יפ ממוגן שבו היו לוחמי צה"ל – שלא נפגעו.
דובר צה"ל הדגיש היום כי "מפקדי טייסות חברו למפקדי יחידות חיל הרגלים, והוציאו לפועל יחד אימונים משותפים במגוון מתווים. במטה המבצעי של חיל האוויר מוצגת תמונת המצב של הכוחות הקרקעיים באופן שוטף ובאמצעות קשר ישיר בין נציגי חיל האוויר לכוחות בשטח ניתן לסגור מעגלים בזמן קצר על מטרות בזמן אמת".
3 צפייה בגלריה
yk13654239
yk13654239
בצבא משוכנעים: בלי הגעה למנהרות מתחת לעזה, לא ניתן יהיה להשמיד את חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
הנקודה השלישית היא המעורבות האמריקנית המשמעותית: מאז מלחמת המפרץ הראשונה ב-1990 לא זכורה מעורבות אמריקאית כה רחבה בפעולה צבאית ישראלית. וושינגטון דרשה אז מצה"ל לא לפעול נגד בגדד, חרף מטחי הסקאדים לישראל, ולמרות שהכוחות המיוחדים של צה"ל היו כפסע מפעולה בעיראק. הפעם גנרלים אמריקנים מייעצים בקריה, באופן חצי רשמי, לפי צה"ל, ומביאים את ניסיונם מאפגניסטן וממוסול, כדי למנוע מצה"ל להיתקע ולהסתבך בבוץ העזתי. בנוסף, בפנטגון נמשך הסיוע הצבאי הבלתי פוסק לישראל, ברכבת אווירית וימית סביב השעון לטובת התמרון, והאפשרות להרחבת הלחימה לעוד זירות.
עשרות אלפי אמצעי לחימה (חלקם מתנה בדולר סיוע, אך חלקם גם בכסף שקלי) מגיעים לצבא, מפצצות חכמות, דרך רכבים מיוחדים וממוגנים ועד לאמר"לים, מכ"מים ומל"טים. על המשימה מופקדת המשנה למזכיר ההגנה לענייני מדיניות, סשה בייקר, שהפכה לפרויקטורית הישראלית בפנטגון. לכך ניתן להוסיף את מטריית ההגנה האווירית מהספינות האמריקניות שבאזור, שכבר הוכיחו עצמם ביירוט מטח טילי השיוט מתימן לפני כשבוע. בסופו של דבר, גם לאלו עשויה להיות השפעה על התמרון הקרקעי ברצועת עזה.