השעה 3 לפנות בוקר. כ-150 לוחמים, רובם אנשי מילואים שעד 7 באוקטובר היו בשגרת חייהם, נכנסים לכפר ערורה הסמוך לרמאללה עם כוח יחס"פ 830 ויחידת ס"פ מילואים של פיקוד המרכז. המשימה: פיצוץ ביתו של בכיר חמאס בגדה סאלח אל-עארורי. הארכי-מחבל מן הסתם לא גר שם כבר שנים, אבל המבנה הפך לסמל עבור חמאס-דעאש. המוטיבציה בשמיים.
4 צפייה בגלריה
yk13657415
yk13657415
"100 ק"ג של חומר נפץ, את הפיצוץ ישמעו עד מקום מושבו של עארורי"
(צילום: אלישע בן קימון)
4 צפייה בגלריה
yk13657312
yk13657312
"המלחמה בחמאס לא נעצרת בעזה, נפגע בהם בכל דרך"
(צילום: אלישע בן קימון)
מפקד חטיבת בנימין אלוף-משנה לירון פיקד על הפעולה. בכניסה ספגנו הפרות סדר, וכמה אבנים פגעו בג'יפ – כוח מג"ב שאיתנו פיזר אותם. אנשי החבלה התארגנו סביב הבית, סרקו אותו והתחילו להציב מוקשים ופצצות. "יש כאן 100 ק"ג חומר נפץ, את הפיצוץ ישמעו עד מקום מושבו של עארורי", הסביר סא"ל ג', קצין ההנדסה הקרבית של אוגדת יהודה ושומרון, שגויס לצוות. "הריסת בתים היא כלי הרתעתי חשוב. מאז תחילת המלחמה הרסנו בפיקוד המרכז שישה בתי מחבלים, חמישה מתוכם באוגדת איו"ש". הוא הוסיף: "הצלחנו, בשיתוף כל הגורמים המעורבים, לקצר מאוד את התהליכים. בדרך כלל ההליך הבירוקרטי לוקח עשרה ימים, הפחתנו אותו לשלושה ימים. המלחמה בחמאס לא נעצרת בעזה. נפגע בחמאס בכל דרך".
אנשי החבלה פרסו את הציוד בתוך הבית, השכנים פונו מבתיהם והמתינו לפיצוץ. אוגדת איו"ש נכנסה למלחמה כזירה משנית. גורם ביטחוני בכיר הסביר כי המאמץ המלחמתי ביהודה ושומרון מתחלק לשלושה מהלכים:
הגנה: באוגדה גייסו 18 גדודי מילואים תוך 22 שעות, דבר שבשגרה לוקח 72 שעות. כרגע יש 20 גדודים ועוד מספר יחידות סיכול שפועלות בגזרה. חולקו מאות רבות של נשקים והוגדלו כיתות הכוננות. בכניסות ליישובים הוצבו מאגים וכלים נוספים. בחלק מהיישובים אפילו חיזקו עם טילי נ"ט. למעשה, מאז 7 באוקטובר הפכו בצה"ל את היישובים למבצרים. "זה לא אומר שאי-אפשר להפתיע גם בגזרת איו"ש, הכל יכול להשתנות ברגע", הזהיר הגורם.
ביישובים הסמוכים לקו התפר מתרגלים תרחישי אימה דומים למה שהתרחש בדרום, רק עם אופי שונה. באיו"ש התושבים כבר למודי ניסיון. התודעה שבה הם חיים שונה מהותית מזו בעוטף או בגבול לבנון.
סיכול: המספרים מדברים בעד עצמם. מאז 7 באוקטובר חוסלו 117 מחבלים, 60 אחוז מהם אוחזי נשק. לשם השוואה, מתחילת השנה ועד לתחילת המלחמה סוכלו 200 מחבלים. בנוסף, מתחילת המלחמה נעצרו 1,100 מחבלים, 700 מהם פעילי חמאס. אלו מתווספים לבנק האסירים שישראל תיאלץ, אולי, לשחרר במסגרת עסקת שבויים גדולה.
4 צפייה בגלריה
yk13657315
yk13657315
צה"ל שינה את התפיסה מול מחנות הפליטים
(צילום: דובר צה"ל)
התקפה: בשלושת השבועות האחרונים שינה צה"ל את התפיסה מול מחנות הפליטים. מעת לעת יוצאים הלוחמים למבצעים בלב המחנות במטרה לפרק את גדודי המחבלים שהתגבשו בחודשים שקדמו למלחמת "חרבות ברזל". למי שהספיק לשכוח עם כל שלל האירועים הכאוטים שעברנו, עד 7 באוקטובר צה"ל התמודד עם גל טרור משמעותי בשטחים, שהופעל בעיקר מלב מחנות הפליטים, בהם ג'נין, עסכר ועקבת ג'בר. אוגדת איו"ש ביצעה עד כה שלושה מבצעים בקלנדיה, חמישה בדהיישה ועוד כמה בג'לזון, לצד שני מבצעים גדולים במחנה הפליטים ג'נין ובנור א-שמס, שכללו שימוש במטוסי קרב. רק בשבוע וחצי האחרונים חוסלו 15 חמושים ו-60 נפצעו. לצד זאת הקלו באיו"ש, בהוראת השעה, את פקודות הירי לעבר מי שמתקרב לגדר ההפרדה, וכוחות הביטחון מגבירים את הפעולות ההתקפיות מול מפרי סדר.
חמאס מנסה להוציא את הפלסטינים בגדה לעימותים עם צה"ל ולייצר זירה נוספת, ובין היתר הכריז על ימי זעם בסופי השבוע. בינתיים ההיענות פחותה בהשוואה לסבבים קודמים. על פי נתוני מערכת הביטחון ביום הזעם הראשון נהרגו 16 מחבלים ונפצעו 130. ביום הזעם השני נהרג פלסטיני אחד ונפצעו אחדים, ובאחרון היו רק כמה פצועים. המגמה ברורה: גורמי ביטחון סבורים כי איו"ש מושפעת דרמטית מהנעשה ברצועה. "חמאס עזה הוציא והכווין פיגועים קשים באיו"ש", אמר אחד מהם. "הוא נותן להם כסף לרכוש נשקים ודואג להכל. ברגע שבו יש פגיעה בהנהגה וביכולת שלהם לפקד בעזה, איו"ש מגיבה בהתאם. המלחמה שנכפתה עלינו היא גם הזדמנות לעצב את אוגדת איו"ש מחדש, לשנות בה דפוסי פעולה ולייצר הרתעה רחבה ככל שניתן. כמו שעזה תשתנה, כך גם איו"ש צריכה להיראות אחרת בסיום המלחמה".
4 צפייה בגלריה
yk13657983
yk13657983
סאלח אל-עארורי
השקט באיו"ש מתעתע. בכל שנייה יכול להתרחש אירוע שידרדר את האזור לעימות. השאלה הגדולה היא כמה זמן אפשר להמשיך במצב שבו הפלסטינים יחסית מאופקים וצה"ל שולט בעניינים. נקודה נוספת שמטרידה את גורמי הביטחון היא החשש מהתלקחות בין פלסטינים ליהודים. העובדה שנשק רב מסתובב בגזרה לצד תחושת הנקם מאז אירועי הטבח עם פרוץ המלחמה מייצרת חשש מפעולות תג מחיר. בשב"כ כבר מתריעים על חשש מאובדן שליטה ועל העובדה שעלולה להתפתח זירה נוספת שתגזול קשב מצה"ל בזמן לחימה. מנגד, מתיישבים רבים טוענים כי כל התקריות האחרונות מקורן בהגנה עצמית.
בחזרה לערורה. הכוחות נערכים לפיצוץ ונכנסים חזרה לכלים. סא"ל ג' מתחיל לכרוז לאחור, לוחץ על המתג ומפוצץ את הבית שהופך לגל אבנים. הלוחמים יורדים מהכלים, פורסים שלט בערבית "חמאס שווה דאעש", תולים אותו על האבנים, מצלמים תמונה למזכרת ועוזבים. כמה שעות מאוחר יותר יגיעו לשם פלסטינים עם דגלי חמאס, אבל התודעה כבר נקבעה.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.11.23