ביחידה לזיהוי חללים של הרבנות הצבאית עובדים בימים אלה במתכונת חירום במטרה להשלים את הליך זיהוי הנרצחים מהקרבות שהתנהלו ב-7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה. כמעט מדי יום נעשה עוד זיהוי של חלל שבהמשך מובא לקבורה. בין אנשי המקצוע שמבצעים את עבודת הקודש הזו, במעבדה של היחידה, נמצא גולן אביטבול מקיבוץ בארי, מניצולי האסון.
2 צפייה בגלריה
גולן אבוטבול
גולן אבוטבול
"אחרי מה שעבר עלינו הייתי צריך להרגיש עשייה". אביטול בקיבוץ בארי
(צילום: זיו קורן )
גולן, 44, ביולוג בהשכלתו, נשוי לחגית ולבני הזוג ארבעה ילדים. בימים אלה הוא משרת ביחידה בצו 8 ולעיתים נאלץ לזהות חללים שלחמו ממש בקיבוצו או באזור. "אחרי מה שעבר עלינו בבארי הייתי צריך להרגיש עשייה", גולן מספר, "ביחידה המליצו לי להישאר עם המשפחה, אבל הלכתי לשרת כי לא יכולתי שלא לקחת חלק בעבודה. זו היחידה שלי כבר שש שנים, מאז שהפסקתי לשרת בחי"ר".
על העבודה המורכבת והרגישה, מספר גולן: "המעבדה מנותקת מהשמות. אנחנו אפילו לא מקבלים מספרים אישיים אלא מפיקים דנ"א ומשווים לדגימות שחיילים נתנו בצו הראשון שלהם. כשאני יוצא מהמעבדה אומרים לי שיצאתי מהמקום הגרוע ביותר, אבל במקרה שלי זה לא יותר גרוע מהמקום שבאתי ממנו ב-7 באוקטובר. מבחינתי זו עשייה, להחזיר את השליטה לחיים. היינו בחוסר אונים, עכשיו אני חלק מהמערכה. יש לי מעורבות אישית וזה לא פשוט, אבל חשוב לי להיות שם, לסייע לאנשים, למשפחות".
גולן מוסיף ש"אצלנו בבארי יש עוד משפחות שהמעגל אצלן לא נסגר. הקפיצו את היחידה שלי תוך כדי הלחימה בקיבוץ. ידעתי מה קורה שם וכמה אבידות יש. ידעתי, לצערי, שיש לנו כבר הרבה עבודה ביחידה".
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
2 צפייה בגלריה
yk13659308
yk13659308
פינוי משפחת אביטבול על ידי צה"ל
משפחת אביטבול שרדה בנס את התופת בבארי. מחבלים הגיעו עד מרפסת הבית – וגולן פתח עליהם באש. "היינו בבית כל המשפחה", גולן משחזר, "התעוררנו, שמענו את השיגורים, לא הבנו מאיפה זה. עבר זמן ואז הגיעה הודעה על חשש לחדירת מחבלים לקיבוץ. ניגשתי לכספת בבית והוצאתי את האקדח. נעלתי את המשפחה בתוך הממ"ד ועמדתי במטבח, בנקודת תצפית על החצר. חיכיתי לראות אם מישהו יבוא כדי להגן על המשפחה. אחר כך הבאנו לממ"ד שלנו את המשפחה של אח שלי שגרה ליד. הם ירו על הממ"ד שלו".
גולן מוסיף: "בשלב מסוים הגיעו לחצר הבית שלושה או ארבעה מחבלים והלכו במרפסת שלי. מיד נתתי מכת אש והם בתגובה ירו לכל הכיוונים. עד היום אני לא יודע אם פגעתי בהם או לא. הם עזבו את המקום ולא חזרו. המשיכו לשכנים ושרפו בתים. ראיתי את הבית של השכן שלי נשרף, שלחתי לו תמונה שיבין את המצב כדי שייצא משם. היו משפחות שקפצו מהחלונות. אחד הילדים שקפץ שבר את הרגל. נשארנו בממ"ד 15 שעות, עד שכוחות הצבא באו לחלץ אותנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.11.23