מתוך המערכה הקשה והחשש הגובר מהתפתחות מלחמה רב-זירתית, נולדה בחברה החרדית יוזמה חדשה: הקמת מערכי הגנה ושמירה בתוך השכונות החרדיות שנמצאות בסמוך לקו התפר או בערים מעורבות. התוכנית, שנקראת "משמר העם", כבר מתחילה לפעול בכ-20 שכונות חרדיות ברחבי הארץ ועתידה להמשיך ולהתרחב.
מטרת הפרויקט, יוזמה משותפת של "המכון החרדי למחקרי מדיניות" ו"אחים לעורף", שזוכה להכשרה של ארגון "השומר החדש", היא לרכז את כלל פעילות ההתנדבות תחת מקום אחד, להעביר הכשרות מתאימות למתנדבים נושאי נשק ושאינם, ולסייע בתהליך הוצאת רישיון נשק למי שחפץ בכך ויכול.
1 צפייה בגלריה
מתאמנים עם נשק
מתאמנים עם נשק
מתאמנים עם נשק
(צילום: רוני איילון)
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
"הציבור החרדי מתמודד עם אתגר משמעותי", אמר מנהל התוכנית רוני אילון הירש, קצין במיל' בסיירת מטכ"ל. "יש לנו אויבים שהמקום הראשון שאליו הם יעדיפו להגיע הוא הציבור הכי פחות מוגן ומיומן, שאין לו איך להגן על עצמו. הקמנו גוף הגנה שיסייע פנימה לציבור החרדי כמו גם לכל שכונה, יישוב וחווה חקלאית שיש בו צורך. יש יישובים שלתושבים שלהם יש אישור להוציא נשקים, בביתר עילית יש כבר אלפיים חרדים עם רישיון, אבל אין להם שום מושג מה זה נשק. הם לא יודעים איך לתפעל נשק, מה לעשות עם נשק, ויותר חמור, מה לא לעשות עם נשק".
לדבריו, "אנחנו מאתרים רכזים בקהילות שיש להם איזשהו ניסיון, בעלי תשובה שהיו לוחמים בצבא או חרדים שהתנדבו במשטרה, וכל רכז כזה יידע לרכז את כל הכוחות שמתחתיו: מתנדבים לא חמושים, מתנדבים חמושים שהוציאו נשק פרטי וחבר'ה שנמצאים בכיתות כוננות משטרתיות. המטרה שזה ישמש גם בחירום וגם בשגרה, להרתעה וגם להתרעה".
הציבור החרדי, אומר הירש, תומך ביוזמה. "הוא בא בהמוניו", הוא סיפר. "יש לנו מוקדים בהר נוף, בגבעת זאב, בבית שמש, רכסים, חיפה ועוד. קיבלנו קריאה מהאדמו"ר מוויז'ניץ כדי שנעזור להם להקים מערך כזה אצלם. גם הרבנים וגם התושבים מאוד משתפים פעולה".
כיתת כוננות - גני תקווה
(צילום: ירון שרון)

אורי ארבס, מרמת שלמה בירושלים, הקים ומרכז את קבוצת הביטחון אצלו בשכונה. "עד 7 באוקטובר הניסיון שלי להסביר את החשיבות של עיבוי הגנתי אזרחי בשכונות נפל על אוזניים ערלות", הוא אמר. "לאחר הטבח הבנתי שצריך לגבש פה תהליך מזורז של כוח אזרחי שיוכל להגן על עצמו, אז בנינו מערך הגנה אזרחי שנתמך ומבוסס על אזרחים עם נשק ועל כיתת כוננות שפועלת תחת המשטרה, באינטגרציה".
ארבס הוסיף: "כל פעם שתושבי השכונה רואים אותי הם אומרים לי תודה רבה ושאני עושה מצווה גדולה. הרוב המכריע רוצים להתנדב, גם מי שלא יכול להוציא נשק. אנחנו רוצים להיות עצמאים, שגם אם לא תבוא משטרה, כמו שקרה בדרום, לא נהיה כצאן לטבח. כל הרבנים בשכונה מאוד תומכים. יש הוראה ואישור הִלכתי ללכת בשבת עם נשקים וגם עם פלאפון, מבלי לגעת כמובן אם אין צורך".
שמואל דרילמן, תושב הר נוף שמתנדב בתוכנית, הסביר על נחיצותה. "היינו במצב שלא היה שום דבר ולא היה תיאום בין בעלי נשקים", הוא אמר. "תוך כמה ימים התארגנו הרבה מתנדבים והצלחנו להקים כיתת כוננות של קרוב ל-50 בעלי נשקים".
און ריפמן, סמנכ"ל ומייסד-שותף בשומר החדש שמובילה את ההכשרה, סיכם את הצלחתה עד כה של היוזמה שעלתה מהשטח, בעזרת אחים לעורף: "בעקבות האסון הנורא בדרום, גם במגזר החרדי הבינו את הצורך הקיומי בהגנה מקומית על הקהילות החרדיות, כמו גם על הצורך ההכרחי להירתם למאמץ ולסייע היכן שצריך. לצורך כך התנדב ארגון השומר החדש לסייע באימון, הכשרת והפעלת המתנדבים שיתגייסו ליוזמת משמר העם. ההכשרה תתבצע בכפוף לגורמי הביטחון ובהם משטרת ישראל והרשויות המקומיות. ההחלטה להקים את משמר העם היא אירוע מכונן בחברה הישראלית וראוי שכל מי שיכול לבוא ולתמוך במהלך ובמתנדבים שיצטרף".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.11.23