פרסומים שונים נקשרו לאחרונה בשמו של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בכל הנוגע למעורבותו בתיווך בעסקה לשחרור החטופים. בין היתר, דווח כי כהן ביקר לאחרונה בקטאר, וכי בכירים במערכת הביטחון תהו אם יש לכהן תפקיד רשמי בנושא החטופים, ואם הוא פועל בשליחותו של גורם ישראלי מוסמך. בריאיון ל-ynet דיבר כהן על המו"מ לשחרור החטופים, על קטאר ועל תפקוד הממשלה במלחמה, ודחה את הטענות שלפיהן מדינת ישראל נמצאת באיום קיומי. צפו בריאיון המלא.
ריאיון עם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן
(צילום: שמוליק דודפור)

"יש לי תפקיד מוגדר והוא אינו נושא לדיון. הייתי בפגישות עם ראשי מערכת הביטחון. אני עובד בסמכות וברשות. איני מוביל את עניין המו"מ לנושא השבויים, יש את המטה של גל הירש ואת ארגוני הביטחון האחרים", ענה כהן לטענות נגדו. "אני מדבר עם מנהיגים במזרח התיכון. כדי שיהיו מתווכים הוגנים בנושא החטופים, הם צריכים לקבל תמונה אמיתית של מה שעברנו ושל מה שעוברות המשפחות".
לדברי כהן, "מנהיגים שואלים אותי 'האם באמת קרו הדברים האלה? זה לא על פי חוקי האיסלאם', אז אני אומר להם שיש לי את הכול בסלולרי ואני יכול להראות להם את כל הסרטים ואת כל הזוועות שהם עשו. המטרה היא שהדבר הזה יתפוס מקום בליבם, בנפשם ובמוחם כשהם באים לתמוך בעסקאות לשחרור חטופים או לתווך אותן בעצמם".
ראש המוסד לשעבר התייחס גם לביקורת שהופנתה כלפי קטאר כמתווכת בנושא עסקה להשבת החטופים, בטענה שהיא מוטה לטובת חמאס. "כרגע ברצועת עזה אנחנו חייבים להגיע למצב של מתווכות אפקטיביות, ובפועל יש שתיים כאלה - קטאר ומצרים", הסביר כהן. "אני שומע את הביקורת המוכרת מן העבר על מעשיה של קטאר. אנחנו מכירים את כל הטענות, ואני חושב שיהיה עוד זמן להתעסק בעניין הזה".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני פגידה עם שר החוץ של איראן  חוסיין אמיר עבדאללהיאן
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני פגידה עם שר החוץ של איראן  חוסיין אמיר עבדאללהיאן
"השאלה פה היא לא בנוגע לתיווך הוגן מצד קטאר". ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה עם שר החוץ האיראני בדוחא
(צילום: WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
5 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר
"שומע את הביקורת על מעשיה של קטאר, ואני חושב שיהיה עוד זמן להתעסק בזה". כהן
(צילום: יובל חן)
"השאלה פה היא לא בנוגע לתיווך הוגן מצד קטאר", אמר כהן. "השאלה היא לגבי תיווך אפקטיבי. המערכת ידעה ללכת לקטארים, שידעו להעביר את מה שצריך להעביר ליחיא סינוואר, שלא נמצא בקשר ישיר כרגע איתם, כי הוא מנותק, בשביל לשחרר את שתי החטופות הראשונות. זו הייתה עסקה קטנה אומנם, אבל חשובה". לדבריו, קטאר "היא מתווכת טובה מאוד" שהבינה את גודל האסון שישראל עברה.
אתה מאשר למעשה שהקטארים הוציאו את העסקה לפועל? "חד-משמעית. כמובן בלחץ גדול של האמריקנים. אני מקווה שכל המגעים שמתנהלים אכן יבשילו, אבל לא הכול תלוי בנו. זה לא שאנחנו מקבלים תפריט או רשימה לבחירה, עסקה א' או עסקה ב'. ממה שראינו בעסקאות קודמות, יש כאן עולם של תמורות. אנחנו מנהלים באמת מו"מ עם השטן, ונצטרך כמובן לשלם מחירים".
האם אתה תומך בהפסקה זמנית של הלחימה כדי לנסות להגיע לעסקה? "עשינו את זה למעשה בשתי העסקאות האחרונות. הסכמנו להפוגה כלשהי, כולל הכנסת סיוע הומניטרי דרך מעבר רפיח. זה צריך להיבחן תוך כדי ניהול מו"מ על עסקה נתונה".

"דלק? אנחנו צריכים מצור טוטאלי בעזה"

על רקע אמירתו של הרמטכ"ל הרצי הלוי שצה"ל יעשה הכול כדי לוודא שדלק לא יגיע לתשתיות של החמאס ולמטרות הלחימה, אלא למען טיפול במאושפזים בבתי החולים ברצועת עזה, כהן התנגד בצורה חד-משמעית להכנסת דלק לרצועה. "אנחנו צריכים לגרום למצור טוטאלי בעזה", קבע. "מצור הדוק מאוד על הרצועה משרת את הצלחת המלחמה ויוצר לחץ לשחרור החטופים".
5 צפייה בגלריה
15 משאיות שהגיעו ממצרים דרך מעבר רפיח לרצועת עזה
15 משאיות שהגיעו ממצרים דרך מעבר רפיח לרצועת עזה
"אנחנו צריכים לגרום למצור טוטאלי בעזה". משאיות סיוע במעבר רפיח, בשבוע שעבר
5 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הצהרה לתקשורת של הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי. אמר כי צה"ל יעשה הכול כדי לוודא שדלק לא יגיע לתשתיות של החמאס
(צילום: שאול גולן)
ראש המוסד לשעבר התייחס לסוגיה צבאית-מבצעית נוספת, ואמר כי חיסול בכירי חמאס "זו החלטה שצריכה להתקבל". לדבריו, "אם על פי פרסומים זרים עשינו אותו כדי להסיר סיכונים אחרים מעל ראשה של מדינת ישראל, הרי שכך צריך להמשיך ולעשות. את הפעולה אפשר לעשות".
למרות הביקורת המרומזת שלו, כהן הבהיר כי הוא "סומך על הממשלה המכהנת כרגע שתעשה את כל מה שהיא יכולה לעשות כדי להביא למדינת ישראל תוצאה". הוא הוסיף: "אני באמת חושב, ולא כדי לעשות הקלות או הנחות חס וחלילה למישהו, שצריך לתת לכל האירוע הגדול הזה להתנהל על ידי קבינט המלחמה. הצטרפו אליו אנשים עם הרבה מאוד ידע וניסיון. אני חושב שצריך לתת להם את מלוא התמיכה והגיבוי כרגע כדי לסיים את המערכה הזאת בצורה נכונה".
נתניהו, גנץ וגלנט במסיבת עיתונאים, השבוע. "צריך לתת לכל האירוע הגדול הזה להתנהל על ידי קבינט המלחמה"
(צילום: לע"מ)

כהן הביע את דעתו גם על ההתפתחויות בזירה הצפונית, ואמר כי "מזמן טענתי שאסור להתאהב בקונספציה של הרתעה הדדית. אני לא חושב שזה צריך להיות חלק מהמשוואה הלאומית שלנו. אני מעריך שחיזבאללה חייב להיות מורתע כי הוא יודע למה אנחנו מסוגלים. הוא חייב להיות מורתע כל העת בשל העוצמה שאנחנו יכולים להראות לו שאנחנו מסוגלים לממש".
ברקע אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מלחמת "חרבות ברזל" היא "מלחמת העצמאות השנייה שלנו, להיות או לחדול", קבע כהן בצורה נחרצת כי "אין איום קיומי, זו לא מלחמת קוממיות. אנחנו לא נלחמים על קיומנו ולא נלחמים על עצמאותנו. אני לחלוטין לא מקבל את ההגדרות האלה".
5 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר
"חטפנו מהלומה שמעולם לא חווינו, אבל מדינת ישראל היא מדינה מאוד חזקה". כהן
(צילום: יובל חן)
לדבריו, "חטפנו מהלומה חזקה מאוד, כואבת, שמעולם לא חווינו. אבל מדינת ישראל היא מדינה מאוד מאוד חזקה, ואזרחיה רוצים לחיות כאן על אדמתנו. ישראל אכן חיה וקיימת ותהיה קיימת, אנחנו עוד צריכים פשוט להיערך ליחד אמיתי, להבין שגם בעניין הזה מה שהיה הוא לא מה שצריך להיות".