הרג האזרח הישראלי אתמול (ראשון) מירי נ"ט של חיזבאללה לעבר קו המגע ממשיך את מגמת ההתחממות בחזית הצפונית, בהמשך לנאום של חסן נסראללה ביום שישי. מנהיג חיזבאללה דוגל במדיניות של העסקת צה"ל באופן שמרתק כוחות רבים לאזור ומותיר את היישובים ריקים, והוא גם עומד במילתו לגבות מחיר מאזרחים ואזרחיות בישראל על כל פגיעה זהה בלבנון: טענת חיזבאללה היא שהרכב החשוד שהופצץ על ידי צה"ל כלל אזרחים ולא מחבלים ועל כן נורו רקטות לקריית שמונה. צה"ל הגיב בירי ארטילרי ועוד קודם יירט כלי טיס בלתי מאויש של הארגון.
מצבור האירועים הללו, שבכל תקופה נורמלית היו מסמנים שינוי דרמטי בהרתעה מול חיזבאללה ועכשיו נתפסים כחלק מתרחיש של התלכדות הזירות, מחדד את הדילמה הישראלית בנוגע להתמודדות עם איום חיזבאללה. בתדרוך לכתבים בשם "גורם מדיני" נאמר כי "ההתיישבות בצפון תוכל לחזור בעקבות היקף ועוצמת הניצחון על חמאס. חיזבאללה לא יכול עכשיו לפרוץ את הגבול בגלל ההיערכות והמוכנות של כוחותינו. לכן האירוע של כיבוש הצפון ירד".
גם הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס בהרחבה למצב החדש במסגרת ביקור בפיקוד הצפון, שם הביט מקרוב על התוכניות האופרטיביות להמשך. לדבריו, "אנחנו שמים מטרה חד-משמעית: להחזיר מצב ביטחוני טוב משמעותית בגבולות, לא רק בעוטף עזה, ואנחנו מבינים היטב ושומעים הרבה גם מהן התחושות בקרב התושבים בצפון. אנחנו מוכנים בכל רגע לעבור למתקפה בצפון".
דיווח בלבנון: ישראל הפציצה רכב עם אזרחים
(צילום: mtv)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
ההגנה בפיקוד אכן השתפרה משמעותית, אולם צריך להציף שאלות גם בנוגע להתקפה. אמנם בפיקוד מציינים בסיפוק כי קרוב ל-70 לוחמי חיזבאללה נהרגו בקרבות (לעומת שבעה חיילי צה"ל) וגם חוליות פלסטיניות שפועלות באישור ובהכוונת חיזבאללה נוטרלו. אין ספק כי צה"ל לא נשאר אדיש ליכולות חיזבאללה בקו המגע והוא פועל כדי להחלישן. אבל כוח רדואן עדיין על הגדר, וזה בטח שלא מספיק כדי להחזיר את האזרחים והאזרחיות שהתפנו משם.
בגזרת עזה נרשמה התקדמות נוספת: העיר עזה מכותרת מכל צדדיה והתמונות של אוגדה 36 על חוף הים של הרצועה מסמלות בעצם את עומק הכניסה הקרקעית ואת הצהרת הכוונות להמשך: בצבא מעריכים שהכוחות יהדקו עוד יותר את האיגוף של העיר הגדולה ברצועה ויטילו מצור שילחץ על עיקר הכוח של חמאס לצאת ולהילחם או למות במנהרות.
גם עתה, כל פיר מנהרה שמזוהה מותקף. עד כה התגלו מספר עדויות לענפים המפותלים שיוצאים מגזעי המנהרות ברצועה. לפי צה"ל הותקפו יותר מ-1,600 מטרות חמאס, בהן תשתיות של הארגון, מחסני אמל"ח וכן עמדות ירי נ"ט ותצפית. ההתקדמות עדיין יותר זהירה ממהירה, בגיבוי תקיפה אווירית משמעותית שבוצעה בצל הלחץ להפוגה הומניטרית.
בישראל ישנה הבנה כי בקרוב תהיה הסכמה למענה הומניטרי אך לא להפוגה והמאמץ המבצעי יימשך עד לפריצת דרך כלשהי בנושא החטופים והחטופות. בשורה התחתונה, אף שחמאס שומר על יכולות פיקוד ושליטה והוא ישדר עמידות עד הרגע האחרון, הפגיעה בארגון היא הקשה בתולדותיו. כאמור, ייקח זמן לראות אותו מרוסק לחלוטין.
דווקא בגלל זה, תמוה שראש הממשלה בנימין נתניהו מצא לנכון לבקר בבסיס חיל האוויר רמון ולשבח את הטייסים על עבודתם, ובערב לתדרך (שוב, בשם "גורם מדיני") כי יהיה צורך "לבדוק את הקשר בין גילויי הסרבנות למוטיבציה של סינוואר". כפי שנכתב כאן שוב ושוב, בכירים במילואים בכלל ובחיל האוויר בפרט שגו קשות כשהפעילו את הנשק של אי-התייצבות, ואין ספק שהאויב הבחין בכך ויש לתת על כך את הדעת. אולם זה בוודאי לא פוטר את ראש הממשלה מאחריות (כמי שקיבל את מכתבי האזהרה של אמ"ן ולא פגש את הרמטכ"ל ערב החקיקה) ובעיקר זה לא משהו שעושים בזמן מלחמה על הבית.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.11.23