בעוד כשבועיים יעברו חברי קיבוץ רעים מהפך של ממש בתחום הדיור: לפני 7 באוקטובר הם התגוררו בקיבוץ שקט, פסטורלי ומוקף שדות. כעת, בתום תקופת ביניים בבית מלון באילת, ישתקעו חברי הקהילה בשני בניינים ברחוב הרצל ההומה בתל אביב. את תשלום השכירות לדירות, בגודל 60-70 מ"ר, תממן המדינה.
3 צפייה בגלריה
yk13675103
yk13675103
מהקיבוץ ללב העיר. רחוב הרצל בתל אביב
(צילום: יובל חן)
בימים אלו אמורים קיבוצי ומושבי עוטף עזה להחליט לאן הם רוצים להעתיק את מגוריהם, עד סיום המלחמה ושיקום הבתים והתשתיות. במנהלת תקומה, שאנשיה מלווים את הנהגות היישובים, הציעו שורה של חלופות בערים וביישובים ברחבי הארץ. היישובים שזכאים למגורי קבע כקהילה הם חולית, בארי, ניר עוז, נחל עוז, רעים, כיסופים, כפר עזה, נירים, נתיב העשרה וכרם שלום. יישובים אלה ניזוקו קשות ואינם ראויים למגורים. לשאר היישובים בעוטף עזה ניתן יהיה לחזור בתום המלחמה.
אתמול הודיעה המנהלת כי סוכם עם חברי קיבוץ רעים על המעבר לשני הבניינים בתל אביב. עם חברי כרם שלום סוכם שהם עוברים לגור באשלים שברמת הנגב. בקיבוצים ובמושבים האחרים עדיין מחפשים פתרון מתאים, ובימים אלו כל קהילה נדרשת להכריע מבין החלופות. חברי קיבוץ ניר עוז למשל, ככל הנראה יעברו להתגורר בבניין דירות בקריית גת.
בקיבוץ בארי מתקשים להחליט ובשבוע הבא תיערך הצבעה שבה הנושא יוכרע. בבארי העלו אפשרות להתגורר בבניין בירושלים, אך בקיבוץ הבינו שאין רוב להצעה והנושא ירד מהפרק. הסיבה העיקרית היא אורח החיים העירוני. "אנחנו אנשי קרקע, אנשי אדמה, מה לנו ולחיים אורבניים", מחה אחד החברים בישיבה שהייתה לתושבים במלון בים המלח. כעת עלה רעיון שאנשי בארי יעבור להתגורר זמנית בכפר הנוער קדמה שבמועצה האזורית יואב. בעברו הרחוק קדמה פעל כקיבוץ והוקם במסגרת הקמת 11 הנקודות בנגב ב-1946, בדיוק כמו קיבוץ בארי, כך שמהלך שכזה הוא סמלי ומרגש עבורם. גם המיקום הגיאוגרפי של קדמה נוח יחסית לתושבים.
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
3 צפייה בגלריה
yk13675405
yk13675405
קיבוץ רעים, לפני מתקפת הטרור של חמאס
(צילום: אסי חיים)
"המטרה שלנו למצוא מקום שמוסכם על כולם, או לפחות על הרוב. כל רעיון אחר יכול להביא לפירוק ולהתפזרות הקהילה וזה הדבר שממנו אנחנו חוששים", אומר אחד מאנשי הנהלת קיבוץ בארי. "אנחנו רוצים להישאר יחד בתקופה הקשה הזאת וגם לחזור יחד לבארי, לבנות הכול מחדש ובמהרה".
בקהילת כרם שלום, המונה 220 תושבים ושוהה בימים אלה במלון ישרוטל ים סוף באילת, החליטו שהם רוצים להשתקע באשלים לתקופת ביניים. אבי עטר, מנכ"ל קיבוץ כרם שלום, אמר אתמול: "הבוקר אישרה מנהלת תקומה את הבקשה שלנו. עכשיו מתחילה העבודה הקשה באמת, וזה להתחיל בתהליך המעבר. 91% מהחברים בחרו באשלים. בסופו של דבר זה היה המהלך הטוב ביותר כדי לשמר את הקהילה. הפתרון של מלון הוא נכון לפרק זמן מסוים אבל לא יכול להימשך חודשים ארוכים. בסופו של דבר מרבית החברים רוצים לחזור לקיבוץ. אני מאמין שכל קהילה תתכנס בתוך עצמה ומתוך הכאב תנסה לייצר את הפתרון הטוב ביותר. אנחנו חיפשנו אזור כפרי. אשלים היא יישוב קהילתי נהדר, יחד עם כל הצרכים של הקהילה. לדעתי מספר שבועות לאחר שהלחימה תסתיים עם תוצאות ברורות והסרת האיום - נחזור לקיבוץ".
3 צפייה בגלריה
yk13675115
yk13675115
מפוני קיבוץ בארי במלון בים המלח
(צילום: שלו שלום)
במועצה האזורית רמת נגב קלטו אלפי מפונים, בין היתר תושבי מושב אוהד שנמצאים בקיבוץ משאבי שדה וגם תושבי קיבוץ אילון. גם במתחם הגדנ"ע במדרשת בן-גוריון ובקרוב גם באחת השכונות בקיבוץ שדה בוקר קיימות שכונות זמניות לקהילות המפונים לקליטה בטווח הביניים. בנוסף, במועצה מקדמים מול המנהלת תכנון ברביבים, משאבי שדה ורתמים, יישובים הנמצאים מרחק של פחות משעה מהמועצה האזורית אשכול.
כמו כן, בירוחם נמצאים כיום כ-600 מפונים, רובם משדרות, המועצה האזורית שדות נגב ואשכול והעיר נתיבות. כרגע הם מתאכסנים במלונות, בצימרים ובדירות. לפני שלושה שבועות פנתה המועצה למנהלת תקומה והודיעה שיש להם קרקעות מפותחות עם תשתיות שיכולות לקלוט את המפונים. "אפשר פשוט להניח קרווילות בלי לעשות עבודת תשתית. אנחנו נשמח להיות חלק מהמשימה הלאומית הזו", אומרת ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.11.23