בשבוע השביעי למלחמה הכאוס במערכת החינוך עדיין גדול. מערכת החינוך ברשויות רבות ממשיכה להתנהל תחת הגבלות מחמירות של מיגון, כולל רשויות ירוקות שאינן מחויבות למגבלות ומקיימות למידה חלקית משולבת בזום, עשרות גני ילדים נסגרים לסירוגין בשל מחסור בגננות וסייעות, ואלפי תלמידים שהתפנו עצמאית עם משפחותיהם אינם רשומים ואינם מקבלים שירותי חינוך.
3 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
גורמים במערכת החינוך מוטרדים מכך שאלפי תלמידים לא מקבלים מענה חינוכי. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתוני משרד החינוך, עד לסוף השבוע האחרון כמיליון מתוך שני מיליון תלמידי בתי הספר חזרו ללמידה פיזית בבתי הספר, בהם רבים ללמידה חלקית, גם בבתי הספר ברשויות ירוקות שבהן ניתן לקיים פעילות חינוכית בלי הגבלות. במשרד החינוך ציינו כי שיעור הנוכחות גבוה יותר, אך לא כל בתי הספר מדווחים.
אתמול לא ניתן היה לקבל נתונים עדכניים ממשרד החינוך בטענה שיש תקלה בהעברת הנתונים מהספקים.
במקביל, גורמים במערכת החינוך מוטרדים מכך שאלפי תלמידים שהתפנו מיישובי העוטף והדרום באופן עצמאי עם משפחותיהם לאחר השבת השחורה, לבתי קרובי משפחה או חברים במקומות שונים בארץ, אינם מקבלים מענה חינוכי ואינם רשומים במסגרות רשמיות כלשהן.
מנתוני משרד החינוך עולה כי כרגע לומדים במרכזים החינוכיים הסמוכים לבתי המלון שאליהם התפנו 24,170 תלמידים, מתוכם 15,000 במרכזים החינוכיים באילת.
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"ישנן רשויות שרק עברו לירוק, ולוקח זמן עד שזה מתייצב", הסביר קיש
(צילום: דנה קופל)
יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות שי פרוכטמן ציין באיגרת למנהלי מחלקות החינוך כי "יש עדיין מאות ואלפי תלמידים שלא מקבלים מענה חינוכי בשל מעברים מרשות לרשות. יש לתת את הדעת לכך שיש להיות בקשר עם כל תלמיד".
בהתייחס לשגרת הלמידה אמר פרוכטמן: "אין שום סיבה לא לחזור באופן מלא ברשויות ירוקות. הילדים צריכים לפגוש חברים ואנשי צוות, דבר שמוכח כחשוב. אין סיבה לא לקיים שגרת לימודים בגלל אזעקה אחת. הילדים חייבים יציבות ככל האפשר ורצף חינוכי. זהו משבר אמיתי". לדבריו, הבעיה המשמעותית ביותר היא המחסור בגננות ובסייעות מחליפות, דבר הגורם לסגירה לסירוגין של גני ילדים: "ישנן גננות שנלקחו לטובת מתקני קליטה למפונים ואין ממלאי מקום".
יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף: "המערכת לא חזרה ללמידה באופן מלא גם במקומות ירוקים. הורים מפחדים לשלוח את הילדים בהיעדר מיגון מלא".
שר החינוך יואב קיש הסביר: "ישנן רשויות שרק עברו לירוק, ולוקח זמן עד שזה מתייצב. זה עניין נקודתי לפי המיקומים. ישנה מסה גדולה של בתי ספר ורשויות בהן התנהלות תקינה. המנהלים במסגרת המקורית מכירים את התלמידים והם צריכים לדעת ולדווח על כל תלמיד".

"הבת שלי עצבנית וסובלת מהתפרצויות. יש נסיגה"

בחינוך המיוחד המצב מורכב וקשה הרבה יותר. דוגמה לכך אפשר לקבל מסיפורה של מ', ילדה אוטיסטית בת 15 מאופקים שטרם חזרה לבית הספר מאז 7 באוקטובר, דבר שגורם לה לנסיגה ולהתקפי זעם וחרדה.
3 צפייה בגלריה
תלמידה אוטיסטית שלא לומדת מאז השבת השחורה  במכתב לשר יואב קיש על קשיי התלמידים האוטיסטים במלחמה
תלמידה אוטיסטית שלא לומדת מאז השבת השחורה  במכתב לשר יואב קיש על קשיי התלמידים האוטיסטים במלחמה
"יש נסיגה בהתנהגות". מ' ילדה אוטיסטית מאופקים שטרם חזרה ללימודים מפרוץ המלחמה
מדי בוקר היא שואלת את אמה מתי תגיע ההסעה שתיקח אותה לבית הספר. באחד הבקרים האם, שליבה נקרע מכאב, הזמינה מונית לנסיעה בתוך העיר כדי לדמות לבתה נסיעה לבית הספר. אמה של מ', שבשגרה לומדת באשקלון, סיפרה בכאב: "עברנו שעות ארוכות של פחד בממ"ד בשבת, כשמחבלים הסתובבו באופקים ורצחו אנשים. המצב עדיין לא רגוע. עכשיו אני דואגת וכואבת במיוחד את המצב של הבת שלי. היא חיכתה בקוצר רוח לחזור לבית הספר לאחר החגים, ומאז היא לא רגועה ויש נסיגה בהתנהגות שלה. היא עצבנית, מגיבה בהתפרצויות וכל דבר מפריע לה".
עוד הוסיפה האם: "כל בוקר מחדש היא שואלת מתי תגיע ההסעה ואומרת שהיא רוצה את המלווה, את הצוות וללכת לבית הספר. היא מתגעגעת אליהם וזקוקה לסדר היום הקבוע. יום אחד היא שמעה שאח שלה הולך ללמוד ושאלה, 'מה איתי?' ילדים אוטיסטים מתקשים להסתגל לצוותים חדשים שאינם מכירים. אני מבינה שלא ניתן לקיים לימודים באשקלון, אבל אני מצפה שיפתחו את הכיתות ברשויות אחרות, בטוחות, עם אותם צוותים חינוכיים כמו שעשו עם הילדים המפונים".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.11.23