מתישהו אתמול (חמישי) בערב נפלה ההחלטה: צה"ל ייסוג ממתחם בית החולים שיפא לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש. הבוקר הוא פוצץ את המנהרות שנמצאו מתחת לבית החולים, חלק מסבך הספגטי שעובר מתחת לקרקע לאורכה ולרוחבה של הרצועה שחמאס חפר במהלך 15 השנים האחרונות.
ברגע האחרון הכניס חמאס לרשימת הדרישות שלו את הנסיגה משיפא. בישראל אומרים שהדרישה הזו הוסרה בהמשך. אם ישראל נסוגה בגלל חמאס - זו טעות. אם ישראל נסוגה ופוצצה את המנהרות שלא בגלל דרישת חמאס - זו שגיאה. בכל מקרה - זו החלטה שישראל תצטער עליה מאוד לאורך שנים רבות.
לפני שבוע ויומיים היה הרצון לפרוץ לשיפא ולהוכיח שחמאס משתמש במתחם כמגן אנושי אחת הסיבות שהניעו את צה"ל ומשרד הביטחון להתנגד לחתימה על העסקה. כעת, דווקא כשכיבוש בית החולים הסתיים בצורה כה מוצלחת עבור צה"ל - בלי הרוגים, בלי פצועים, עם פינוי חשאי של העוללים מהפגייה של בית החולים למצרים - דווקא עכשיו מנתקים מגע מהזירה שיכלה להיוותר כאנדרטה נצחית לשקרים של חמאס ולציניות שבה הוא מתייחס לחיי אדם.
כוחות הביטחון בבית החולים שיפא בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

באותו זמן ערך ראש הממשלה מסיבת עיתונאים, ובמהלכה בישר על עסקה סגורה, זאת אף שגורמים בכירים הזהירו אותו כי הדברים עדיין אינם סגורים סופית. גורם שהוגדר כבכיר בסביבת ראש הממשלה תידרך כי רשימת הנשים והילדים שעומדים להיות משוחררים כבר נמצאת בידי ישראל, זאת למרות שהרשימה כלל לא הועברה.
אחרי הכניסה לשיפא, יחיא סינוואר ניתק מגע, נעלם, לא ענה לטלפונים, שם על השתק, על מצב טיסה, ובכך הביע את זעם חמאס על כך שידע שתיכף ייחשף השקר שלו. אבל את העסקה הזו רצו כולם, ולכן היה ברור כי שוב ישוב הוא לשיחות, מעורב בהן עד הפרט האחרון. למרות הידיעה הזו, במסיבת העיתונאים הזו סיפר נתניהו כי ישראל מתכוונת לחסל אותו, את אותו סינוואר שטרם אישר את העסקה.
"את הכסף סופרים במדרגות", אומרת שנינה ישנה, אבל תמיד נכונה, של אנשי עסקים. נתניהו החליט לחבק את העסקה שהוא היה לא סגור עליה קודם, ועל הדרך ערך מפגן יחסי ציבור שבו - הפתעה! - המילה "אני" חזרה ללא הרף. "הנחיתי את המוסד לפעול נגד ראשי חמאס באשר הם", אמר ברמז עבה כפיל לקטאר, בזמן שראש המוסד דדי ברנע - מי שעומד בראש הגוף שאותו נתניהו הנחה לערוך מבצעי חיסול - נמצא בפגישה מורטת עצבים עם ראשי הנסיכות, בניסיון עיקש שלו ושל ניצן אלון לפתור את הסוגיות האחרונות שחמאס הטריל בהן את המשא ומתן.
וככל שנתניהו המשיך, כך צצו עוד כאלה. הדרישה לסגת משיפא, עניינים שונים שנוגעים לסימון הכוחות, הדרישה כי כוחות צה"ל לא יתמרנו בזמן הפסקת האש, זאת אחרי שכבר הוסכם שבמשך שש שעות כל יום השמיים מעל עזה יהיו חפים מכל מטוס וכל "זיק", הכטב"ם המחסל שהזמזום שלו הפך לחלק בלתי נפרד משגרת היום והלילה מאז 7 באוקטובר. ההסכמה הישראלית להפוגת הזיק שלא מטעמים הומניטריים הכשירה את הדרך לעסקה, אבל עלול להיות לה מחיר מבצעי לא פשוט.
בדצמבר 2008 עדכן לראשונה ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, את הקבינט הביטחוני כי ראשי חמאס, ובראשם מוחמד דף, מסתתרים מתחת לשיפא במרתף שישראל בנתה כמה שנים קודם לכן, עם הארכות ושיפורים ותוספות. בהמשך הפכו התוספות לעניין עצמו - מרכז ששימש כמפקדה ראשית, מקלט גדול שחלק מהמחבלים נמלטו אליו אחרי מתקפת 7 באוקטובר, אזור אחסנה של נשק וציוד רב, ומעבר לחלקים האחרים של המטרו.
1 צפייה בגלריה
yk13689795
yk13689795
(נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים, שלשום | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
לו הייתה לצבא רק מטרה אחת בפעולה - זו שהוגדרה לו בתחילה, אזי היה הדבר פשוט לנימוק: צריך להתקדם כמה שיותר עד לחיסול התשתית הצבאית והארגונית והפוליטית של חמאס. הלחץ הציבורי הביא את הקבינט המדיני־ביטחוני "לעדכן את מטרות המלחמה" ולהוסיף להן את שחרור החטופים. אלא שלמרות שכולם עושים הכל כדי לנסות לשחרר את החטופים בהקדם האפשרי, שתי המטרות האלו עלולות להתנגש.
בישראל בטוחים שמה שעובד בתקשורת הישראלית עובד בתקשורת הזרה, שאם התקשורת הישראלית קובעת שיש הוכחות ברורות שמתחת לשיפא יש קומפלקס של הספגטי - אז זהו זה, נגמר הסיפור. אבל למרות המאמץ האדיר של דובר צה"ל להביא למקום עדר של עיתונאים, אפילו כלי התקשורת האוהדים ביותר לישראל, פוקס ניוז למשל, לא קבעו את מה שבצה"ל חיכו וקיוו לו - שחמאס שיקר לעולם, שקר גס ובוטה.
האם העסקה טובה או לא? רוב המומחים אומרים שכן. "כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו", אומר סא"ל אבי כאלו, לשעבר ראש היחידה העוסקת בשבויים ונעדרים באמ"ן. הוא סבור שישראל השיגה עסקה טובה, "כי היינו צריכים לקחת הכי הרבה שאפשר בתנאים הללו. עם כל כך הרבה חטופים, מתוכם כל כך הרבה אזרחים, כולל ילדים, כולל תינוקות, אי אפשר להתעסק באופטימיזציה. אנחנו בלחימה מול אויב אכזרי, בין הצדדים יש אפס אמון וערוצי התיווך והתקשורת מסובכים ואיטיים".
עם זאת, כאלו מאמין שחמאס יקיים את ההסכם, "לא בגלל שסינוואר הפך פתאום לאוהד ישראל, אלא בגלל התדמית שהוא תמיד רצה ליצור לעצמו, של אדם שעומד במילתו ושלא ירצה להביך את המצרים או הקטארים".
הוויכוח יתחדד מאוד אל מול האפשרות לעסקה נוספת אחרי השחרור של מי שסינוואר מכנה "בני הערובה הטקטיים", ויגיע לבערה כשארה"ב תלחץ על הדוושה ותגיד לישראל לעצור את התמרון הקרקעי.
בינתיים, אל לה לישראל להתהדר במחויבות להשמיד את שלטון חמאס כאילו זו מטרה שכבר הושגה. את הכסף מעסקה שנשלמה, צריך לזכור, סופרים במדרגות.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.11.23