בעוד פחות משבועיים, בין 10 ל-12 בדצמבר, ייערכו הבחירות לנשיאות במצרים. את ראש רשימת ארבעת המועמדים תופס הנשיא המכהן, עבד אל-פתאח א-סיסי והוא צפוי, אם לא תתחולל דרמה של הרגע האחרון, לנצח גם בסבב הנוכחי, ובהפרש גדול. חלוקת המשימות הלאומיות כבר נקבעה: א-סיסי וצוותו מנהלים את ענייני הבחירות, ואילו "הצל של א-סיסי", איש אמונו הבכיר, ראש שירותי המודיעין המצרי עבאס כאמל, מופקד על ניהול המגעים עם ארה"ב, ישראל וקטאר, על המלחמה בעזה. בין לבין, א-סיסי ו"כאתם אל-אסראר", שומר הסודות, עוד אחד מכינוייו של כאמל, מעדכנים איש את רעהו בענייני עזה.
כאמל, שעובד מסביב לשעון, גם מעורב במאמצים לפתור את המשבר הכלכלי במצרים, כשאחד קשור לשני: קטאר, שלקחה את הבכורה בעסקות מול חמאס, התחייבה אחרי ביקור האמיר שייח' תמים אל-ת'אני בקהיר להעביר למצרים ארבעה מיליארד דולר לצד קיום עסקות נוספות בין המדינות בסדר גודל של מיליארדי דולרים. מצרים זקוקה לסיוע הכלכלי כאוויר לנשימה, לקטאר אין בעיה להזרים את ההון.
2 צפייה בגלריה
yk13695783
yk13695783
מוגדר כ"צל של הנשיא". א-סיסי (מימין) וכאמל
(צילום: רויטרס)
הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
מצרים דואגת לא להידחק, מזמנת אליה את שלישיית ראשי חמאס חו"ל - איסמעיל הנייה, חאלד משעל וחליל אלחייה. אחריהם, בנפרד, מגיע ראש השב"כ, רונן בר. אתמול, כאמל אף הצטרף לסבב השיחות שהתקיים בדוחא בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע. אי אפשר ואסור לזלזל בתפקידה המסורתי של קהיר. כאמל, המוציא והמביא, מכיר את חמאס כמו את כף ידו, עוד מתפקידיו הקודמים כראש לשכתו הצמוד של א-סיסי, כמפקד המודיעין הצבאי וכשר ההגנה של מצרים. העובדה שהקודקודים הגבוהים ביותר היו בקטאר, אומרת שהולכים על מהלך גדול שיכלול, כך מקווים, שחרור כל האסירים הישראלים בתמורה ל"משהו גדול" בצד הפלסטיני, שחרור האסירים הפלסטינים והעברת סיוע נוסף לעזה.
כאמל בן ה-66 התמנה לתפקיד הבכיר ביותר, מס' 2 בהיררכיה המצרית אחרי הנשיא א-סיסי, בינואר 2018. הישראלים שנפגשו איתו שירטטו דמות מרתקת של איש צבא נוקשה, פיקח מאוד, מבין עניין, מכיר הלכות העולם, מעשן (בניגוד לא-סיסי), שיודע גם לחייך. את מה שהוא והבוס חושבים באמת על חמאס – הגרסה העזתית של תנועת האחים המוסלמים במצרים, הוא לא יגלה. מספיק לעבור על רשימות האסירים הלא קרימינלים בבתי הכלא של מצרים. בתי הכלא גדושים, והמודיעין המצרי מעריך כי יש עוד רבבות תומכי חמאס מחוץ לבתי הכלא. די לעקוב אחרי ההפגנות בערים הגדולות ולזהות את שלטי התמיכה בחמאס. זאת אחת מדרכי ההתמודדות של המשטר המצרי - תן להם להוציא אנרגיות, ואתה תרשום את שמות המפגינים.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: EPA /KHALED ELFIQI)
כעת, משימתה העיקרית של מצרים, לכאורה, מתמקדת ב"סגירת פערים", כשהמו"מ שמתנהל בקטאר נקלע לקשיים. בפועל, התפקיד נרחב הרבה יותר. המודיעין המצרי מעורב בחיי היומיום של 2 מיליון תושבי עזה, גם כשכמעט כולם עברו לדרום הרצועה. המוחאבראת המצרי גם מקיים קשרים מרחוק עם יחיא סינוואר ומשתדל להגיע אפילו למפקדי השטח. מצרים נחושה לדעת מה קורה בכל רגע. עד המלחמה, קציני המודיעין המצרי, בכירים וזוטרים, נהגו גם לשוטט ברחבי הרצועה, לשוחח עם תושבים. הבכירים ביניהם נועדו עם מפקדי חמאס בשטח. יחיא סינוואר ואחיו, מוחמד, מפקד בכיר בצבא חמאס, נמנעו בכוונה מלהיפגש עם קציני המוחאבראת המצרי. מאז 8 באוקטובר, המפגשים עם שליחי חמאס, מתקיימים ברפיח המצרית, כשהמצרים פותחים את מעבר הגבול ליציאתם, או באמצעות שיחות טלפון לרצועה.
בסופו של התהליך, בין אם צה"ל יחזור לפעול בעזה ובין אם ייכנע לעסקות שחרור חטופים כמו שסינוואר זומם, מצרים מעדכנת את ראש השב"כ וצוותו. המודיעין המצרי הוא שלוחץ מההתחלה, לשחרור אימהות וילדיהן. וכמו אצלנו עם שר החוץ אלי כהן, גם שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, לא בתמונה. הוא יקבל משימות בשלב מאוחר יותר, לדווח למנהיגי העולם. הקשר עכשיו מתנהל רק במטה המודיעין המצרי בהליופוליס, לא רחוק מנמל התעופה הבינלאומי של מצרים. שם, לא מסוגלים לשכוח את שיחת האזהרה שקיים בכיר במודיעין המצרי עם בכיר בצוות של נתניהו, 10 ימים לפני המלחמה, כשהמצרי הזהיר, וחזר והזהיר מפני "פעילות חריגה מאוד" שמנהל חמאס בעזה. התשובה שקיבל הצד המצרי הצליחה להדהים אותם: אנחנו עסוקים עכשיו, נאמר מהצד הישראלי, בעימותים בגדה המערבית. המצרי התעקש, הישראלי הפגין אדישות. המצרי החליט להעביר את המידע בעניין עזה לגורמים בכירים בוושינגטון.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.11.23