נדרשת עזות מצח של ממש כדי להודיע למי שמחרפים נפשם מאז 7 באוקטובר שמעתה הם יעברו למתכונת של "חודש במילואים-חודש בבית". באופן רשמי המטרה היא להקל על הלוחמים, לאוורר אותם ובכך גם לאפשר ניהול מושכל של הכוחות במלחמה שצפויה להיארך זמן רב.
3 צפייה בגלריה
תמונות מהפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
תמונות מהפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
מי שקונה את ההסבר הזה, יש לי נסיך קטארי להכיר לו. הרי ברור שהאוורור הוא חלק מהמוכנות ללחימה, ולכן צריך לשחרר אותם לבתיהם ועדיין לשלם להם את מלוא שכרם וזכויותיהם כראוי. אלא שהממשלה, בחידלון בלתי נסבל נוסף, בחרה שוב להעביר את הנטל לכתפיהם השחוחות גם כך של אלה שלא חיכו לשום צו, כשמיהרו לרדת ולהגן על כולנו. הם יצטרכו לממן זאת ולא המדינה. פשוט להשתגע.
המטרה ברורה: לחסוך כסף. תגמולי המילואים הם עסק יקר. אגלה לממשלה סוד: גם החיים של המילואימניקים יקרים. מי אמור לממנם במהלך "שבועות האוורור" כשהם אמורים להיות זמינים לחזרה בתוך שש שעות? הם עצמם, אחרי שלא עבדו 60 ימים? הוריהם, שהוציאו ממון רב גם כך על ציוד לחימה עבורם? ואולי מעבידיהם, שמתנהלים חודשיים בלעדיהם? והעצמאים והסטודנטים – מה עליהם?
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
3 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
לוחמי חטיבת המילואים 14, שהשתלטו על מוצב פלסטין של חמאס ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
"מה הבעיה?" – יתמה בוודאי אחד משרי הממשלה, שצילום של חייל מניף דגל "גוש קטיף חזרנו!" על רקע חולות עזה מעטר את חשבון הוואטסאפ שלו – "שיעשו מה שעשו לפני המלחמה: יעבדו, ילמדו, ינהלו עסק". אז זהו, שהלוחמים לא בילו את החודשיים האחרונים על החופים הקסומים בקוסמוי וגם בים של עזה הם לא ממש שכשכו. הם היו בבוץ העזתי, גם להרוג וגם להיהרג. גם להרוס וגם להיהרס. בשביל כולנו.
לא בקלות ישובו לשגרת חיים רגילה, אם בכלל תהיה כזו בקרוב. מה עוד שרבים מהם שוחררו זה מכבר ואין להם עבודות קבועות. מי בכלל יקלוט אותם בתנאים כאלה? ומה על העצמאים? הם יפתחו מחדש את עסקיהם, עם כל העלויות שכרוכות בכך, כדי לסגור אותם שוב בעוד חודש? ברור שזה לא מעשי. אלוהים אדירים, כל כך הרבה חוכמה מצויה בצה"ל ובמשרדי האוצר והביטחון ואף אחד לא חשב על השאלות הבסיסיות הללו? ואם כן – איך לא רעדו הידיים כשהתקבלה ההחלטה הזו?
3 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
הרמטכ"ל לצד אנשי המילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה״ל)
הזעם הוא יועץ כתיבה גרוע. לכן אני נמנע מלהקשיב לו כשהוא טוען שתקציב ללוחמים בזמן האוורור אין אבל למשרדי ממשלה מיותרים ולכספים קואליציוניים יש. איני מקשיב לו כי זה מקטין את גודל החידלון לגובה הקטטה הפוליטית הרגילה. בעיניי מדובר על רמה אחרת של חוצפה. המילואימניקים שלנו, שבגבורתם האישית הצילו ומצילים אותנו, צריכים לקבל הכול. הכול. גם במחיר של פגיעה בשאר האזרחים. אני מדייק: הם צריכים לא רק לקבל הכול, אלא את הטוב ביותר. אסור שתהיה שום מגבלה תקציבית. חסר כסף? צמצמו בשאר המקומות.
בלי להתבייש דובר צה"ל מורח אותם עם "פועלים לגבש מענקים הולמים, לרבות מענקים וקרנות סיוע". לא ולא! המילואימניקים שלנו לא צריכים לקושש מענקים ולמלא טופסי סיוע. הם זכאים לקבל שכר וזכויות לאורך כל התקופה שהם נדרשים ללחימה. מיומה הראשון ועד לאחרון. גם – ובמיוחד – אם היא תימשך שנה ויותר.
הפתרון הזה בא אל העולם כי גם בממשלה יודעים שהגיבורים האלה יתייצבו ללחימה בכל מקרה. הם הרי מהסוג שלא מפנה עורף למדינתו גם כשזו מפנה אליו את שלה. דווקא משום כך אסור שהחוצפה הזו תישאר על כנה ולו לרגע אחד.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.12.23