מאז חודש התמרון הקרקעי הפכה הלחימה במעוזי חמאס קשה יותר, והפגיעה בכוחות בהתאם: חמישה לוחמים נפלו בסוף השבוע, ובסך הכל ישראל איבדה 97 מטובי בניה מאז החל השלב הרגלי. המספר צפוי לגדול כל עוד הלחימה ממשיכה בתצורתה הנוכחית, קרי: שהייה של האוגדות הלוחמות בעומק השטח. למרות ההכרזות הנחרצות של מנהלי המערכה בדרג המדיני והצבאי, סביר להניח שהמתכונת הזאת תשתנה עם תום החודש השלישי של המלחמה.
האבדות הרבות והסיפורים קורעי הלב, כמו האסון הכפול במשפחתו של השר גדי איזנקוט, משפיעים על התודעה הישראלית ביחס למלחמה. לכן יש משקל רב לתמונות הדרמטיות של עשרות מחבלי חמאס נכנעים בג'באליה, שמעידות על כך שהמאמץ נושא פירות. ארגון הטרור חוטף מכות מוראליות קשות לאחר שבועות של שימוש מושכל בתקשורת. אגב, דובר הארגון אבו-עובידה מנותק קשר כבר כמה ימים. בהיעדרו, אפשר כבר לראות ולשמוע קריאות תושבים ותושבות נגד חמאס.
עם זאת, ולמרות הכרזות של שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי על "סימני שבירה" של חמאס, קצין בכיר אומר שיותר נכון לדבר על "סימני שחיקה". בצפון הרצועה, למשל, ישנה לחימה עיקשת בשלושה גדודי חמאס שבחרו לא לסגת לדרומה. בהקשר זה טוב שצה"ל הפיץ אתמול סרטונים משדה הקרב, שנועדו גם לתווך לציבור את האתגר המבצעי שאיתו מתמודדים הכוחות שלוחצים בגבורה ובמקצועיות באחד האזורים הקשים ללחימה, היכן שהאויב נערך בתווך העילי והתת-קרקעי בצפון.
1 צפייה בגלריה
אש בחאן יונס
אש בחאן יונס
תוצאת תקיפת צה"ל בחאן יונס
(צילום: AFP)
הכותרת
האם אפשר למוטט את חמאס? אתם שאלתם - רון בן ישי ענה
26:51
החדשות הטובות: לפי גורמים צבאיים ישנה התקדמות בפעילות שם. בקרוב, להערכתם, תושג הכרעה והכוחות יתקדמו ככל הנראה למחנות המרכז, וכן יסייעו לאוגדה 98 בחאן יונס. אמש נשמעו בכירים בצה"ל מרוצים מקצב ההתקדמות של הכוחות, שחיסלו לפי ההערכות כ-7,000 מחבלים. המומנטום החיובי הוא תוצר מובהק של לוחמים מעולים ומפקדים מצוינים שהצליחו לשמור על כשירות וחדות גם בזמן הפסקת האש.
אולם יש לשים לב גם לאירועים בעייתיים, כמו הסרטון שבו מתועד לוחם מנפץ חפצים בחנות הרוסה בג'באליה. תיעוד כזה פוגע בעליונות המוסרית של ישראל ומעיד על התרופפות מסוכנת במשמעת. זהו נכס לתעמולה של האויב ולאידיוטים השימושיים שלו במערב. אסור שהצבא יטאטא התנהלות שכזאת מתחת לשטיח.
בכל מקרה, הצלחה בחאן יונס לא תפתור את בעיית רפיח - הצלחה שחיונית כדי לנתק את צינור החמצן של ההברחות ממצרים. באזור הזה אין לחמאס כוח מיומן, אך המצרים לוחצים על ישראל לא לפעול בו. בקהיר לא עוצמים עיניים נוכח אפשרות שהפעולה תצא לפועל: העיתון "אל-אחבר" ציטט גורמים שטענו כי משטר א-סיסי בוחן דרכי התמודדות עם הגירה של עזתים. אחת מהן היא בדיקת אפשרות שמדינות אחרות יסכימו "לארח" פלסטינים שיורשו לצאת דרך מעבר רפיח.
החנק סביב צוואר חמאס מורגש גם בפיקוד והשליטה של הארגון, אם כי הוא עדיין מתפקד ונשמרו יכולות שיגור רקטות למרכז הארץ. כפי שהותר לפרסום ביום שישי, שני לוחמים נפצעו קשה במהלך מבצע לחילוץ חטופים. המבצע יצא לדרך בעקבות מידע שהתקבל, אבל חטופים לא היו במקום.

הפלונטר בגבול הצפון

לאחר שחיזבאללה הרג אזרח ישראלי ביום חמישי, הלחימה בגבול הצפון הסלימה אבל בתוך המשוואות שנקבעו בשטח. לפי פרסומים זרים, צה"ל חיסל ארבעה פעילים של הארגון בגבול סוריה ובמקביל תקף יעדים בדרום לבנון, בהם מחסנים של אמצעי לחימה. לפחות עשרה מחבלים נהרגו, שלושה מתוכם בהר דב, הודות לערנות של תצפיתנית שזיהתה אותם והכווינה כלי טיס בלתי מאויש שתקף מהאוויר. חיזבאללה הגיב בירי ופצע ישראלים.
האמירה של שר הביטחון גלנט, שלפיה תושבים בצפון לא ישובו לבתיהם עד דחיקת כוח רדואן מעבר לליטני, לא משכנעת את כל ראשי היישובים. דוד אזולאי ממטולה תהה כיצד תשתיות אזרחיות בלבנון, כולל מחצבה שנמצאת 70 מטר צפונית ליישובו, ממשיכות לתפקד בזמן שהצפון מושבת בחלקו.
בישראל דבקים בהצבת החזית הצפונית כמאמץ משני, אבל משתדלים לפעול בערוצים אחרים: שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה תגיע בימים הקרובים לארץ כדי לקדם את היוזמה הצרפתית-אמריקנית להסרת איום המלחמה הכוללת באזור. בין הרעיונות שנבחנים: תמריצים כספיים ללבנון, הרחקת חיזבאללה מצפון לליטני ומו"מ לקביעת הגבול היבשתי. ספק אם חיזבאללה יקבל זאת. בינתיים, בפיקוד הצפון מזהים תנועה גוברת של אזרחים לבנוניים צפונה: כנראה שגם הם לא מאמינים שהפינג-פונג בין חיזבאללה לישראל ישמור על הקצב שבו הוא מתנהל עד כה.
במקביל נרשמה החרפה בכוונות החות'ים מתימן למרר את חייה של ישראל בים האדום. המורדים השיעים, בעלי ברית של איראן, הכריזו מצור על השיט לישראל: "אם עזה לא מקבלת מזון ותרופות, כל הספינות ששטות שם בדרך לנמלים ישראליים יהפכו ליעד שלנו". בישראל אומרים שהאיום הוא של המערב כולו. בכל מקרה, ספק אם ישראל תרשה לעצמה לפעול בגזרה זו לבדה, ובכל מקרה אנחנו כבר מזמן לא בשלב שבו דיבורים גבוהים עושים רושם על מישהו באזור.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.12.23