5 צפייה בגלריה
yk13715249
yk13715249
"תוך דקה הייתי בדלת על מדים". סנ"צ שי אבקסיס
(צילום: מאיר אבן חיים)
סגן ניצב שי אבקסיס (45) מאופקים גדל בכוחות הביטחון. בגיל 18 התגייס לגולני, ולאחר 13 שנה כלוחם וכקצין בחטיבה התגייס למשטרה. "כשהתחילו האזעקות נכנסנו עם הילדים לממ"ד ומשהו הרגיש לי לא סביר בכמות", הוא שחזר את אירועי 7 באוקטובר.
"הייתי בכלל בין תפקידים במשטרה, אבל תוך דקה הייתי בדלת על מדים. בדרך לאוטו שמעתי יריות, בשכונה שלי. לקחתי את הקשר המשטרתי והאקדח שלי ורצתי כמו שאני למקור הירי. בערך 70 מטרים מהבית שלי היו מחבלים. נוחבה עם מדי צה"ל. לקח לי איזה שנייה להבין שאלה בכלל מחבלים, בזמן שהם שישה או שבעה ומרכיבים RPG בחניה ואני עם אקדח ושתי מחסניות".
5 צפייה בגלריה
הזירה באופקים שבו מתבצרים המחבלים
הזירה באופקים שבו מתבצרים המחבלים
"הייתי בכל הגזרות האפשריות, אבל בתוך השכונה שלי". אופקים, ב-7 באוקטובר
5 צפייה בגלריה
מיכאל ליזמי
מיכאל ליזמי
"הוא יצא ראשון, ושנייה אחרי שיצאתי אליו ראיתי שהוא נהרג". רס"ל מיכאלי ליזמי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)
אבקסיס פתח בלחימה עיקשת מול המחבלים, תחילה לבדו ובהמשך לצד שכנים נוספים שהצטרפו אליו. "ביקשתי תגבורת דחוף לרחוב הגורן. מפקד תחנת אופקים אמר לי 'דקה אני אצלך', ואז אני שומע בקשר 'אופקים אחד נפצע'", תיאר אבקסיס. "הגענו לכיכר המרכזית של שכונת מישור הגפן, לא רחוק מהבית של רחל המפורסמת. חבר שלי, מיכאל ליזמי ז"ל (רס"ל מבילוש באר שבע - י.צ), הצטרף אליי ללחימה. דילגנו לעבר המחבלים, הוא יצא ראשון ואני הייתי על הפינה של הבית. שנייה אחרי שיצאתי אליו, ראיתי שהוא נהרג".
כשנגמרה לאבקסיס התחמושת, הוא לקח נשק מאחד המחבלים שחיסל. הוא אסף מגופות המחבלים גם מפות וטלפונים "כדי שיהיה חומר לחקירה של השב"כ". בהמשך הצטרף אבקסיס לכוחות הימ"מ עד לטיהור הבית האחרון באופקים בסביבות 2:30 לפנות בוקר. "כשנגמרה הפעילות הוצאתי את רחל ובעלה מהבית והעברתי אותם למד"א. את היום אני סיימתי ב-4:00 לפנות בוקר, כשהובלתי את סיירי העירייה ואנשי מד"א לכל ההרוגים שידעתי שיש בשכונה", תיאר אבקסיס.
5 צפייה בגלריה
רחל
רחל
רחל אדרי. "כשנגמרה הפעילות הוצאתי אותה ואת בעלה מהבית והעברתי אותם למד"א"
5 צפייה בגלריה
טל דוידוב מתגייס למג"ב בעקבות אביו שנפל בקרב ברעים נצ״מ ג׳יאר דוידוב מפקד משטרת רהט
טל דוידוב מתגייס למג"ב בעקבות אביו שנפל בקרב ברעים נצ״מ ג׳יאר דוידוב מפקד משטרת רהט
סנ"צ ג'יי-אר דוידוב ז"ל. נפל ב-7 באוקטובר, ואבקסיס החליף אותו כמפקד תחנת רהט
(באדיבות המשפחה )
"מעולם לא חשבתי שתהיה סיטואציה שאלחם בבית שלי. אני סרן בצה"ל, נלחמתי בלבנון השנייה. הייתי בכל הגזרות האפשריות, אבל בתוך השכונה שלי? לא האמנתי. כל כך הרבה חברים נפלו לידי, סך הכל באופקים נהרגו חמישה שוטרים והרבה אזרחים גיבורים שהצטרפו ללחימה, חבר'ה של כיבוי והצלה, חיילים שהיו בבית, שמעתי על בחור שהיה מאבטח בביטוח לאומי ויצא להילחם עם האקדח".
עכשיו משפחת אבקסיס מתמודדת עם ההשלכות. "אני עדיין דרוך ברחוב, כולנו דרוכים", סיפר. "הילדים עד היום לא יוצאים מהבית לבד. שתי הבנות שלי למדו בנופי הבשור, בשכבה של אחת מהן נרצחו תשעה, חברה קרובה של השנייה נרצחה, ואבא של אחרת נחטף". במקביל, אבקסיס עסוק גם בעבודה רבה אחרי שקיבל על עצמו להחליף את חברו הטוב, סנ"צ ג'יי-אר דוידוב ז"ל, שנפל ב-7 באוקטובר, כמפקד תחנת רהט.
פורסם לראשונה: 00:00, 13.12.23